image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lagt klinkers idag. Vilket lortjobb!

Lånade en diamantsåg som man hade vatten till. Gick snabbt och lätt att kapa plattorna. Gick inte alls med "vanlig" skärare.

Att lägga plattorna gick snabbt och lätt! Hade kapat iordning alla plattor först. Blandade till allt fix på en gång.

Nu håller jag tummarna för att plattorna sitter kvar... Kanske kan foga i morgon kväll.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nu är det fogat och klart! Ska vattna fogen ett par gånger, sen polera plattorna lite. De är något flammiga ännu. Sen ska jag behandla dem med klinkerolja. Och göra klart resten av hallen förstås!
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!
Har du några bilder på hur du löst chunt och annat kring värmen?
 
nimhed skrev:
Snyggt!
Har du några bilder på hur du löst chunt och annat kring värmen?
Tack :)

Har inga bilder på detta då jag ännu ej löst detta. Men kommer att köra med LK Minikretsventil M5. Rör från golvvärmen kommer upp ur golvet precis vid radiatorrören, så jag kommer att koppla ihop allt där.
Ska även bygga nån form av sittmöbel precis där så att jag döljer allting. Kommer inte vara helt inbyggt, det ska vara nån form av inspektionslucka.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tar sig! Blev ny ytterdörr också. Har fortfarande inte kopplat in golvvärmen, men det börjar ju bli sommar så jag shuntar knappt ut nån värme längre.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här löste jag det med shunt. Inte vackert men inspektionsbart och inbyggt i garderob. Har idag driftsatt den men då det är förhållandevis varmt ute så har jag ingen värme utshuntat från pumpen.

Var enkelt att lufta iallafall. Har tätat alla kopplingar med lin eller gängtätning. Det är kul med rörmokeri!
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Nu är det dags för mig också med golvvärmen.
Min tanke är att köpa 45 m golvvärmerör, naja fast den på armeringsnätet och låta den mynna ut i våningen under.

Sedan blir det en LK M5 på det.

Känns inte som om det behövs mer än så, eller missar jag något?

Rör

Shunt

Är det ok med att shunten sitter under golvvärmeslingan?
 
Det funkar om man spolar slingan ordentligt före.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Hur mycket rör behöver du? Jag köpte 45 meter men behövde endast 25. Har alltså 20 meter över som jag gärna skänker bort!
 
Rekommenderar även LK push-fit 8 som anslutningar, verkligen lättarbetat. Men köp en riktig sax för PEX!
 
Jag gjorde så för övrigt, la ut ett armeringsnät som jag fäste slangen i. Fäste den med "kattstrypare" (buntband). Drog inte åt för kung och fosterland (rätt eller fel vet jag inte). Tänk på att lägga slingan som en dubbelslinga, returen ska följas åt hela vägen.
 
simpa81 skrev:
Rekommenderar även LK push-fit 8 som anslutningar, verkligen lättarbetat. Men köp en riktig sax för PEX!
Kapade just mina 16 mm slangar med sekatör gick utmärkt.
 
Ah, kanske också funkar :) bara den är vassare än min...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.