Jag bygger ett tvåplanshus och funderar nu på vilken typ av undergolv jag ska lägga på bjälklaget.
Bjälklaget är av Masonite Beams lättbalkar 350 mm. Detta kommer isoleras med lösull.

Jag har valt att köra med golvvärme även på övervåningen och står därmed mellan två val gällande undergolv:
  • Glespanel av 28x120 skruvade tvärs över golvbjälkarna cc 150 så att inbördes avstånd blir 30 mm mellan glespanelen
  • Spårade golvspånskivor skruvlimmade tvärs över golvbjälkarna

I båda fallen så kommer jag ju att lägga slangen i värmefördelningsplåtar.
Det som kommer ligga på undergolvet är:
  • Bjelin Golvunderlägg PO Kombifoam
  • 11 mm härdat trägolv från Bjelin

Det jag funderar på, behöver hjälp med och är de viktigaste faktorerna för valet är:
  • Är det risk för att alternativet av glespanel ger märkbart sämre styvhet i bjälklaget?
    Eller är det likvärdigt med skruvlimmad golvspån?
  • Är det någon risk för sviktande golv med glespanel?
  • Går det bra att ställa en ej bärande innervägg direkt på spårad golvspånsskiva eller gelspanel?
    Tänker förbereda med kortlingar i bjälklaget under undergolvet så att det finns något att skruva i

Helst vill jag köra med glespanel då jag tänker att det måste vara oerhört mycket smidigare att lägga än att skruvlimma golvspån.
Men är mest orolig för styvheten i bjälklaget..
Är det någon som har erfarenhet av ett sådant undergolv? Vad hade ni själv gjort om ni hade möjligheten att välja?
 
I Intershade skrev:
Jag bygger ett tvåplanshus och funderar nu på vilken typ av undergolv jag ska lägga på bjälklaget.
Bjälklaget är av Masonite Beams lättbalkar 350 mm. Detta kommer isoleras med lösull.

Jag har valt att köra med golvvärme även på övervåningen och står därmed mellan två val gällande undergolv:
  • Glespanel av 28x120 skruvade tvärs över golvbjälkarna cc 150 så att inbördes avstånd blir 30 mm mellan glespanelen
  • Spårade golvspånskivor skruvlimmade tvärs över golvbjälkarna

I båda fallen så kommer jag ju att lägga slangen i värmefördelningsplåtar.
Det som kommer ligga på undergolvet är:
  • Bjelin Golvunderlägg PO Kombifoam
  • 11 mm härdat trägolv från Bjelin

Det jag funderar på, behöver hjälp med och är de viktigaste faktorerna för valet är:
  • Är det risk för att alternativet av glespanel ger märkbart sämre styvhet i bjälklaget?
    Eller är det likvärdigt med skruvlimmad golvspån?
  • Är det någon risk för sviktande golv med glespanel?
  • Går det bra att ställa en ej bärande innervägg direkt på spårad golvspånsskiva eller gelspanel?
    Tänker förbereda med kortlingar i bjälklaget under undergolvet så att det finns något att skruva i

Helst vill jag köra med glespanel då jag tänker att det måste vara oerhört mycket smidigare att lägga än att skruvlimma golvspån.
Men är mest orolig för styvheten i bjälklaget..
Är det någon som har erfarenhet av ett sådant undergolv? Vad hade ni själv gjort om ni hade möjligheten att välja?

Golvspån alla dagar i veckan, de enda fallen jag hört att man kört glespanel har varit då det redan finns ett existerande undergolv.

Golvspån kontra gles borde imo ha en mycket större resistens mot skjuvning i bjälklaget och viktfördelning vid möblering samt ge en planare yta då virket dels kanske inte till hundra procent håller samma tjocklek och rör sig mer i förhållande till spånet.

Varför skulle gles vara smidigare än spån?

