mariatherese skrev:
Det kanske du är - det kan jag inte svara på.
Jag kanske missförstod på vilket sätt de elektriker du känner är vettiga?
Jag tog för givet att det sätt på vilket dessa var vettiga hjälpte dig att kringå de lagar och regler dom finns.
Var detta antagande helt fel ber jag om ursäkt.
 
Nähä, då var det som jag misstänkte. Inget svar är ju också ett svar...
 
O
mariatherese skrev:
Tala om partsinlaga. Nåväl, det är väl bra att någon fackpamp iallafall gör något mer än festar upp pengarna.
Nu är du helt ute och cyklar. EIO är inte en facklig organisation. Det är dess raka motsats; En arbetsgivarorganisation. Faktum är att det är storbråk mellan fackpamparna som vill bevara det gamla systemet och EIO som ställt sig på Elsäkerhetsverkets sida och stödjer förslaget på nytt behörighetssystem. Sista i det där dokumentet handlar enbar om detta.
 
mariatherese skrev:
Tala om partsinlaga. Nåväl, det är väl bra att någon fackpamp iallafall gör något mer än festar upp pengarna.

Jag tror att problemet med hemmafixarjobb skulle bli mycket mindre om det blev ok att dra själv och låta elinstallatören koppla in. Då blir det ju en kontroll som känns vettig. Nu är det för stort steg för minsta eljobb. Tur att man känner vettiga elektriker.

Låt oss slippa dessa läsa plumpa påhopp som suger.

Att problemet skulle bli mindre av färre regler är riktigt men varför skall någon annan ta ansvar för vad du har gjort, tycker nog att det är hög tid att VI får ta det fulla ansvaret för våra handlingar.
Om du kan installera el varför kan du då inte koppla i centralen det är ju det som är det minst krävande arbetsinsattsen.

P.S. Det som w1shmast3r skrev var inte en fråga utan ett påstående, en viss skillnad.
 
O
w1shmast3r skrev:
Tror man att lagar och regler finns till enkom för att jävlas så är man rätt så snett ute.
Och tror man att lagar är vettiga bara för att de är lagar är man också rätt snett ute. I en del muslimska länder med strikta Sharia-lager hugger man av händerna på tjuvar och stenar otrogna kvinnor till döds. De gör det inte för att jävlas utan för att de tycker att det är rätt och riktigt. Jag gör inte det. På samma sätt kan man tycka vad man vill om den nuvarande ellagstiftningen. Bara för att den finns är den inte vettig.
 
Steamboy skrev:
Och tror man att lagar är vettiga bara för att de är lagar är man också rätt snett ute. I en del muslimska länder med strikta Sharia-lager hugger man av händerna på tjuvar och stenar otrogna kvinnor till döds. De gör det inte för att jävlas utan för att de tycker att det är rätt och riktigt. Jag gör inte det. På samma sätt kan man tycka vad man vill om den nuvarande ellagstiftningen. Bara för att den finns är den inte vettig.
Där satte du tummen på spiken.

Vad som är "vettigt" i en del länder är inte vettigt i andra länder, Men visst hand av för hemmafixaren är väll en liknelse som jag har svårt att greppa tycker nästan att liknelsen är huvudlös om uttrycket tillåts.:)
 
Steamboy skrev:
Och tror man att lagar är vettiga bara för att de är lagar är man också rätt snett ute. I en del muslimska länder med strikta Sharia-lager hugger man av händerna på tjuvar och stenar otrogna kvinnor till döds. De gör det inte för att jävlas utan för att de tycker att det är rätt och riktigt. Jag gör inte det. På samma sätt kan man tycka vad man vill om den nuvarande ellagstiftningen. Bara för att den finns är den inte vettig.
Jag har aldrig påstått att den skulle vara fullkomlig.
Men det är fortfarande lagar och regler som skall följas.
Sen kan man påverka dessa men det ska gå rätt väg.
Att skita i dem bara för att man inte gillar dem är helkorkat.

Snälla, försök hålla politiken utanför.
Din åsikt om sharia är helt totalt ovidkommande i detta.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
LGG-01 skrev:
Låt oss slippa dessa läsa plumpa påhopp som suger.

Att problemet skulle bli mindre av färre regler är riktigt men varför skall någon annan ta ansvar för vad du har gjort, tycker nog att det är hög tid att VI får ta det fulla ansvaret för våra handlingar.
Om du kan installera el varför kan du då inte koppla i centralen det är ju det som är det minst krävande arbetsinsattsen.

P.S. Det som w1shmast3r skrev var inte en fråga utan ett påstående, en viss skillnad.
Missade att det var en arbetsgivarorganisation. Plump var jag också, men det tror jag nog du tål.

Min poäng kvarstår dock att den typen av partsinlagor gör mig bara irriterad. Förmodligen dör det fler elektriker i sin yrkesutövning än det dör hempulare. Då sitter det lite längre in att göra regeländringar. Det ser ju så omtänksamt ut att ElO skulle värna om konsumenten - men det är ju inte där skon klämmer, utan i plånboken. Den ena regeländringen kan man tjäna pengar på och den andra kan man förlora pengar på. Den ena kan man lobba för och den andra kan man "lock-outa" för.

Det är en partsinlaga och bör läsas som en sådan, med kritiskt tänkande (som alltid).
 
