Hello,

Såg denna skarv och tankarna for mot biltema och inte något jag förväntat mig i nya undercentralen. Visst ser väl inte skarvhylsorna som är godkända för massiv ledare ut sådär?
 
  • Elkablar anslutna med en skarvhylsa, en gulgrön och en röd, i en vit elektrisk undercentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arnodt skrev:
Jag tror en elektriker skulle ha använt en så kallad ubåt där. Nu verkar det vara jordkabeln grön/gul och den har normalt ingen spänningen på sig, då kanske man får göra simplare skarvning.

Se denna tråd!
[länk]
Tack det var en bra tråd, men jag blev inte klok på om det verkligen är en icke-godkänd skarv.

Det är gjort av en elektriker, men det vore inte det första felet han gjort hittills.
 
Jag jobbar som industri elektriker, men det blir ett och annat kontor, matsal osv. Mina kollegor fick hjälp av en annan firma vid byggnation av nya kontor, en nyutbildade kille som hade lite för bråttom. Han klippte kablarna för korta vid centralen.
Så vi hade diskussion vid lunch hur man löser på bästa sätt på godkänt sätt.
U-båt= NEJ. Wago=Nej. Pressad skarv som din bild = OK. Byta kabel= Rätt. Flytta central= Fungerar i vissa fall.

Det finns tillbehör så wago blir okej men fungerar inte alltid.
Jag skulle hellre ta wago än press skarv, för möjlighet att ändra något men det är inte korrekt.

Om någon annan har ett mer korrekt svar så vill jag gärna bli upplyst.
 
En sån här är väl godkänd?
Bild av en Wago kopplingsklämma 221 med genomskinligt plastskal och orange hävarm, använd för att ansluta elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L LindhA skrev:
Tack det var en bra tråd, men jag blev inte klok på om det verkligen är en icke-godkänd skarv.

Det är gjort av en elektriker, men det vore inte det första felet han gjort hittills.
Är det 1,5 eller 2,5?