R Rejäl skrev:
Trä får inte ligga i kontakt med betong då ruttnar det så dom behöver antingen såga upp panelen eller riva den.
Är det så?
 
R
C CharlesZidler skrev:
Är det så?
Ja.
 
C CharlesZidler skrev:
Ja men då är det okej iallafall, man är ju inte så kunnig. Tyckte bara att det verkade lite knasigt.
Men tänker att dom får ta bort knutbrädorna? Annars kommer dom ju i princip aldrig gå att byta.
Nej det är inte ok.

Panelen måste bort och sedan ska det dit något som utgör gjutform, sedan kan man hälla på betong.
 
  • Gilla
Andreas.
  • Laddar…
R
Efter att panelen har tagits bort, så behöver dom ersätta det urjackade L-elementet som man ser på bilden.
 
Gjutningen blev uppskjuten och nu är panelen avsågad, men måste fortfarande täckas med något annat vad jag förstår så att man inte gjuter direkt mot syllen?
Sen den där knutbrädan, men dom får väl dra bort det sen efter gjutning.
 
  • Gammal blå vägg, rostigt armeringsnät på betong, sliten kabel upphängd, förfall, byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nötta träplankor, blå dörr, rostiga metallgaller på marken, förfallna utomhusbyggnader, orange snöre, skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget trä ska ha kontakt med betongen. Hur man gör mellan byggnadsdelarna borde man förstås fundera på. Jag skulle antagligen lägga en tunn frigolit mellan befintligt hus och gjutningen och när det är klart kan man mjukfoga här.

Den blå panelen tar man ju rimligvis bort innan man bygger vidare.
 
R
C CharlesZidler skrev:
Gjutningen blev uppskjuten och nu är panelen avsågad, men måste fortfarande täckas med något annat vad jag förstår så att man inte gjuter direkt mot syllen?
Sen den där knutbrädan, men dom får väl dra bort det sen efter gjutning.
Se där ja…
Ja syllen behöver något emellan sig och betongen tex. Syllpapp.
Armeringen får inte ha kontakt med cellplasten minimum täckskikt runt armering brukar vara 30mm, detta är jätteviktigt så att inte armeringen ska rosta under den beräknade livstiden!
 
R Rejäl skrev:
Se där ja…
Ja syllen behöver något emellan sig och betongen tex. Syllpapp.
Armeringen får inte ha kontakt med cellplasten minimum täckskikt runt armering brukar vara 30mm, detta är jätteviktigt så att inte armeringen ska rosta under den beräknade livstiden!
Så det kan/får inte se ut så här?
 
  • Byggarbetsplats med armeringsjärn, träformar och isoleringsmaterial, förberedelse för betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
C CharlesZidler skrev:
Så det kan/får inte se ut så här?
Absolut inte minimum 30mm skulle ha 50mm för att ha marginal.
 
Det där är, som så många redan har konstaterat, tyvärr bara att plocka bort och börja om från början. Med så många fel och brister så skulle i alla fall inte jag våga låta den som gjort det fortsätta med bygget...
 
R
C CharlesZidler skrev:
Så det kan/får inte se ut så här?
Kan inte se några B-järn i balkarmeringen.
 
Redigerat:
Är det första gången firman gör ett gjutjobb?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ser ut som att det rejält otätt mellan kantelementen.
Betongförstärkning, armeringsjärn på isolering, byggnadsarbete, träform, röda markeringar, byggplatsdetaljer, konstruktion förberedelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stefan N Stefan N skrev:
Är det första gången firman gör ett gjutjobb?
Det hoppas jag inte, har köpt in en tjänst och då hoppas man att dom kan sin sak.
Tänker inte skriva här vilken firma men hade bra omdömen.
 
Ska firman bara göra gjutningen eller ska de även bygga resten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.