Hej
stolpar till terassen, men bara glas kan nog bli snyggt också? Ska ta ett snack med arkitekten!

Lägg gärna upp bilder
 
Jag hittade ingen bra bild på verandastaketet, jag åtekommer med det.

Här är iaf en bild på loftstaketet, glasen sitter i en kanal i nederkant och säkras med genomgående bultar. Bultarna går genom den främre regeln, förborrade hål i glaset, och den bakomliggande bärande regeln.

/fth
 
  • IMAG1837.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade en bild på infästningarna till verandastaketet som jag ritade och Samuel lät tillverka. Glasen i verandastaketet (1500x1300mm) sitter med tre sådana i nederkant, och varje beslag fästs i verandans bjälklag med sex genomgående rostfria bultar.

Många bultar blev det, jag var mycket glad för min "fjuttknackare" då (Bosch GDR 10,8)!

/fth
 
  • IMG_0043[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, vad betalde du för denna grannlåt om man får lov att fråga
 
Beslagen kostade $25 styck och jag beställde 85 st.

Sen tillkommer förstås frakt, tull och moms.

/fth
 
fth, jättefint lösningar (y) har du bloggat med husbygge som man kan följa? Vill gärna se mer ad du hsr gjort.
Själv importerar jag byggkeramik ifrån kina och fick mycket problem därför blev jag överraskad över att du köpte in som privat perdon och allt gick så problemfritt! Men du har nog haft mer tur än mig och alla andra jag känner som har affärer med kina.;)
 
Kines> nej tyvärr, ingen blogg, jag har varit på väg flera gånger men aldrig riktigt haft tid, jag har byggt i stället. :)

Men vilken dag som helst så ...

/fth
 
Vid inköp från Kina bör man nog importera som Firma och tillse att exportören har CE. Enklast är nog att använda sig av ngn bulvan där med just denna licens. Då får denne stå för inköpen och exporten.
 
fth skrev:
Beslagen kostade $25 styck och jag beställde 85 st.

Sen tillkommer förstås frakt, tull och moms.

/fth
kan du lägga ut bilder på glasskivorna till räcket på altanen?...är det tre beslag per glasskiva?...vad kostade glasskivorna/st?
//
M
 
Jag skall upp till landet i helgen, jag fixar lite bilder då.

Vem vet, det kanske tom blir en byggblogg till slut... :)

/fth
 
Jag betalade c:a $56/m2 från Samuel för staketglaset. Glaset var:

"6MM+0.76MM PVB+6MM TEMPERED LAMINATED GLASS"

dvs två härdade 6mm-skivor laminerade med 0.76mm PVB.

Mina stora skivor var 1500x1300mm, och kostade alltså c:a 750:- styck, med fästen etc blev kostnaden c:a 850:- per löpmeter..

Hos svenska leverantörer (tex www.rackesbutiken.se) kostar ett jämförbart staket runt 5000:- per löpmeter, så jag sparade en hel del pengar på detta...

/fth
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Helt klart så är glas löjligt dyrt i Sverige, i alla fall för privatpersoner. Jag har ett Schuecco skjutdörrsparti där hela partiet med två glas c:a 80 x 250 kostade runt 15.000 inkl. frakt från Tyskland. Har fått en skada på ett glas och tog hem en glasmästare som utan att skämmas ville ha 20.000 + montering för att byta glaset. Kina kommer att göra rent hus på glas om det är sån enorm prisskillnad, men priserna är helt andra även nere i Europa. Fick priser på runt 100 Euro kvadraten från ett östeuropeiskt land för kassetter med lågt u-värde och med härdat och laminerat glas. Lägre än tiondelen jämfört med svensk glasmästare.
 
byggarebert var köpte du skjutdörrar i tyskland nånstans?
eller nåt annat företag där man kan handla billigt...
för i sverige är skjutdörrspartier skitdyra
 
Byggarebert skrev:
Helt klart så är glas löjligt dyrt i Sverige, i alla fall för privatpersoner. Jag har ett Schuecco skjutdörrsparti där hela partiet med två glas c:a 80 x 250 kostade runt 15.000 inkl. frakt från Tyskland. Har fått en skada på ett glas och tog hem en glasmästare som utan att skämmas ville ha 20.000 + montering för att byta glaset. Kina kommer att göra rent hus på glas om det är sån enorm prisskillnad, men priserna är helt andra även nere i Europa. Fick priser på runt 100 Euro kvadraten från ett östeuropeiskt land för kassetter med lågt u-värde och med härdat och laminerat glas. Lägre än tiondelen jämfört med svensk glasmästare.
Jag har köpt ett flertal glaskasetter av lokal glasmästare och det blev billigast för mig då jag ej behövde betala frakt.
Priset var inte i närheten av vad du beskriver.
I Kina verkar det dock vara betydligt billigare.
 
Jag vet ett företag importerar sådana glas ifrån kina så de glasen man köper här kanske är tillverkat där... prisskillnaden fortfarande stor, de glasmosaik som sålts i butiken för runt tusen spänn per kvm kostar 60-100 /kvm från fabriken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.