Steamboy skrev:
Det är precis det som var min poäng! Syftet med ellagen är att få säkra elinstallationer och skydda människor. Man har valt att göra det genom att begränsa vilka som får utföra arbeten. Men om det då är så att jag kan dra lite rör och sedan kommer elektrikern och kopplar in det, så innebär inte det en osäker installationer eller fara för någon människa. Detta trots att det strikt sett är ett brott mot lagen. Lagen grundsyfte är dock fortfarande uppfyllt och därmed har jag inga som helst problem med att ignorera den.
Då tycker du elsäkerhetsverkets nuvarande behörighetsarbete är helt bortkastat med andra ord?

Jag kan hålla med dig om att dra lite rör kan tyckas vara onödigt att det är behörighetskrävande.
Men var skall gränsen gå?
Det finns folk som jag sett som definitivt inte borde dragit rören själva.
Trots att dessa inte hade en susning om hur galet det blev. De själva tyckte istället att det blev jättebra.
 
w1shmast3r skrev:
Jag kan hålla med dig om att dra lite rör kan tyckas vara onödigt att det är behörighetskrävande.
Men var skall gränsen gå?
Det här har vi pratat om i *många* andra trådar. Och det är en intressant fråga. Men i det här fallet så kan man tycka att det är enkelt om man betänker att det mariatherese gjorde var att arbeta tillsammans med sin elektriker. Jag citerar "Jag tog för givet att det sätt på vilket dessa var vettiga hjälpte dig att kringå de lagar och regler dom finns."

Precis. Det är ett lagbrott av mariatherese att installera rör även tillsammans med en behörig elektriker och under dennes överinseende. Vi är många som tycker att det är orimligt. Vi tycker t ex att en behörig elektriker själv borde både kunna och få avgöra om och vad som skulle vara OK att någon annan gör, t ex sätta rör och dosor enligt överenkommelse som sedan elektrikern inspekterar och arbetar vidare med. Men det går som sagt egentligen inte enligt nuvarande regelverk även om väldigt många elektriker bryter mot just det här. (Jag känner faktiskt inte någon som *inte* gör det...)

Så det är *en* gränsdragning man kan göra. Alltså att en behörig elektriker själv kan bestämma vem som får agera handräckning, anställningsförhållande osett (eller tom ett förbehåll om att det inte får finnas något anställningsförhållande om man nu inte vill ha otillbörlig konkurrens). En gränsdragning som många (de flesta?) tycker borde vara rimlig. Det finns många andra, vi har t ex många exempel på hur regelverket ser ut utomlands där det tycks fungera bra.
 
Men då halkar man ju genast in på den behöriges funktion.
Behöver vi ens ha någon som är behörig?
Kan inte alla få dra el som dom vill?
Andra länder har det ju så. Dessutom har ändå olika folk med behörighet olika sätt att se på t.ex vad som behövs kontolleras för att en installation anses ha "kontrollerats i betryggande omfattning".

Hur många hemmapulare har vi inte varje år som installerar för fulla muggar?
Jag skulle tro att det är en ansenlig mängd.
Dessutom är det ju ytterst få som dör eller behöver uppsöka vård för skada som uppkommit i samband med elinstallationsarbete eller undermånlig installation.

Istället för att som elsäkerhetsverket nu försöker skärpa så kanske de skulle avveckla behörighetssystemet? Nej, jag är inte ironisk utan menar allvar.
Vad är det för vits att ha ett system med regler som få följer och ännu färre förstår?
Man kan istället då utöka nödig kännedom till att omfatta alla typer av lågspänningsinstallationer.
Bara man vet vad man gör så är det bara att köra på.
 
Mikael_L
Det går väl att tänka sig rätt många varianter.
Förutom dagens system, eller ett ännu mer rigoröst system (som man kanske kan kalla ESV's förslag på nytt system).

Så kan man tänka sig att släppa elinstallation helt fritt (inte helt lyckat enligt mig) eller fritt under vissa begränsningar eller fritt under visst utbildningskrav, eller en kombo av de två sista.

Begränsningar är lite svårt map hur man ska utforma avgränsningarna. Det är väldigt lätt att det blir gråzoner.
Men det går att tänka sig att det är fritt inom den egna privatägda fastigheten, fritt upp till max 25A matande säkring, fritt under förbehållet att en JFB är installerad av behörig elektriker, eller en kombination av kraven. Det går säkert att finna ännu fler möjliga avgränsningar och förbehåll.
T.ex. en viss avgränsad mängd tillåtet material för dessa hempularinstallatörer.

Utbildningskrav går ju också att införa.
man kan tänka sig att det kan finnas kurser inom studieförbundens ram, jämför med jägarexamen som ger folk "livsfarliga" vapenlicenser. Det kan också vara något system med ackrediterade provsamordnare.

Om man siktar på att endast lära ut det som är väsentligt för att dra el inom en egen liten fastighet, med max 25A huvudsäkring så kan det ju inte bli en alltför betungande utbildning.
 
Själv tycker jag nog att det är ganska stor skillnad mellan att dra kabellösa tomrör eller strömlösa ledningar jämfört med att koppla in ledningarna så att dessa blir "live". Eftersom jag arbetar en hel del med kvalitetsledning så tycker jag att det är oerhört enkelt för något att verifiera att rör och kablar är dragna rätt eftersom det kan kontrolleras i det oändliga. Detta kan göras när konsekvensen på sin höjd kan bli att något får göras om, personskada är inte trolig konsekvens. När något har kopplats in så kan det vara "farligt-fel" när man skall börja testa.

Så ja, jag anser nog att det är en ganska stor skillnad där. Tycker det skulle vara intressant med en utläggning kring varför det skulle vara "lika fel att dra tomrör som att koppla in utrustning på elsystemet".

