Hur hårt ska jag ta i?
 
  • Närbild på en betonggolv med smuts och spill, fråga om rengöringskraft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, vad för slip rekommenderar du? Ska man slipa på en gång isåfall?
 
J joleyswe skrev:
Hur hårt ska jag ta i?
Om det stått ett dygn så ska betongen vara hård vid det här laget. Det innebär att betongen ska vara hård att repa, medan ytan bör kännas ganska "bösig".

J joleyswe skrev:
Okej, vad för slip rekommenderar du? Ska man slipa på en gång isåfall?
Beror på hur läget ser ut. Är det sandigt och blött så kommer det vara svårt att slipa. Jag skulle avvaktat ett par dagar till, det kommer inte kunna bli sämre än vad det är- snarare tvärtom om du har tur.
 
  • Gilla
joleyswe
  • Laddar…
Jag måste ta i hårt för att gröpa upp mer. Men tycker du att jag ska slipa eller bila upp skiten?
 
Okej tack. Jag avvaktar till mitten på nästa vecka och ser hur det är då.

Tycker du att jag ska låta bli att vattna mer och bara låta den stå på med plast?
 
J joleyswe skrev:
Okej tack. Jag avvaktar till mitten på nästa vecka och ser hur det är då.

Tycker du att jag ska låta bli att vattna mer och bara låta den stå på med plast?
Du behöver aldrig både vattna och plasta, utan man gör antingen eller. Har du möjlighet att plasta är det att föredra.
 
C C.Lundin skrev:
Du behöver aldrig både vattna och plasta, utan man gör antingen eller. Har du möjlighet att plasta är det att föredra.
Okej, jag har tagit bort plastet nu för att lufta bort en del av vattnet som låg ovan. Har totalt misslyckats med att anamma korrekt information, får se hur detta blir.
 
C C.Lundin skrev:
Du behöver aldrig både vattna och plasta, utan man gör antingen eller. Har du möjlighet att plasta är det att föredra.
En sista fråga för idag, hur länge till tycker du att jag ska låta plastet ligga på nu efter att jag ventilerade genom att ta bort den i ca 20-30min?
 
L
Minst en vecka gärna längre om det går. Om vct har blivit för högt tar härdning längre tid.
 
  • Gilla
joleyswe
  • Laddar…
Ta det lugnt och vänta...

/ATW
 
  • Gilla
joleyswe
  • Laddar…
J joleyswe skrev:
Hur hårt ska jag ta i?
Hur gick det?

/ATW
 
Hej
A ArneTW skrev:
Hur gick det?

/ATW
Sorry för dålig återkoppling men har haft fullt upp med köket. Det blev tillslut väldigt bra!
 
  • Nyrenoverad betonggång med oregelbunden kant och omgivande grönska i solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kongolasse och 2 till
  • Laddar…
J joleyswe skrev:
Hej


Sorry för dålig återkoppling men har haft fullt upp med köket. Det blev tillslut väldigt bra!
du har ingen bild på slutresultatet? Hur djupt grävde du och hur mycket blev makadamm resp betong?
 
Prettuchaos Prettuchaos skrev:
du har ingen bild på slutresultatet? Hur djupt grävde du och hur mycket blev makadamm resp betong?
Prettuchaos Prettuchaos skrev:
du har ingen bild på slutresultatet? Hur djupt grävde du och hur mycket blev makadamm resp betong?
Jodå, har kommit väldigt långt men räknar med att slutföra sista momentet med putsning nu till helgen efter långt uppehåll.

Jag grävde ca 40cm, fyllde 30cm med makadam, vibbade ordentligt och gjöt sedan 10cm tjock platta direkt ovanpå.

Det är ok att komma med feedback, tänk dock på att detta är första gången jag gjuter, murar och putsar.
 
  • Uteplats under konstruktion med grund av makadam och en delvis gjuten betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Stiligt!

Ska också ge mig på liknande för första gången och tänker som du, lecablock sen gjuten skiva ovanpå. har även tänkt bygga en öppen grill med eldfast tegel men tänkte även köra en inbyggnadsgrill med lock.

Frågor:
- Hur gjöt du bänkskivorna? På plats?
- Varför tegel? Jag har (med noll erfarenhet) räknat med att jag kan ha lecablock som "botten" på eldytan och sedan klä alla sidorna med eldfast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.