Det var ett intressant alternativ. Hittade att LK har en 16 mm skiva också.
Känns som att det nu står mellan:
1. Spårade golvspånskivor
2. Golvspån + 16 mm EPS spårskiva

Upplever du några problem med flanktransmissioner i och med att du har ställt väggarna på spångolvet?
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
I Intershade skrev:
Men det bör fungera med spårade golvspånskivor LK HeatFloor eller Forestia Thermogolv direkt golvbjälkarna?
Nej, inte med de förutsättningarna. Det hade kunnat undvikas om du hade gått upp något i dimension på masonitbalkarna, men det är ju för sent nu. Tar du golvplywood istället kan du minska tjockleken något jämfört med spånskiva. Ovanpå spånskivan kan du lägga glespanel om du vill. Jag tycker man ska lägga golvet rum för rum så man kan ta upp det utan att behöva riva väggar. Innerväggar behöver stöd i golvet av kortlingar eller extra bjälkar där masonitbalk saknas.
 
J justusandersson skrev:
Nej, inte med de förutsättningarna. Det hade kunnat undvikas om du hade gått upp något i dimension på masonitbalkarna, men det är ju för sent nu. Tar du golvplywood istället kan du minska tjockleken något jämfört med spånskiva. Ovanpå spånskivan kan du lägga glespanel om du vill. Jag tycker man ska lägga golvet rum för rum så man kan ta upp det utan att behöva riva väggar. Innerväggar behöver stöd i golvet av kortlingar eller extra bjälkar där masonitbalk saknas.
Jag har fått OK på 22 mm spårad golvspån på bjälklaget från dom.
Vad menar du göra att skruvlimmad 22 mm spårad golvspån inte räcker? Så jag kan hänvisa till något och fråga varför dom sagt OK på det.

Gällande att lägga rum för rum eller inte så velar jag mycket fram och tillbaka. Är ju väldigt enkelt att ta ett undergolv att arbeta på när jag bygger väggarna på plan 2.
Men skulle ju kunna lägga ett provisoriskt golv under byggtiden också.
 
Spånskivans uppgift är bl.a. att hjälpa till att fördela en punktlast rakt över en balk till de angränsande balkarna. En spårad spånskiva har betydligt sämre egenskaper i det avseendet. Det är ditt golv. Masonite Beams kommer inte att fixa det om du blir missnöjd. Jag tycker gott att du kan fråga dem varför det plötsligt räcker med en spårad spånskiva när de tidigare sa att de räknat med en normal skiva. Hade du gått upp 2 cm på höjden hade du inte behövt någon golvspånskiva alls. Det borde de ha upplyst dig om. Jag skulle satsa på en fullhöjdsskiva först. Inget går upp mot känslan i ett stumt golv.

Provisoriskt golv under byggtiden har många fördelar.
 
J justusandersson skrev:
Spånskivans uppgift är bl.a. att hjälpa till att fördela en punktlast rakt över en balk till de angränsande balkarna. En spårad spånskiva har betydligt sämre egenskaper i det avseendet. Det är ditt golv. Masonite Beams kommer inte att fixa det om du blir missnöjd. Jag tycker gott att du kan fråga dem varför det plötsligt räcker med en spårad spånskiva när de tidigare sa att de räknat med en normal skiva. Hade du gått upp 2 cm på höjden hade du inte behövt någon golvspånskiva alls. Det borde de ha upplyst dig om. Jag skulle satsa på en fullhöjdsskiva först. Inget går upp mot känslan i ett stumt golv.

Provisoriskt golv under byggtiden har många fördelar.
Jag måste ha missförstått att spårad 22 mm var godkänd.

Då får jag tänka om undergolvets konstruktion.
Kör då på vanlig 22 mm skruvlimmad spånskiva. Och där på 16 mm EPS skiva med med förlimmad plåt eller gles. Ska räkna på vad som är billigast.

P Pumabjörnen skrev:
Exakt, först monterades själva skivorna med plåtarna enligt ritning och sedan lades "fyllnadsskivor" i tomfälten som uppstod lite här och var pga hur slingorna var ritade.

Bilden är nog tagen under arbetet med det sistnämnda.
Är också nyfiken på hur du upplevde den lösningen för golvvärme?
 
I Intershade skrev:
Jag måste ha missförstått att spårad 22 mm var godkänd.

Då får jag tänka om undergolvets konstruktion.
Kör då på vanlig 22 mm skruvlimmad spånskiva. Och där på 16 mm EPS skiva med med förlimmad plåt eller gles. Ska räkna på vad som är billigast.