Ang. Väggen bärande eller ej: vid montering av golvspån brukar man ju oftast vilja ha rumsindelningen färdig så att golvet monteras rumsvis och att en rörelsefog mot alla fasta objekt( väggar,pelare etc) erhålls.
Jag har dock sett otaliga exempel på när man placerat väggarna uppepå limskruvade spångolv och hittills aldrig själv hört om eller upplevt några som helst konsekvenser av detta (men det kan likväl bara vara en tillfällighet).
 
Vad är det för spännvidd och c/c på masonitbalkarna? Uppgifterna behövs för att man ska kunna bedöma golvsvikten. En nackdel med att ställa mellanväggarna direkt på undergolvet är att man måste riva väggarna för att byta undergolvet.
 
Känns svajigt med bara spårad golvspån på bjälkarna. Kostar inte jättemycket mer att lägga vanlig golvspån först.

gjorde själv de hemma vanlig spån sedan spårad spån. Ganska glad över de för de blev väldigt mycket spårning efter min rörmokare varit hos mig. Hade inte lyckats med att få till kortlingar under de spårningar. Dessutom kan du flytta lite på väggar och så utan att va orolig över just kortlingen.

de blir väldigt tunt där spårningarna är, nästan så om man hoppar med kraft så åker man rakt igenom
 
Spännvidd på masonitbalkarna är c/c 600 mm

Jag börjar överväga att köra med spårade golvspånskivor.
Ska avvakta innan jag bestämmer mig helt med att se hur "en kort en lång" gör med glespanel på golv, såg på instagram att Martin ska göra så på övervåningen.

Det är mycket smidigare att lägga glespanel.
Några fördelar är ju att du behöver inte tänka på understöd kring golvspånskivan.
Mycket enklare med vändningar för golvvärmerören.
Du behöver inte arbeta med skivor utan mycket mer behändiga 28x120 dimensioner.
Mycket enklare att öppna undergolvet i framtiden, därav även möjligt att ställa inner väggar på glespanelen.
Men frågan är ju som sagt hur bjälklaget kommer att upplevas när det är färdigt, jag har liksom ingen riktig referens på det..

Spårade golvspånskivor t.ex LK HeatFloor eller Forestia Thermogolv går alldeles utmärkt att lägga direkt på golvbjälkarna. Jag har aldrig upplevt att det blir svajigt.
Ska jag lägga två lager så lägger jag hellre glespanel eller remsor av spånskiva för slangen. Men vill inte bygga så mycket på höjden..
 
Hur långa är masonitbalkarna?
 
J justusandersson skrev:
Hur långa är masonitbalkarna?
Balkarna är som längst 8026 mm. Dessa har då 3 upplag.
Så spännvidderna blir 4948 mm och 2958 mm, med 120 mm bärande vägg,
 
Jag har beställt en pdf med hållfasthetsdata från Masonite Beams. I väntan på den gjorde jag ett enkelt överslag och kom fram till att 4948 mm är i längsta laget med hänsyn till sviktprestanda. Stämmer detta behöver du ett lager skruvlimmade golvspånskivor (eller dito plywood) underst. Jag återkommer när jag vet mer.
 
J justusandersson skrev:
Jag har beställt en pdf med hållfasthetsdata från Masonite Beams. I väntan på den gjorde jag ett enkelt överslag och kom fram till att 4948 mm är i längsta laget med hänsyn till sviktprestanda. Stämmer detta behöver du ett lager skruvlimmade golvspånskivor (eller dito plywood) underst. Jag återkommer när jag vet mer.
Det är Byggma/Masonite Beams som tagit fram konstruktionen och det står att deras data gällande maximala spännvidder för att uppfylla kriterierna så räknar dom med att man skruvlimmat 22 mm spånskiva.
Ska kolla med dom om de har någon data på motsvarande med glespanel.
 
Det kan jag svara på. Under de förutsättningarna duger det inte med glespanel på det sättet som du har tänkt dig. Jag förstår dig, spånskiva är inget roligt material att jobba med. Golvplywood är trevligare och dessutom styvare, men också dyrare.
 