/från en som går mot röd gubbe samt ibland kör för fort
 
w1shmast3r skrev:
Men då halkar man ju genast in på den behöriges funktion.
Behöver vi ens ha någon som är behörig?
Kan inte alla få dra el som dom vill?
Man kan som sagt tänka sig många andra system. Jag är för en betydligt större uppluckring. MEN, nu handlade det specifikt om mariatherese och dennes/dennas samarbetande elektriker. Det tycker jag är en så uppseendeväckande situation att den tål att behandlas separat. I övrigt så skall man aldrig kasta ut barnet med badvattnet, bara för att vissa elektriker idag gör ett rimligt och litet avsteg från föreskrifterna tycker inte jag i sig är skäl nog att kasta upp armarna i luften och säga "då är det lika bra att lägga ner hela skiten." Det finns grader även i h-vetet.

Även fast jag är för en betydlig uppluckring så tror och tycker jag att man ändå måste ha regler och kontrollfuktioner (både mänskliga och automatiska) kring elinstallationer. Jag är inte för överdriven reglering (någon alls faktiskt) när man bara riskerar att skada sig själv (därmed inte sagt att ni kan strunta i bilbältet, någon måtta på tillåten dumhet får det vara...), men när det kommer till en elinstallation så finns risken att skada andra så någon form av reglering måste ändå till.
 
Mikael_L skrev:
Det går säkert att finna ännu fler möjliga avgränsningar och förbehåll.
En uppenbar sådan är ju att inse att det faktiskt går att kontrollera installationer i efterhand, på samma sätt som kan kan kontrollera det mesta annat, och att man kunde släppa ganska mycket utförande "fritt" om man bara ställde krav på kontroll av lämplig utomstående.

Pikant här är ju att man redan idag ställer kravet på en behörig elektriker att denne skall kunna avgöra om en "underställds" arbete är tillfyllest eller inte, men det är stört omöjligt att titta på ett VP-rör som en som inte är anställd i samma företag spikat dit...
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Jag har lite svårt att tro att det som lars_stefan_axelsson så väl beskriver här ovan är ett resultat av något annat än lyckad lobbyverksamhet. Och tyvärr inte för att man önskar spara människoliv. Men det är en annan historia.
 
Förmodligen skulle dessutom säkerheten på elinstallationer höjas över hela brädet om någon med rätt kunskap rent fysiskt måste åka ut och kontrollera arbetet. Rent krasst så kan ju även någon anställd på ett företag göra fel. Det har jag hört talas om iallafall... ;) Inom andra yrken räcker det ju inte ens med rätt utbildning för att få utföra vissa saker utan att någon kontrollräknar.
 
mariatherese skrev:
Förmodligen skulle dessutom säkerheten på elinstallationer höjas över hela brädet om någon med rätt kunskap rent fysiskt måste åka ut och kontrollera arbetet. Rent krasst så kan ju även någon anställd på ett företag göra fel. Det har jag hört talas om iallafall... ;) Inom andra yrken räcker det ju inte ens med rätt utbildning för att få utföra vissa saker utan att någon kontrollräknar.
Det är ju i princip detta systemet vi har idag. Behörig installatör har kontrollansvar vilket även kan delegeras nedåt i leden.

Har han sett att en montör klarat sitt jobb säg 50 gånger eller under 3 år kanske intresset att ha någon att kontrollera dennes arbete börjar avta, man antar att montören kan utföra sin arbetsuppgift fortsättningsvis, han är "självgående". Kanske kan ta stickprov.

Om man istället som mariatherese skriver skulle kontrollera varje utfört jobb skulle man säkert bli av med ett par felaktiga installationer men till bekostnad av en mängd merjobb. Är detta verkligen motiverat sett till antalet olycksfall?
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Mikael_L
Slugge skrev:
Om man istället som mariatherese skriver skulle kontrollera varje utfört jobb skulle man säkert bli av med ett par felaktiga installationer men till bekostnad av en mängd merjobb. Är detta verkligen motiverat sett till antalet olycksfall?
Nej, man behöver inte lösa icke-problem ... ;)
 
Slugge skrev:
Det är ju i princip detta systemet vi har idag. Behörig installatör har kontrollansvar vilket även kan delegeras nedåt i leden.
Nej, för dagens system betyder inte att han kontrollerar något alls. Om jag däremot, gud förbjude, skulle få för mig att dra ett plaströr som en behörig elektriker sedan kontrollerar - då är det helt plötsligt ett lagbrott. Om det är för att jag inte är anställd av den behörige elektrikern eller inte betalar pengar till rätt organisation - det kan jag inte svara på. Men något skumt är det.

Jag menar inte att vi skall behålla dagens system och göra det ännu tyngre - det var för att visa hur orimligt det är och att det inte är skapat för att öka kvalitet och säkerhet.
 
Slugge skrev:
Om man istället som mariatherese skriver skulle kontrollera varje utfört jobb skulle man säkert bli av med ett par felaktiga installationer men till bekostnad av en mängd merjobb. Är detta verkligen motiverat sett till antalet olycksfall?
Hm, men hur många olycksfall var det nu man hade hittat pga hempulad el? Det är lite disharmoni i detta mycket underliga system.
 
Efter en lätt utbildning, under givna förutsättningar i varje hem och med en lämplig efterkontroll skulle det säkerligen gå att lätta på kraven. Det behövs "bara" lite klarsynthet och vilja från elsäkerhetsverket.
 
Slugge skrev:
Det är ju i princip detta systemet vi har idag. Behörig installatör har kontrollansvar vilket även kan delegeras nedåt i leden.
Ansvar kan aldrig delegeras, endast arbetsuppgifter.
 
  • Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.