Är också nyfiken på hur du upplevde den lösningen för golvvärme?
Jag är mycket nöjd, upplever det som mycket behagligt/stumt att gå på. Enda stället som jag är lite missnöjd med kvadratmetern där alla slingor går in i golvvärmecentralen där man pga värmen behöver lägga skyddsrör runt slangen och på det föll valet på skyddsrören till 20 pex tror jag det var så där försökte jag slänta av nivåskillnaden på skyddsröret som vart något högre än frigoliten med en hårdare golvfoam utan jättebra resultat då där uppstår viss svikt. Kan även säga att jag inte hade helt lätt att få dit frigoliten runt rören. Hade gärna varit med och hjälpt rörmokaren den dagen dom satte ihop allt så man kunde kanske hållt isär slingorna mer där dom ligger som tätast men men..;)
 
  • Installation av golvvärme med PEX-rör som går in i golvvärmecentralen, omgiven av isoleringsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har hittat ytterligare ett alternativ. Det är att sätta LK bjälklagsplåt direkt på Masonite balkarna och lägga rören där.
Sedan skruvlimma 22 mm golvspån ovanpå detta.

Två funderingar uppstår då:
  • Funkar det att limma på plåtarna?
  • Undergolvet kanske blir för tjockt ur värmeledningssynpunkt med 22 mm golvspån, 2 mm foam och 11 mm härdat trägolv? Har skickat frågorna till LK också.
 
I Intershade skrev:
Har hittat ytterligare ett alternativ. Det är att sätta LK bjälklagsplåt direkt på Masonite balkarna och lägga rören där.
Sedan skruvlimma 22 mm golvspån ovanpå detta.

Två funderingar uppstår då:
  • Funkar det att limma på plåtarna?
  • Undergolvet kanske blir för tjockt ur värmeledningssynpunkt med 22 mm golvspån, 2 mm foam och 11 mm härdat trägolv? Har skickat frågorna till LK också.
Skulle inte säga att det låter någe vidare att limma på plåtarna, låter som du då kommer uppleva samma problem som david skrev lite längre bak i tråden

D David_Berglund skrev:
Jag har ett golvvärmegolv idag, där man lagt plåtarna på bjälkarna under vanligt golvspån, och det ger tyvärr lite bristfällig kontakt mellan plåt och spån, samt att man inte kan limma med denna lösning.
Samt att ja du lär ju tappa en del effekt värmeledningsmässigt, hur mycket vet jag inte.
 
P Pumabjörnen skrev:
Skulle inte säga att det låter någe vidare att limma på plåtarna, låter som du då kommer uppleva samma problem som david skrev lite längre bak i tråden



Samt att ja du lär ju tappa en del effekt värmeledningsmässigt, hur mycket vet jag inte.
Misstänker att det inte blir bra också, men må hända att det finns en lösning på det. Får se vad LK säger.
Annars så verkar ju att lägga cellplast med förlimmad plåt på golvspånskiva vara bästa alternativet för mig. Iallafall i avseende på bygghöjd.

Vad blev kvadratmeterpris för dig med sådana skivor?
 
Ser ut som mitt inlägg försvann, så lägger in det igen.

Det är ju en sådan lösning jag har, som jag trodde var ett fuskbygge från föregående ägare. :D

Här är en bild underifrån när jag växlade av för en källartrappa för några år sedan. Det är inte exakt samma plåt, men ungefär samma funktion. Den ni länkar till tidigare har nog en god chans att ge bättre kontakt än min, då min dessutom har en skarv mitt på, och primärt pressas upp av isoleringen. Något som givetvis blir lite tveksamt, även om jag aldrig upplevt något problem med värmen. Men hade sannolikt kunna ha något lägre framledningstemp med ett annat system.

Men.. Nu när jag ser att det är vedertaget att göra på det viset, och när jag i mitt fall är rädd om varje millimeter för att inte få avvikande steghöjd på trappan, så kommer jag nog köra på samma koncept igen, bara byta ut slangen när jag ändå håller på, då den är snart 30 år.

Vy underifrån av en källartrappa med isoleringsplåt och synliga träkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är en lösning till...


Hantverkare installerar isolering mellan träbjälkar på ett golv under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade väldigt liknande förutsättningar när jag byggde mitt hus. Jag körde spårad spån på lättbalk och innerväggar på det. Dock inga bärande. Enkelt och blev stumt och bra.
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag hade väldigt liknande förutsättningar när jag byggde mitt hus. Jag körde spårad spån på lättbalk och innerväggar på det. Dock inga bärande. Enkelt och blev stumt och bra.
Villa spännvidder hade du? Balkhöjd? 1 eller flera kortlingsrader?
 
I Intershade skrev:
Villa spännvidder hade du? Balkhöjd? 1 eller flera kortlingsrader?
300 mm lättbalk med 8 meters spännvidd. Dock några bärande väggar under. Inga kortlingar behövdes hos mig.
 
Jag pratade idag med en tekniker på Roth, som tillverkar golvvärmesystem.

De menade på att deras spårade skivor kan läggas på CC60-bjälklag och få fullgod styrka utan ytterligare konstruktionselement, förutsatt att underliggande bjälklag är korrekt dimensionerade. Jag har alltid trott man behövde ett undergolv före dessa spår-skivor.

De hade nyligen även fått godkänt att lägga det i våtrum med CC-600, vilket förvånade mig ännu mer.

Om jag lyckats bifogar jag en pdf-fil på detta.

EDIT: Kanske är detta självklarheter för alla utom mig, och då kan ni bortse från detta överflödiga inlägg. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.