Börja med att fylla på vatten i systemet till 0,8 bar, för att hitta var kranen är för att fylla på, kanske det står i manualen eller leta på nätet. Det går kanske att följa rören åt höger och vänster på bild 1, inlägg # 45.
 
J jonaserik skrev:
Börja med att fylla på vatten i systemet till 0,8 bar, för att hitta var kranen är för att fylla på, kanske det står i manualen eller leta på nätet. Det går kanske att följa rören åt höger och vänster på bild 1, inlägg # 45.
Hej, jag fyllda på och trycket är nästa ett.nu. jag stängde av VP och startade den igen efter 10 sek och efter ett tag larmade kompressorn igen.
 
N Nannito skrev:
Hej, jag fyllda på och trycket är nästa ett.nu. jag stängde av VP och startade den igen efter 10 sek och efter ett tag larmade kompressorn igen.
Hej, VP går på extravärme lampan lyser / elpatronen nu
 
Har du luftat själva tanken med ballofixventilen efter att du fyllt på värmevatten? Har du Comfortzones felsökningslista/dokument?
 
J Josth skrev:
Har du luftat själva tanken med ballofixventilen efter att du fyllt på värmevatten? ,
J Josth skrev:
Har du luftat själva tanken med ballofixventilen efter att du fyllt på värmevatten? Har du Comfortzones felsökningslista/dokument?
Hej, jag vet inte var finns ballofixven
J Josth skrev:
Har du luftat själva tanken med ballofixventilen efter att du fyllt på värmevatten? Har du Comfortzones felsökningslista/dokument?
Hej, vet inte var finns ballofixventilen?. Jag har comfortzone ce65 och trycket ökat till 1,2 ochden började droppa lite vatten från tankkanten underifrån. Bifoga bild. Tack
 
  • Instruktionsblad på svenska, teknisk vägledning, svart text på vitt papper, otydligt fotograferat, förgrund texturerat tyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text om installation och service av värmesystem, kontroller för kompressor och säkerhetsåtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett dokument med text, roterat 90 grader, om koldioxidbist, örontryck och ventilationsrör, på ett ojämnt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem under diskbänk med mätare, kopparledningar, sladdar, och text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeväxlare under diskbänk med kopparledningar, ventil, etiketter och elektriska komponenter, inomhusinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här står det i felsökningsschemat:

"- Lufta vattentanken. Under vattentanken finns två Ballofixventiler, den främre är kopplad till ett rör som når ända upp till toppen av vattentanken, där all luft ansamlas från ditt värmesystem.
Placera en 0,5 liter Coca-Cola PET-flaska på Ballofixventilens gängade ände och öppna försiktigt ventilen. OBS het vatten. Kommer det luft skall all luft evakueras bort. Är det mycket luft i vattentanken kan det vara nödvändigt att fylla på vatten i systemet för att höja trycket som normalt skall ligga mellan 1,0 – 1,5 bar. Du ser aktuellt tryck på manometern i nedre delen av värmepumpen. Den bakre Ballofixventilen går endast igenom vattentankens botten och är till för att tömma vattentanken."

På din bild syns en av ballofixerna i mitten upp vid botten på tanken. De är sexkantiga och förkromade.
 
J Josth skrev:
Så här står det i felsökningsschemat:

"- Lufta vattentanken. Under vattentanken finns två Ballofixventiler, den främre är kopplad till ett rör som når ända upp till toppen av vattentanken, där all luft ansamlas från ditt värmesystem.
Placera en 0,5 liter Coca-Cola PET-flaska på Ballofixventilens gängade ände och öppna försiktigt ventilen. OBS het vatten. Kommer det luft skall all luft evakueras bort. Är det mycket luft i vattentanken kan det vara nödvändigt att fylla på vatten i systemet för att höja trycket som normalt skall ligga mellan 1,0 – 1,5 bar. Du ser aktuellt tryck på manometern i nedre delen av värmepumpen. Den bakre Ballofixventilen går endast igenom vattentankens botten och är till för att tömma vattentanken."

På din bild syns en av ballofixerna i mitten upp vid botten på tanken. De är sexkantiga och förkromade.
J Josth skrev:
Så här står det i felsökningsschemat:

"- Lufta vattentanken. Under vattentanken finns två Ballofixventiler, den främre är kopplad till ett rör som når ända upp till toppen av vattentanken, där all luft ansamlas från ditt värmesystem.
Placera en 0,5 liter Coca-Cola PET-flaska på Ballofixventilens gängade ände och öppna försiktigt ventilen. OBS het vatten. Kommer det luft skall all luft evakueras bort. Är det mycket luft i vattentanken kan det vara nödvändigt att fylla på vatten i systemet för att höja trycket som normalt skall ligga mellan 1,0 – 1,5 bar. Du ser aktuellt tryck på manometern i nedre delen av värmepumpen. Den bakre Ballofixventilen går endast igenom vattentankens botten och är till för att tömma vattentanken."