J justusandersson skrev:
Det kan jag svara på. Under de förutsättningarna duger det inte med glespanel på det sättet som du har tänkt dig. Jag förstår dig, spånskiva är inget roligt material att jobba med. Golvplywood är trevligare och dessutom styvare, men också dyrare.
Men det bör fungera med spårade golvspånskivor LK HeatFloor eller Forestia Thermogolv direkt golvbjälkarna?

Dom spårade skivorna är ju lite dyrare 120 kr/skivan för vanlig 22 mm golvspån mot 185 kr/skivan för Forestia Thermogolv har jag fått pris på från AB Karl Hedin.
En idé är ju att skruvlimma "vanliga" golvspånskivor över bjälklaget och sedan skruva en tunnare glespanel ovanpå detta, typ 21x120, för att lägga golvvärmeplåtar och rör? Vilket är att föredra?

Alt. 1:
  • Väggar monterade direkt på golvbjälkar eller på kortlingar av liggande 45x95 c/c 600 mm om väggarna går längs med bjälkarna
  • Spårade golvspånskivor direkt på bjälklaget skruvlimmade rum för rum

Alt. 2:

  • Kortlingar av liggande 45x95 c/c 600 skruvade mellan golvbjälkar där det kommer att bli en vägg ovan
  • Golvspånskiva skruvlimmad över hela bjälklaget
  • Väggar monterade direkt ovan på golvspån, med stöd av kortlingar eller bjälkar under vägg
  • Glespanel 21x120 c/c 150 mm med stomljudsisoleringslist under skruvade rum för rum

Tillägg är ju att jag även kör med en stomljudsisoleringslist under innerväggarnas syll samt också tätar skarvar med fogmassa.
Det är ju fler moment i alternativ 2 men tänker ändå att den blir enklare att utföra med tanke på att jag till stor del kommer att vara ensam med att bygga detta.
Blir ju inte minst oerhört mycket enklare att regla upp väggarna om det finns ett färdigt spångolv.
 
Om du överväger att lägga ett lager spån och sedan gles kan jag annars tipsa om att thermotech har ett system med 17mm cellplastskivor där konvektionsplåten limmats fast på cellplasten. Mycket lättlagt.

Jag skruvlimmade 22 mm fukt-trög v313 spånskiva på bjälklaget innan.

Jag valde att ställa väggarna uppepå spånskivan, delvis kanske mot lite bättre vetande samt pga att jag som du skrev tyckte det blev så otroligt krångligt att regla väggarna innan samt inte hade deras placering 100% klar (får väl hoppas att jag aldrig behöver riva undergolvet!;))
 
  • Installation av golvvärme med cellplastskivor och konvektionsplåtar före spånskivebeläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lägger du sedan ytgolvet direkt på detta?

Tycker det blir ganska stora fält utan cellplast, eller kanske är det i-pusslat efter bilden togs?
 
D David_Berglund skrev:
Lägger du sedan ytgolvet direkt på detta?

Tycker det blir ganska stora fält utan cellplast, eller kanske är det i-pusslat efter bilden togs?
Exakt, först monterades själva skivorna med plåtarna enligt ritning och sedan lades "fyllnadsskivor" i tomfälten som uppstod lite här och var pga hur slingorna var ritade.

Bilden är nog tagen under arbetet med det sistnämnda.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Är du nöjd med slutresultatet?

Jag har ett golvvärmegolv idag, där man lagt plåtarna på bjälkarna under vanligt golvspån, och det ger tyvärr lite bristfällig kontakt mellan plåt och spån, samt att man inte kan limma med denna lösning.

Vi skall nu plocka upp och rikta upp golvet, men vi vill få minsta möjliga höjdförändring på grund av en trappa, och söker därför bra alternativ. Detta kanske skulle kunna vara något om det bara bygger 17mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.