Projekterar för att bygga om ett gammalt murat garage till en liten stuga. Lite mer om planerna och byggnaden här.

Garaget är uppmurat med vad jag tror är lättbetongblock på platta. Jag skulle dels vilja ta upp för ett litet fönster i en vägg. Men framförallt vill jag riva delar av den innevägg som är uppmurad mellan garagedelen och förrådet som är bakom.

Kan denna vägg ha ngn vital betydelse för bärigheten? Kan ett hål för fönster orsaka problem?

En dum fråga kanske. Jag tänkte ansluta avlopp och dra in vatten. Antagligen behöver det då grävas in ett litet schakt under plattan och upp. Kan det skapa ngt problem för bärigheten?

Tacksam för hjälp!
 
  • Gilla
gnilrub
  • Laddar…
Ingen?

Om jag i en murad vägg vill ta upp ett hål för fönster, behöver jag avväxla det då och hur gör jag det? Fälla in en balk först och sen såga upp? Eller är det vara att såga på? Ska bli ett normalstort fönster.
 
harry73
Man behöver en balk (H profil eller armerad betong) ovanför öppningen. Först borrar man flera hål i väggen ovanför den tänkta avlastningsbalken, så att man får ca 50% hål och 50% tegel. Sen kan man avlasta väggen genom att sticka små balkar genom väggen som och bär dom med en balk på var sin sida av väggen. Nu kan du göra fönsteröppningen och sätta in den definitiva balken. Efter det tar man bort hjälpkonstruktionen och murar igen alla hål.
 
  • Gilla
Matte Malmö
  • Laddar…
harry: jag förstod nästan! :)

Har jag förstått rätt: Jag borrar flera genomgående hål ovanför platsen där balken ska sitta. Jag sticker igenom rör/små balkar som vilar på en lång balk på var sida om väggen och med stämpor under.

Sedan hackar jag ut för balken, murar in. Sen kan jag ta upp öppningen.

Ngt jag missat?

Vad för rör/balkar pratar vi om att sticka genom väggen och vad för balkar att stötta dessa med?

Hur pass mycket måste H-balken gå förbi på sidorna om det tänka fönstret?
 
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Inte helt enligt din ritning. Du har för mycket vägg kvar under dina hål, det är precis dom tegelsten som kan ramla ner på dig. Så man ska göra förnsteruppningen i direktanslutning till dina hål, dvs underkant av hålen blir öppet efter du sågat ut fönsteröppningen. Du behöver inte göra hål bredvid öppningen, bara ovanför öppningen. Balken ska vara lite längre än hålets bredd, jag skulle tro att 20 cm på var sida skulle räcka, men kontrollera gärna med någon kunnig du litar på.

Balkerna du sticker genom hålen behöver inte vara särskild stark eftersom de är kort och det finns flera som bär vikten, de långa balkar på båda sidor av hålet ska vara bra dimensionerat.

Hur du ska dimensionera hjälpkonstruktionen beror mycket på hur mycket väggen bär, öppningens storlek, mm och där kan jag inte ger dig några råd.
 
Hittade en tråd där en som ville ta upp en öppning för dörr i en bärande källarvägg fick rådet att hugga upp en ränna över den tänkte öppningen, halva djupet, och mura in en U-balk. Sen upprepa från andra sidan. Detta känns som en betydligt lättare variant. Vad tros om det?

Tråden här
 
Dåligt med svar så jag får väl svara själv. :) Om inte annat bra för den som i framtiden söker och vill finna.

Jag har nu pratat med byggnadsingenjör och jag kommer göra det ännu enklare för mig. Beroende på om jag tar upp öppningen precis där en rad med block slutar/startar eller mitt i ett block så kommer jag antingen bara kratsa ur fogen ovan tänkt öppning och fälla in ett plattjärn, eller ta upp en ränna med öppningens längd + 30 cm på var sida och lägga i ett armeringsjärn och gjuta igen.

Från en betydligt krångligare variant ovan till en betydligt enklare variant här! Känns bra.
 
  • Gilla
Karolina85 och 1 till
  • Laddar…
Till sist blev det en ännu enklare lösning. Jag hade köpt plattjärn som jag hade tänkt fälla in i fogarna men fick förslaget av en ingenjör-bekant att fästa plattjärnen direkt utanpå stenarna. Sagt och gjort: jag borrade ett antal hål i järnen, motsvarande hål i väggen som jag fyllde med ankarmassa och tryckte in gängstänger i. Sen var det bara att hänga dit järnet och dra fast med muttrar. Sitter som berget. På insidan fällde jag in järnet lite ifall vi kommer på att vi ska putsa eller liknande.

Min erfarenhet av detta är att ibland tenderar man/folk att krångla till det onödigt mycket. :)

20120527_101622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20120527_101542.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Smart! Kommer till nytta om något år när jag ska bygga min mancave.
 
Anders 1920-tal
Hittade lite bra tips här och står inför samma projekt som du. Men hur sågade du sedan i blocken för fönsteröppningen? Med vinkelslip? Från båda hållen?

cederbusch cederbusch skrev:
Till sist blev det en ännu enklare lösning. Jag hade köpt plattjärn som jag hade tänkt fälla in i fogarna men fick förslaget av en ingenjör-bekant att fästa plattjärnen direkt utanpå stenarna. Sagt och gjort: jag borrade ett antal hål i järnen, motsvarande hål i väggen som jag fyllde med ankarmassa och tryckte in gängstänger i. Sen var det bara att hänga dit järnet och dra fast med muttrar. Sitter som berget. På insidan fällde jag in järnet lite ifall vi kommer på att vi ska putsa eller liknande.

Min erfarenhet av detta är att ibland tenderar man/folk att krångla till det onödigt mycket. :)

[bild][bild]
 
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Hittade lite bra tips här och står inför samma projekt som du. Men hur sågade du sedan i blocken för fönsteröppningen? Med vinkelslip? Från båda hållen?
Med tigersåg och ett blad för lecablock och liknande. Har för mig att det var rätt långt så jag kom igenom från en sida.
 
harry73
Blir hålet inte större än så?
 
harry73 harry73 skrev:
Blir hålet inte större än så?
Större än vad? Jag förstår inte din fråga :)
 
harry73
större än så
Stödbjälke fäst med skruvar över hål i betongvägg, med synlig träbjälke och takpannor ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73 harry73 skrev:
större än så
[bild]
Jodå, det där vara bara en bild för att visa. Har bara plockat bort ett block där. Öppningen är så stor som krävdes för ett normalt fönster. Finns bilder i andra trådar tror jag om du vill kolla hur det blev.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.