På din bild syns en av ballofixerna i mitten upp vid botten på tanken. De är sexkantiga och förkromade.
Tack vilka dem ska jag öppna nr1 eller nr2.?.tack
 
  • Vattenledningar, ventiler märkta "Kallvatten" och "Varmvatten", rörmokarens arbetsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att lufta tanken är det nr 1 du ska öppna och låta minst 0,5 liter vatten rinna ut i t.ex. en 0,5 lit läskflaska.
 
J Josth skrev:
För att lufta tanken är det nr 1 du ska öppna och låta minst 0,5 liter vatten rinna ut i t.ex. en 0,5 lit läskflaska.
Hej jag öppnade nr 1, det rann ut vatten och sen massa luft som pyste ut starkt, och sen kommer det droppar av vatten med lite svart liknande olja, ca 400ml totalt med vatten och nu droppar det lite lätt. Trycket sjönk till 0.
 
Oj. Då måste du fylla på mer vatten i värmesystemet så trycket stiger till nästan 1,5 bar igen. Sedan lufta igen.
 
J Josth skrev:
Oj. Då måste du fylla på mer vatten i värmesystemet så trycket stiger till nästan 1,5 bar igen. Sedan lufta igen.
Jag fyllde till 1,5 bar, sedan luftade jag igen och fick ut nästan 1/2 liter tills det sa stopp och trycket sjönk ner till 0 igen.

Vad tycker ni? Ska jag stänga av VP och starta om den igen efter ca 15-30 sekunder?
 
Fortsätt att fylla på vatten i värmesystemet till 1,5 bar ända tills det inte längre kommer någon luft i ballofixen. Det ska går att tappa ur 0,5 lit utan att det kommer någon luft. Då vet man att tanken är helt fylld med vatten.

Om det är fel på expansionskärlet kan det dock bli problem nästan direkt man sätter på kompressorn eller el-patronen igen.
 
Redigerat:
När det inte längre kommer någon luft från tanken i CE65 genom ballofixen ska du även lufta golvvärmefördelarna på både bottenvåningen och övervåningen. Det är de små vita "hattarna" som sitter både på den övre och den undre armen som kort ska öppnas för att släppa ut eventuell luft där.
 
Tack snälla för hjälpen Jag undrar hur ofta
J Josth skrev:
När det inte längre kommer någon luft från tanken i CE65 genom ballofixen ska du även lufta golvvärmefördelarna på både bottenvåningen och övervåningen. Det är de små vita "hattarna" som sitter både på den övre och den undre armen som kort ska öppnas för att släppa ut eventuell
J jonaserik skrev:
Börja med att fylla på vatten i systemet till 0,8 bar, för att hitta var kranen är för att fylla på, kanske det står i manualen eller leta på nätet. Det går kanske att följa rören åt höger och vänster på bild 1, inlägg # 45.
J Josth skrev:
När det inte längre kommer någon luft från tanken i CE65 genom ballofixen ska du även lufta golvvärmefördelarna på både bottenvåningen och övervåningen. Det är de små vita "hattarna" som sitter både på den övre och den undre armen som kort ska öppnas för att släppa ut eventuell luft där.
Tack snälla, hur ofta ska jag fylla på och lufta den?
Ni säger när " det inte längre kommer någon luft" betyder det att ni menar tills det inte kommer ut någon vatten?
Är det stora kostnader att byta expesionsskärlet om det är det som är felet?
Den droppar fortfarande lite då och då från tanken.
 
  • En rörinstallation med flera ventiler och rör, oordning, påskrift "den?" pekar på specifik del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserat utrymme, kablar, små delar, skruvar och en gul pil pekar på något utanför bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemsdelar: expansionstank, kopplingar, rör, flätad slang och ventiler, med spår av korrosion och användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis, de lilla vita hattarna uppe och nere på båda våningarna. Man luftar tills det kommer bara vatten och ingen luft som pyser ut. Man bör lufta pannan en gång om året men har man bytt panna behöver man göra det oftare i början.

Byta expansionskärl kostar några tusen kronor. Är man händig går det att göra själv. Fast att det läcker om tanken låter inte bra. Man behöver hitta läckan och se vad den beror på. https://jsenergi.com/comfortzone-re...sionska-rl-18-l-pneumatex-bla-till-ce-50.html

Har du kontrollerat att alla tre säkringarna till värmepumpen i gruppcentralen är hela?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.