B BosseHansson skrev:
Lite svårt att se hur du skall göra. Om väggen står på något så det inte är direkt kontakt med vatten hade jag nog kapat gipsen 10mm upp och sedan satt mjukfog. Tror man nivån blir över det så hade jag även satt Duri "GOLVSOCKEL PVC-FRI SJÄLVHÄFTANDE GRÅ 70MM" eller motsvarande produkt. Finns även som inte är självhäftande om man inte gillar de.
Det kan vara ett alternativ.
Det är nybyggt, det är:
gjuten platta-syllisolering-syll
och väggen är:
syll/reglar-fuktspärr-osb-gips.
Kapa bara gipsen då, behöver inte kapa av osbskivan under.
Problemet är att försöka lösa det vid portens skena.
 
Bild på skenan som porten går i och hur det är monterat.
 
  • Dörrtröskel med synlig fjädermekanism, nedsmutsad, blad och smuts vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C CharlesZidler skrev:
Bild på skenan som porten går i och hur det är monterat.
Jag hade kapat profilen med. Om osb står på golvet hade jag kapat den med. Multiverktyg är nog enklast att kapa gips/osb. Sen skulle du behöva få mer lutning ut från porten. Det är nog enklast med en vinkelslip med diamantslipskiva. Det andra hjälper bara om det är vatten på golvet inte leder bort det.
 
B BosseHansson skrev:
Jag hade kapat profilen med. Om osb står på golvet hade jag kapat den med. Multiverktyg är nog enklast att kapa gips/osb. Sen skulle du behöva få mer lutning ut från porten. Det är nog enklast med en vinkelslip med diamantslipskiva. Det andra hjälper bara om det är vatten på golvet inte leder bort det.
Ja osb måste med kapas i så fall, du har rätt.
Här är en bild på andra sidan av porten, där är plattan ca 1cm lägre så där är det automatiskt mellanrum iallafall mellan gipset och plattan och ändå ser man fukt som sugits upp i gipset.
Så någon form av kontakt är det som vätan kan ta upp till gipset.
 
  • Ett hörn av ett rum under renovering med gipsskivor och ofärdigt betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer det mycket vatten blir det säkert en pöl och då sugs det upp. Tycker springan ser ut att vara väldigt liten. Jag hade lagt något runt 5-10mm på backen och kört multiverktyget. Silikon sen gör ju att det inte lätt tar sig in till väggregeln.
 
R
C CharlesZidler skrev:
Bild på skenan som porten går i och hur det är monterat.
Skulle gjort som dom övriga föreslår att såga upp osb och gipsen och lägga en mjukfog som hålkärl mot golvet..
Men jag skulle hyrt en golvslip och slipat till ett fall ifrån där porten ansluter mot betongen och utåt även om man bara får till ett fall om 3-5mm så kommer det att göra gott😊

För så som det ser ut nu så är det utan fall? Eller ser jag fel🤔
 
R Rejäl skrev:
Skulle gjort som dom övriga föreslår att såga upp osb och gipsen och lägga en mjukfog som hålkärl mot golvet..
Men jag skulle hyrt en golvslip och slipat till ett fall ifrån där porten ansluter mot betongen och utåt även om man bara får till ett fall om 3-5mm så kommer det att göra gott😊

För så som det ser ut nu så är det utan fall? Eller ser jag fel🤔
Ja både och, det är någon mm höjdskillnad så att det lutar utåt men det sitter tyvärr ett tröskeljärn som är monterat felaktigt så att det lutar in mot garaget. Vilket gör att så fort det regnar samlar sig vattnet där som plattan suger ifrån.
Skissade en bild som jag överdrev lite, men visar på problematiken.
 
  • Träplanka med anteckningar, fläckar och en knut, sannolikt instruktioner eller märkningar relaterade till snickeri eller byggarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Ajdå då faller slipnings möjligheten😢
 
R Rejäl skrev:
Ajdå då faller slipnings möjligheten😢
Ja tyvärr, skulle vara om man ger sig på att slipa av järnet några mm så att det inte håller kvar vattnet där som i ett litet dike.
 
R
C CharlesZidler skrev:
Ja tyvärr, skulle vara om man ger sig på att slipa av järnet några mm så att det inte håller kvar vattnet där som i ett litet dike.
Nej nej slipa inte det galvade järnet det kommer att rosta för dig…
 
  • Gilla
CharlesZidler
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej nej slipa inte det galvade järnet det kommer att rosta för dig…
Så klart det inte skulle finnas någon enkel lösning på det heller...
Tack för att du upplyste mig så att jag inte hittade på något dumt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Kanske går att sätta något på porten som får vattnet komma ut längre från porten. Lite som fönsterbleck men kanske inte nödvändigtvis i plåt. Måste finnas någon i gummi man kan använda
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
C CharlesZidler skrev:
Det kan vara ett alternativ.
Det är nybyggt, det är:
gjuten platta-syllisolering-syll
Ta dit dom som gjutit plattan så dom får göra om. Ser inte ut som det fackmannamässigt gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.