Hello,

Såg denna skarv och tankarna for mot biltema och inte något jag förväntat mig i nya undercentralen. Visst ser väl inte skarvhylsorna som är godkända för massiv ledare ut sådär?
 
  • Elkablar anslutna med en skarvhylsa, en gulgrön och en röd, i en vit elektrisk undercentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arnodt skrev:
Jag tror en elektriker skulle ha använt en så kallad ubåt där. Nu verkar det vara jordkabeln grön/gul och den har normalt ingen spänningen på sig, då kanske man får göra simplare skarvning.

Se denna tråd!
[länk]
Tack det var en bra tråd, men jag blev inte klok på om det verkligen är en icke-godkänd skarv.

Det är gjort av en elektriker, men det vore inte det första felet han gjort hittills.
 
Jag jobbar som industri elektriker, men det blir ett och annat kontor, matsal osv. Mina kollegor fick hjälp av en annan firma vid byggnation av nya kontor, en nyutbildade kille som hade lite för bråttom. Han klippte kablarna för korta vid centralen.
Så vi hade diskussion vid lunch hur man löser på bästa sätt på godkänt sätt.
U-båt= NEJ. Wago=Nej. Pressad skarv som din bild = OK. Byta kabel= Rätt. Flytta central= Fungerar i vissa fall.

Det finns tillbehör så wago blir okej men fungerar inte alltid.
Jag skulle hellre ta wago än press skarv, för möjlighet att ändra något men det är inte korrekt.

Om någon annan har ett mer korrekt svar så vill jag gärna bli upplyst.
 
En sån här är väl godkänd?
Bild av en Wago kopplingsklämma 221 med genomskinligt plastskal och orange hävarm, använd för att ansluta elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L LindhA skrev:
Tack det var en bra tråd, men jag blev inte klok på om det verkligen är en icke-godkänd skarv.

Det är gjort av en elektriker, men det vore inte det första felet han gjort hittills.
Är det 1,5 eller 2,5?

Presskarvar är helt klart det bästa alternativet enligt mig och det de flesta elektriker jag känner använder.

Oftast är det dock röd som används för 1,5mm2och blå för 2,5mm2. Gul för 6mm2

Skulle eventuellt kunna tänka mig att gå över till wagos nya 2773 2401 om den är bra, men snäppwago skulle jag inte vilja ha.
 
  • WAGO klämma modell 2773 2401 i genomskinlig plast, med svarta siffror och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Tommty
det där ser inte ut som en presskarv utan en lödskarv som inte är godkänd isåfall.

Bild på lödskarv i plast och metall, misstänkt för att inte vara en godkänd presskarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
det där ser inte ut som en presskarv utan en lödskarv som inte är godkänd isåfall.

[bild]
Bra öga där. Håller med

Använder själv enbart elpress sina presshylsor
 
hsd
Rätt utförda är pressad skarv bäst
den på bilden skulle jag reagera på när resultatet ser så snett ut , som de brukar bli med 25 kronorstången
Set dessutom ut som 2 ledare i nedre delen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men pressad skarv får väl inte göras med biltemas krimptång och biltemas krimphylsor. De är väl inte godkända för 400 Volt, utan ska väl vara godkända grejer t.ex. firma Elpress presshylsor och Elpress krimptång samt krympslang utanpå krimpkraven. Eller Knopex Preciforce-tång och presshylsor.
 
  • Bild av en krimpad elanslutning med två 6mm2 kopparledare och krympslang ovanför. Verktyg: Knipex Preciforce 975230 krimptång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på tången Knipex 97 52 30 med röda handtag, tången används för att krimpa hylsor för elektriska anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Men pressad skarv får väl inte göras med biltemas krimptång och biltemas krimphylsor. De är väl inte godkända för 400 Volt, utan ska väl vara godkända grejer t.ex. firma Elpress presshylsor och Elpress krimptång samt krympslang utanpå krimpkraven.
Elpress har både isolerade och oisolerade hylsor. Ska inte behövas krympslang på de isolerade
 
Slarvigt skalat (för långt)?
Närbild på en kabel med synlig avskalad isolering, där användaren undrar om det är slarvigt avskalat och för långt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jakopp,
Elpress har isolerade skarvhylsor, men verkar bara vara upp till 6 mm2. För grövre än så verkar de inte ha isolerade skarvhylsor.
Är det verkligen godkänt för 400 Volt med isolerad skarvhylsa. Jag tänker på att presskraften ska gå igenom plasten utan att skada plastisoleringen.

Om isolerade skarvhylsor är godkända för pressning av ledare upp till 400 Volt, med Elpress krimptänger, är det klart smidigare då man slipper krympslang och elda i skåpet för att krympa krympslangen.
 
L LindhA skrev:
Hello,

Såg denna skarv och tankarna for mot biltema och inte något jag förväntat mig i nya undercentralen. Visst ser väl inte skarvhylsorna som är godkända för massiv ledare ut sådär?
Hej, Den isolerade skarven är godkänd. Ser helt ok ut.
Det gör inget att kopparn syns lite (även om kopparn kunde synas liite mindre). Det är bättre så man ser att inte isoleringen är pressad.
Ledaren var väl för kort vid byte av central så det är vanligt att man skarvar med skarvhylsor. Om det är biltemas skarv absolut inte helt omöjligt.
Det är är absolut ingen lödskarv som vissa länkar till.
Det finns certifierade verktyg för respektive märke för isolerade skarvhylsor. Det är väl de man kan ifrågasätta men drar du i ledarna och de sitter så sitter det så att säga.

Så din elektriker har inte gjort fel där.
 
  • Gilla
Elsparv och 3 till
  • Laddar…
MBL19 MBL19 skrev:
Hej, Den isolerade skarven är godkänd. Ser helt ok ut.
Det gör inget att kopparn syns lite (även om kopparn kunde synas liite mindre). Det är bättre så man ser att inte isoleringen är pressad.
Ledaren var väl för kort vid byte av central så det är vanligt att man skarvar med skarvhylsor. Om det är biltemas skarv absolut inte helt omöjligt.
Det är är absolut ingen lödskarv som vissa länkar till.
Det finns certifierade verktyg för respektive märke för isolerade skarvhylsor. Det är väl de man kan ifrågasätta men drar du i ledarna och de sitter så sitter det så att säga.

Så din elektriker har inte gjort fel där.
Hej, tack för tydliga besked. Jag hittar ingen skarvhylsa som är godkänd för massiv ledare som liknar den använda. De jag hittar är helt utan isolering och ganska mycket grövre. 🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.