Har nu gjort lite efterforskningar.

Det blir 8mm slang som jag flyter in, flytspackelhöjden blir 20mm. Stämde av med några olika källor, och eftersom det blir sån liten slanglängd (knappt 25m), så blir det ingen fara med 8mm slang.

Blir armeringsnät i botten, som jag fäster slangen i. Sen rörböjningsstöd där den ska gå upp ur golvet.
 
Tänkte täta alla springor med latexfog innan flytspackling, så att jag slipper fylla hela bjälklaget med spackel.

Funkar Byggmax billigaste fog (8,95:- tuben) för detta ändamål?
 
Skumpistol med munstycke skulle jag anse vara bättre, expanderar och fyller väl. Men är det riktigt små springor spelar det gummiboll.
 
Behöver jag täta skarvarna mellan golvspånskivorna, eller anses de täta iom att det är spontade samt att jag har haft lim i sponten?

Behöver skruvarna tätas där jag skruvat fast golvspånet?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdatering: har nu flytspacklat.

Blev armeringsnät i botten (2,5mm). Sen fäste jag slangen i nätet (8mm slang).

Som ni kanske ser så syns slingorna litegranna i spacklet, jag köpte förmodligen lite för lite spackel.

Går det att spackla en gång till ovanpå, och hur länge måste jag vänta innan dess isåfall?
 
Uppdatering 2:

Nu har spacklet torkat. Slingorna känns inte när man drar handen över dem, men de syns lite svagt som färgskiftningar i spacklet. Behövs mer spackel?
 
det kan vi omöjligtvis svara på, du ska ha den tjocklek som spackeltillverkaren anger alt den tjocklek som slangleverantören anger.
Slingor brukar synas igenom av någon anledning
 
Spackelleverantören säger 3-50mm och LK säger minst 20mm. Jag har spacklat 20mm.

Men går det att hälla på ett lager till? Och hur snart kan man göra det?
 
Jag är inne på en liknande lösning. Har också gammalt hus, och hallen ska få klinkers med golvvärme.

Då jag inte har vattenburen golvvärme (utan vattenburna radiatorer) är jag inne på att köra elvärme i mitt utrymme. Känns som det blir en för stor grej med shunt och annat bara för ett sådant litet utrymme.

Hur har du resonerat? Du kanske redan har golvvärme på andra ställen, och därför har en smidigare installation av den nya ytan?
 
simpa81 skrev:
Spackelleverantören säger 3-50mm och LK säger minst 20mm. Jag har spacklat 20mm.

Men går det att hälla på ett lager till? Och hur snart kan man göra det?
Har du följt anvisningarna så räcker det men visst kan du spackla på, prime'a bara först. Följ instruktionerna för minimum tjocklek på flytspacklet bara. Risken att den nya tunnare kakan spricker är ju förstås större men ska du lägga klinker är det inte någon fara... Alternativt kan du ju lägga lite tjockare med fix istället när du lägger klinker...

Att slingorna syns är vanligt, en byggare berättade för mig att fibren i flytspacklet dras mot slangen (statisk elektricitet?) och därför blir det annan färg på spacklet där. Så länge du inte känner en buktning ska det vara bra.
 
nimhed skrev:
Jag är inne på en liknande lösning. Har också gammalt hus, och hallen ska få klinkers med golvvärme.

Då jag inte har vattenburen golvvärme (utan vattenburna radiatorer) är jag inne på att köra elvärme i mitt utrymme. Känns som det blir en för stor grej med shunt och annat bara för ett sådant litet utrymme.

Hur har du resonerat? Du kanske redan har golvvärme på andra ställen, och därför har en smidigare installation av den nya ytan?
Det här är första rummet som får vattenburen golvvärme. Jag har bergvärme och radiatorer i övriga huset, så jag kopplar bara på mig på radiatorkretsen. Ska använda LK minikretsventil M5 eller vad den nu heter, den är till för ytor upp till 5 kvadrat tror jag.

Tänkte köra elgolvvärme först, men då jag ändå har vattenburet så fick det bli så.
 
anders07 skrev:
Har du följt anvisningarna så räcker det men visst kan du spackla på, prime'a bara först. Följ instruktionerna för minimum tjocklek på flytspacklet bara. Risken att den nya tunnare kakan spricker är ju förstås större men ska du lägga klinker är det inte någon fara... Alternativt kan du ju lägga lite tjockare med fix istället när du lägger klinker...

Att slingorna syns är vanligt, en byggare berättade för mig att fibren i flytspacklet dras mot slangen (statisk elektricitet?) och därför blir det annan färg på spacklet där. Så länge du inte känner en buktning ska det vara bra.
Strålande! Då kör jag på med klinkers nu. Har ju följt tillverkarens anvisning och har spacklat enligt miniminivå. 20mm alltså.

Tack för kloka svar! Återkommer säkert med fler frågor när det blir dags att sätta plattor.
 
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
innan du spacklar på så kolla torktiden eller kolla med teknisk support om när du kan spackla igen, prima måste du göra. Vissa spackel är torra på 24h, vissa tar 7dagar/10mm.
 
Hmm, jag kanske får omvärdera och köra vattenburet trots allt.
Jag gissar att jag kommer råka ut för samma problem som du, inte riktigt plats för dessa 20mm.
 
Jag bet i det sura äpplet och gjorde plats för 20mm, ville inte tumma på anvisningarna. Om du kör elektrisk kanske det går att hålla nere tjockleken något?

Jag har elektrisk golvvärme på muggen, och jag kan inte direkt säga att det märks på elräkningen att jag har den igång i det lilla utrymmet.
 
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.