Jobbar du fortfarande på det?
 
Står inför samma projekt just nu.
Min största fundering är hur man ska lösa isoleringen mot grunden. Eftersom stenarna är så ojämna blir det svårt att få till en bra lösning.

Var köpte du perlit? Vad kostade det?

Jag tänkte riva lerteglet och mura upp med 100mm Ytong istället för att få en bättre vägg.

Funderade du på att isolera utsidan av grunden? Jag ska ha vattenburen golvvärme och det känns som att mycket värme kommer gå förlorad genom grunden. Kanske bra ur fuktdrivande synpunkt?

Jag läser att man ska lägga plast mellan frigolitlagerna för att minska fuktbelastning av kantbalken. Men om det finns fukt i grunden och man har ett tätt lager plast som avslutas vid kantbalken, leds ju all potentiell fukt just till kantbalken?

Har lite fler frågor men det kommer gäster som ska hjälpa till att gräva om 20 minuter..
 
S
Perlite 370kr för en 200L säck hos Vallåkra Lantmannaaffär.

Vi la 300mm cellplast med byggplast mellan lager 1 (bottenlager) och 2. Sen drog vi upp byggplasten mot väggen och fyllde ut ojämnheter med lecakulor. Sen spikade vi syllisolering från Byggmax mot väggen innan vi började gjuta betongplattan.

Vi har också vattenburen golvvärme i vår platta.

Nä, ingen isolering på utsidan, däremot är ju dränering att föredra för att minska markfukt som går upp i väggen.

Kantbalken i detta fall blir ju grundmurar för ytter och innerväggar. Jag upplever ingen större fukt under huset, däremot runt huset. Dessutom lär den mesta fukt gå neråt igen.

Om du river lerteglet på insidan och bygger upp ny vägg så tänk på hur väggarna ska förankras och använd gärna hydrauliskt kalkbruk eller liknande så att inte teglet på utsidan börjar spricka då det inte kan röra sig.
 
Den butiken ligger ett stenkast från oss, vi kanske är grannar;)

Jag skulle behöva fixera grundstenarna och tänkte först gjuta en sockel som höll dom men jag inser att det inte går med tanke på hur grunden ser ut. Min lösning nu är att laga i med betong eller bruk mellan stenarna som ser ut att ha behov av det.
Vi kommer ha 200mm cellplast.

Har du bild på momentet med lecakulor och syllisolering?

Jag ska dränera om för säkerhetsskull men tror inte det finns större fuktproblem, problemet är snarare idiotiska konstruktioner från tidigare inblandade


Mellan yttervägg som är korsvirke med panel spikad på är ju en luftspalt mellan innervägg och ytongväggen jag ska bygga, varför skulle inte teglet kunna röra sig?

Blev färdig grävt idag, nu ska bara stora stenarna bort som vi inte orkade lyfta bort. Har insett att det nog går snabbare att gräva hål och putta ner dom i än att borra hål till snigeldynamit
 
S
Nä det var mest om man har två lager yttervägg och ett är gammalt kalkbruk och den nya med cementbruk, då kan det mjukare väggen inte röra sig.

Syllisoleging
005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lecakulor
013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gallahad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.