O
w1shmast3r skrev:
Din åsikt om sharia är helt totalt ovidkommande i detta.
Jag håller helt med. Men fundera gärna lite över begreppet "principiellt resonemang" och reflektera över vad "abstrakt tänkande" innebär. Men om det är svårt kan jag försöka formulera mig lite mindre komplicerat, mindre principiellt och rakt på sak istället: Att kategorisk och slaviskt följa alla lagar för att de är lagar anser jag vara idiotiskt. Jag anser att korkade lagar kan och skall ignoreras så långt det går. Det är givetvis en personlig avvägning mellan risken att åka fast och att ställning mot dumheterna. Det brukar i allmänna ordalag kallas "civil olydnad".
 
Redigerat:
mariatherese skrev:
Missade att det var en arbetsgivarorganisation. Plump var jag också, men det tror jag nog du tål.

Min poäng kvarstår dock att den typen av partsinlagor gör mig bara irriterad. Förmodligen dör det fler elektriker i sin yrkesutövning än det dör hempulare. Då sitter det lite längre in att göra regeländringar. Det ser ju så omtänksamt ut att ElO skulle värna om konsumenten - men det är ju inte där skon klämmer, utan i plånboken. Den ena regeländringen kan man tjäna pengar på och den andra kan man förlora pengar på. Den ena kan man lobba för och den andra kan man "lock-outa" för.

Det är en partsinlaga och bör läsas som en sådan, med kritiskt tänkande (som alltid).

1. Är inte alla inlägg i detta forum partsinlagor?
2. E.I.O. värnar också (oxå) om konsumenter (har själv varit medlem i 40 år) ops. partsinlaga igen!!.
3. Plumpen var inte riktat på mig men tycker i alla fal att det suger i onödan. Kramas mera i stället.
 
Det är visserligen ett tecken på normal begåvning att förstå innebörden i lagar och regler och handla därefter istället för att bara blint och okunnigt följa dem. Där tycker jag dock inte ren obstruktion pga nageltrång etc ingår.
 
O
Bo.Siltberg skrev:
Det är visserligen ett tecken på normal begåvning att förstå innebörden i lagar och regler och handla därefter istället för att bara blint och okunnigt följa dem. Där tycker jag dock inte ren obstruktion pga nageltrång etc ingår.
Det är precis det som var min poäng! Syftet med ellagen är att få säkra elinstallationer och skydda människor. Man har valt att göra det genom att begränsa vilka som får utföra arbeten. Men om det då är så att jag kan dra lite rör och sedan kommer elektrikern och kopplar in det, så innebär inte det en osäker installationer eller fara för någon människa. Detta trots att det strikt sett är ett brott mot lagen. Lagen grundsyfte är dock fortfarande uppfyllt och därmed har jag inga som helst problem med att ignorera den.
 
LGG-01 skrev:
1. Är inte alla inlägg i detta forum partsinlagor?
2. E.I.O. värnar också (oxå) om konsumenter (har själv varit medlem i 40 år) ops. partsinlaga igen!!.
3. Plumpen var inte riktat på mig men tycker i alla fal att det suger i onödan. Kramas mera i stället.
ElO värnar om konsumenten köper jag inte bara rätt av. Det går ganska många led mellan ElO och konsumenten. (För övrigt värnar säkert Findus om konsumenten också - men oj så fel det kan bli)

Handlade inte den där rätt ilskna strejken om arbetsmiljöfrågor för elektriker. Vill minnas att det var direkt kopplat till dödsfall? Nu jobbar jag inte inom den branschen men du kanske kan berätta mer om strejken? Vilka parter som hade vilken position. Det är ju en intressant jämförelse tycker jag för vi talar ju om människoliv i slutändan. Speciellt sedan yrkesarbetande elektriker faktiskt förekommer relativt ofta i den trista statistiken?
 
Steamboy skrev:
Det är precis det som var min poäng! Syftet med ellagen är att få säkra elinstallationer och skydda människor.
Precis. Vi får skilja mellan "malum in se" (ung. ont i sig själv) och "malum prohibitum" (ung. ont för att det är förbjudet). I det första fallet så har vi mycket av brottsbalken. Vi struntar i hur praktiskt det skulle vara att mörda någon (eller hur många du tror dig skulle kunna få det bättre) vi anser att det är fel ändå. I det andra fallet så är det något annat vi vill åstakomma och vi anser att lagstiftning är rätt sätt. Bälteslagen kom t ex inte till för att vi anser att det är moraliskt förkastligt att köra utan bilbälte... Samma förstås med elinstallationer.

Så man måste skilja mellan lag och lag innan man uttalar sig tvärsäkert om det enda moraliska förhållningssättet är att följa alla slaviskt alltid.
 
Givetvis är det så att man ska följa de lagar som vi i demokratisk ordning har beslutat ska gälla för vårt samhälle.

Men..

Det faller på lagstiftarna att
1. Se till att lagarna uppdateras i takt med att samhället och vår rättsuppfattning förändras
2. Inte stifta lagar som inte kan beivras

Regelverket runt elinstallationer brister på båda punkterna och det är därför bra att regelverket är under översyn.

(Det hade dock givetvis varit mer tillfredsställande om insikten om behovet av reformering hade kommit från våra egna myndigheter innan EU pekade med hela handen för att säkerställa fri rörlighet av tjänster inom unionen.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.