Tackar som frågar - jotack det går bra.

Skickade ett mail till Inbeda men dom har inte svarat och jag har inte orkat jaga.

Där betongkakan lättat har jag nu pallat under, så golvet är väldigt stabilt (helt stumt). Tur att jag har öppet nedåt....

Det är väl egentligen slutklämmen på själva golvgjutningen - ett svar från Inbeda vore dock intressant.

Vi försöker nu som bäst att välja kakel till badrummet och toaletten och så fort det är gjort är det dags att börja med tätskiktet. Har också skaffat en såndär LUX-skiva för att fixa smygen i det runda fönstret. Fortsättningen om detta följer i badrumstråden.

Jag är rätt säker på att armeringen inte gör varken till eller från. Gå till närmaste köpcentrum och titta på skarvarna i betonggolvet - samma fenomen finns väldigt ofta där, trots mängder av armering.

Jag tror att flytande golv är rätt melodi. Jag tror inte det är betonggolvets expansion vid värme som är problemet - det är det omgivande trähuset som rör sig både hit och dit. En "död" kaka som sitter fast skapar antagligen spänningar i omgivande konstruktion som man inte alls vill ha.
???
 
Supertråd! -har nog nu nästan ändrat mig (kanske) och tänker gjuta på mitt träbjälklag med cc 70-80. Dock: Såg att du fixerade brunnarna med monteringsplattor och sedan använde förhöjningar. Var det rätt uppfattat? Kan man inte får brunnen i rätt nivå från början och slippa förhöjningsringarna?
 
Tim skrev:
Supertråd! -har nog nu nästan ändrat mig (kanske) och tänker gjuta på mitt träbjälklag med cc 70-80. Dock: Såg att du fixerade brunnarna med monteringsplattor och sedan använde förhöjningar. Var det rätt uppfattat? Kan man inte får brunnen i rätt nivå från början och slippa förhöjningsringarna?

Gjuter man på detta sätt med denna tjocklek så är det fribärande på upp till cc120.

Ja, det är precis så som jag gjort. Jag antar att man kan bygga på bjälklaget för att få upp brunnen men samtidigt vill du ju att avloppet går UNDER betongkakan och då går det väl inte att hissa så mycket. Använder man förhöjningsringen får man ju garanterat bärande material ända fram till brunnen, inga problem med tunna skikt av nånting vid brunnen. Men det går säkert att göra på andra sätt också - exakt hur törs jag inte säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.