S
Förord:
Huset är ett tegelhus, med lertegel på insidan. Huset är från 1850 och står på en gråstensgrund (gråsten+lera). 1m ner i marken så är det bara sandjord.

Problem:
Bilden här visar rummet vänster om det största problemet. Det är samma rum men en gipsvägg delar dem. Man ser trots allt att fukt kryper från grunden upp i den nya lecaväggen även i detta rum. I det andra rummet så är det dessutom en radie på 20cm med fukt på betongplattan i hörnet. Just i den hörnan ligger en gråsten ända upp i plattan med byggplast mellan platta och sten.

Har jag tur så är det fukt från murning och putsning som inte vill avdunsta då grundmuren är kall och utrymmet bara uppvärmt till 12 grader vi en luft-luft i rummet intill. Kanske problemet försvinner när jag drar igång golvvärmen i betongplattan framöver?
DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På denna bild ser man att vi reparerade det lertegel som rasat ner av tidigare skador, troligen vatten som runnit från vindsfönster i kombination med att det inte tidigare fanns dagvattensystem och markfukt i den gamla torpargrunden.

Vi isolerade 30cm och lade byggplast mellan lager 2-3 upp över de gråstenar som stack ut för mycket för att det skulle gå att isolera på dem.
DSC_0015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betongplattan gjuten och sylisolering spikades mot vägg.
DSC_0020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan murade vi upp en lecavägg med byggplast under på betongplattan med ett mellanrum till den gamla väggen.
DSC_0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta mellanrum fyldes sedan med Perlite.
DSC_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag grävde jag bort all jord runt den hörnan där även plattan var fuktig. Jag vågade dock inte frigräva den största hörnstenen helt som ni ser på bilderna.
DSC_0013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagvattensystemet jag installerade 2013, kanske dags att täcka detta rör då det fått en del UV-strålar.
DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På följande 3 bilder så ser man hur det ligger lera/jord mellan stenarna som troligen för vidare fukt upp i väggen.
DSC_0015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vissa stenar sticker ut 75cm från väggen och på långsidan ser det ut att vara 40cm, men det kan troligen variera.
DSC_0019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla bilder från 2013 när vi drog in jordvärme. Här ser man tydligt sandjorden och hur det ser ut under grunden. Stenen drogs även ut ur väggen på bild 2.
DSC_0047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0076.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad bör jag göra? Det går ju inte att köra en normal dränering runt huset utan att riskera ras och sättningar. Huset är dessutom 35m långt så det blir ju väldiga nivåskillnader på slangen så fall.

Mina funderingar:
Jag grävde lite grann runt hörnan där de värsta problemen är och kanske detta minskar de kapillära krafterna och kanske platta och vägg nu torkar? Om det sker så lägger jag platon mot grunden och över stenarna, lägger markduk och fyller igen med makadam. Jag börjar då troligen med problemområdet och sedan kanske runt hela huset.

Hur mycket kommer golvvärmen hjälpa när den sätts i drift tro?
Vad tror ni?

Mycket bilder och text :D
 
S
Bump!
 
Det var ett svårt fall. Skulle tro att platon matta blir bästa lösningen. Vad är det som vilar på stenen? Mur eller platta?
Hur menar du att det sättningar om du tar bort stenen?
 
S
Asså stenarna jag grävt fram är ju delar av grunden. Det är lika mycket sten på insidan av väggen. Väggen står på stenarna och plattan är gjuten fri från väggen och lecaväggen står på plattan med plast under.

Idag har jag köpt platon, makadam och dräneringsslang. Tanken är att jämna ut grundstensten mot vägg med makadam och lägga platonmattan över i ungefär 45 graders vinkel ner mot dräneringen som jag drar 1m utanför husväggen.
Jag gräver ner slangen så djupt jag vågar. Jag börjar dränera 12m, dvs problemområdet. Jag förbereder för påkoppling så jag kan fortsätta runt huset efterhand som jag får tid.
 
Redigerat:
Det är mycket bra ide. Så skulle jag oxå göra eller snarare gjort redan för garaget som hade fukt problem. Resultatet blev väldigt bra, nu ör garaget fukt fritt. Jag stoppade mattan bakom fasad plankorna. Men det finns lister som man kan sätta på väggen så att inget vatten kommer bakom mattan.
Du kan ju sätta cenent eller murbruk vid skarven så art ingen fukt kommer åt väggen.
 
Redigerat:
S
Ok, för de som har samma problem så löste jag det så här..

