Villa vista skrev:
Har du delad entreprenad tex grund/ platta och hus? Om du har en totalentreprenad så är det entreprenörens ansvar at radonsäkra huset och du får inte/skall inte få slutbebevis om radonhalten överstiger gränsvärdet. Då får du inte använda huset innan radonen är åtgärdad vilket kan bli svårt och dyrt i efterhand.
Vid grundläggningen skall en radonduk eller radonrör läggas i marken. Detta kan falla mellan stolarna om det är delad entreprenad.
Det är inga problem att bygga på högradonmark om man bygger rätt så kommunen har inget ansvar i detta.
God morgon och tack för ditt svar!
Vi har total/hel entreprenad och det står i våra handlingar hur man ska uppföra huset radonsäkert!
Min fundering är dock följande, genom att bygga radonsäkert säkrar man inomhusmiljön så att den blir radonfri men hur är det att vistas utomhus då?
Radon är väl som ngn slags gas som avges från marken eller?
 
Redigerat:
Radonhalten späs omeldelbart ut ovan mark, Farliga värden kan endast uppnås i innomhusmiljö där luftomsättningen inte är lika hög som utomhus. Det finns dessutom flera faktorer som gör att Radonet drar sig in i hus.
Om du skulle gräva en stor gropp och vistas i den flera timmar då kan du ev utsättas för för höga radonhalter utomhus.
Men om du inte har någon ur och skur groppfetishism då klarad du dig :)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Radonhalten späs omeldelbart ut ovan mark, Farliga värden kan endast uppnås i innomhusmiljö där luftomsättningen inte är lika hög som utomhus. Det finns dessutom flera faktorer som gör att Radonet drar sig in i hus.
Om du skulle gräva en stor gropp och vistas i den flera timmar då kan du ev utsättas för för höga radonhalter utomhus.
Men om du inte har någon ur och skur groppfetishism då klarad du dig :)
Åh så skönt att höra!!! Tack, nu kan jag släppa den nojan :))!!!
 
När det kommer till takhöjd handlar allt om proportioner. Högt tak i ett litet rum eller lågt (2.4m) tak i ett gigantiskt rum (à la kombinerat kök/matplats/vardagsrum/entrehall) skapar en konstig känsla. I "traditionella" planlösningar där inget rum är större än 25-30 m2 känns 2.4 m trevligt och absolut inte för lågt. Skall man däremot ha stora öppna ytor som flyter samman kan det vara läge att överväga högre takhöjd då taket annars blir för framträdande i siktlinjen. För att spara pengar på elektrikerarbete samt få allt jämt och fint, sänkte vi faktiskt taket i vårt 50-talshus från 2.50 till 2.41. Kan i efterhand konstatera att skillnaden knappt ens märks, men vi har också arbetat konsekvent med vertikala linjer som ansluter till taket i gardiner (skena monterad i taket, dvs.gardiner från golv till tak), överskåp i kök går hela vägen upp till taket, osv.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
elpaco skrev:
Det är just precis intelligens det handlar om. En fågel kan flyga in i samma ruta 10 ggr i rad, och inte förstå varför den inte kommer igenom. En människa slår sig vanligtvis bara en gång, sedan lär man sig att en ram runt dörrhålet och glansigt i mitten betyder glas. Så jag menade givetvis inte att du var korkad som en fågel som liten, utan snarare är jag rätt övertygad om att du inte sprang in i den där glasrutan varje dag, flera gånger om dagen.

Men nu håller den här diskussionen på att spåra ur. Min andemening är ju att Christina inte behöver ta hänsyn till ett "barnfarlighetsperspektiv" med stora fönster. Oroa oss över barnen gör vi tillräckligt ändå.
Tja det dog en flicka nyligen efter attt ha sprungit in i en glasdörr.
Dock så behövs det ej funderas över ev risk bet. barnsäkerhet då det är juridiskt tvingande att säkra glas som är utan bröstning.
 
anthill skrev:
När det kommer till takhöjd handlar allt om proportioner. Högt tak i ett litet rum eller lågt (2.4m) tak i ett gigantiskt rum (à la kombinerat kök/matplats/vardagsrum/entrehall) skapar en konstig känsla. I "traditionella" planlösningar där inget rum är större än 25-30 m2 känns 2.4 m trevligt och absolut inte för lågt. Skall man däremot ha stora öppna ytor som flyter samman kan det vara läge att överväga högre takhöjd då taket annars blir för framträdande i siktlinjen. För att spara pengar på elektrikerarbete samt få allt jämt och fint, sänkte vi faktiskt taket i vårt 50-talshus från 2.50 till 2.41. Kan i efterhand konstatera att skillnaden knappt ens märks, men vi har också arbetat konsekvent med vertikala linjer som ansluter till taket i gardiner (skena monterad i taket, dvs.gardiner från golv till tak), överskåp i kök går hela vägen upp till taket, osv.
Tänker att det ligger mkt i ditt resonemang! Och i det hus vi står i begrepp att bygga är det just öppna ytor mellan entré/hall, kök och vardagsrum. Köket är på ca 34 m2 (har jag för mig) och vardagsrummet som tidigare nämnt ca 22.4 m2.
Jag föreställer mig att det skulle bli väldigt fint med ett ryggåstak i vardagsrumsdelen men har nu mer eller mindre gett upp detta projekt efter att ha tagit del av diskussionerna och de resonemang som har förts här i tråden.
Nu siktar vi på ombonat och mysigt istället och jag är övertygad om att det kommer att bli bra :))!
Tack för att du delar med dig av dina tankar och erfarenheter!
Vänligen C
 
Villa vista skrev:
Tja det dog en flicka nyligen efter attt ha sprungit in i en glasdörr.
Dock så behövs det ej funderas över ev risk bet. barnsäkerhet då det är juridiskt tvingande att säkra glas som är utan bröstning.
Men så förfärligt sorgligt!
 
Kyleman skrev:
Så är det att köpa "billigt" man får det inte som man vill ha det!
En slutnota som hamnar på 3.5 mille plus är billigt?? Va har du i månaden? Va kostade ditt hus när du byggde det
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
osociala jävel skrev:
Sorligt är bara förnamnet. [länk]
Sådant är så ofantligt sorgligt!

Jag har ett minne från mina sena barnaår, kanske 12-årsåldern.
Vi grabbar var naturligtvis ute och tjuvrökte på skolans "frukostrast",
och de närbelägna trappuppgångarna var hyfsat varma att vistas i.

En av mina buskompisar försökte springa genom en glasdörr, när en vuxen kom in genom porten,
men fick bara lite skärsår, gud ske lov.

Några tvärribbor på insidan av altandörren kan säkert förebygga sådana skärskador.
De borde vara lätt och billigt att montera i efterhand.
 
Ja, ord kan inte nog beskriva...

osociala jävel skrev:
Sorligt är bara förnamnet. [länk]
 
osociala jävel skrev:
Sorligt är bara förnamnet. [länk]
Ja när vi pratar om typ 1mm glas inomhus, då är det mer än sorgligt .. kanske tom oansvarigt. Fast det vet vi ju inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.