Inköp 13 ton 8-11 makadam.
DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inköp, massa rör och brunn med mera...
DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag grävde fram grundstenarna och gjorde en sluttning bort från grunden fram till ett dike som jag la ner dräneringsslangen. Ungefär 1m ner i marken och då är grunden ungefär 50cm ner i marken. Detta gör att jag kan bygga på dräneringen runt hela huset i framtiden.
DSC_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyllde på med makadam längs väggen tills det blev helt slätt i 45 graders vinkel upp mot väggen.
DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi bara hinkar att tillgå då det just inte går att komma fram med skottkärra.
DSC_0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgrävning som vanligt, lär mig aldrig. Inbillar mig att jag inte har tid att hyra och fixa.
DSC_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen la jag ner platonmattan och började fylla igen gropen med makadam.
DSC_0013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är troligen att jag ska gjuta en betongplatta över detta med en lutning från huset och 2m ut från fasaden. Jag ska nog göra mönsterbetong och färga betongen med svart pigment.
 
  • Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut. Full effekt får du när hela huset är täckt. Just nu finns det risk att det kommer vatten bakom mattan från omgivningen.
Berätta gärna om resultatet senare.
 
S
Jo det är sant, men just nu är det en akut åtgärd eftersom fukten på gavelväggen måste bort. Däremot har min tveksamhet till att dränera huset försvunnit helt. Med denna teknik så går det att utför med minimal risk och på ett sätt som faktiskt fungerar.

Jag återkommer med information när jag är klar om hur det gått med fukten. Jag har trots allt bara lagt 1/4 av dräneringen och vad som ytterligare återstår är att gräva ner brunnen, gräva ner markrör till en stenkista som jag måste anlägga.

Jag har valt att inte koppla dräneringen till dagvattensystemet då det finns risk att dagvattnets stenkista kan fyllas vid långvarigt regn. Idag spottar den lägsta stuprörssilen ut vatten och jag har en backupstenkista för detta problem. Men kopplar jag in dräneringen så kommer vattnet istället gå ut i dräneringsrören.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
S
Matstj skrev:
Ser bra ut. Full effekt får du när hela huset är täckt. Just nu finns det risk att det kommer vatten bakom mattan från omgivningen.
Berätta gärna om resultatet senare.
En förbättring, löser inte det helt men minskar problemet. Markfukt kan fortfarande ta sig in under huset och bakom dräneringen.

DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S
Arbetet fortsätter... har precis rundat hörnan.
DSC_0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog in en grävare för brunnarna och stenkistan. Skulle varit väldigt svårt att gräva för hand och farligt.
DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brunnarna på plats. Till höger så har dagvattnet fått en sedan tidigare saknad brunn och till vänster är brunnen till dräneringen.
DSC_0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dike för rören till stenkistan.
DSC_0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stenkistan, vi grävde så djupt att vi kom ner till grundvattnet på 4 meters djup. Fick ösa tillbaka lite sand innan vi kunde fortsätta. Vi gjorde en större grop för att kompensera djupet.
DSC_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första skopan med kullersten har dumpats i gropen.
DSC_0012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Missade att fotografera sista lasset, men här är all sten på plats och 4 dagvattenkassetter ligger på toppen.
DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annan vinkel på stenkistan.
DSC_0015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del att återfylla. Får bli på lördag...
DSC_0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OMG!!
DSC_0017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
"Tanken är troligen att jag ska gjuta en betongplatta över detta med en lutning från huset och 2m ut från fasaden. Jag ska nog göra mönsterbetong och färga betongen med svart pigment."

Exakt samma tanke som vi har. Vårt djupa dränage ligger drygt en meter ut från huset och sedan ett sluttande ytligt dränage från husväggen och ut.
Vår tanke har varit att gjuta en 1m bred betongplatta ovanpå detta med minimalt fall ut från huset. Däremot har vi inte kunnat bestämma oss för om det kan bli snyggt att ha denna som gångbana runt huset eller om man ska lägga plattor ovanpå.

Har du genomfört idén?
I så fall, använde du någon armering i gjutningen?
Har du några bilder?

Antar att du har tänkt att använda betongen som gångbana med tanke på färgpigmentet?
Tack för idén med färgpigment, kände inte till att det fanns...
 
Redigerat:
S
S
Närmar mig slutet på detta projekt också...
13 ton makadam har jag öst ner med hinkar. Nu har jag motsvarande mängder massor att förflytta.
DSC_0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oklart hur jag ska slutföra detta, kanske sten, kanske betong, vem vet, inte jag, än...
DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
vad glad jag blir av att se denna lösningen!

har själv grubblat över mitt liknande problem i snart ett år!
 
S DanielF skrev:
Oklart hur jag ska slutföra detta, kanske sten, kanske betong, vem vet, inte jag, än...
Betongplattor, med dansk sjösten är väl enkelt och billigt.
Om du vill satsa på något exklusivare: Små kullersten, så kallade kattskallar, vore fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.