Har du titta i länken i inlägg #12 den kommer har igen.
https://www.isodran.se/uploads/5914a99f788a4ed37dfb2be68e4653fc.pdf
Vitsen med pordrän / isodrän är att fukt fritt kan vandra mot kallare material och kondenseras där (läs marken under isoleringen) den häller 7-9°C året runt och så länge ditt betonggolv har högre temperatur så torkar betongen ut även neråt. I pdf filen finns också förslag på radon evakuering. det kan diskuteras om man skall ha plast mellan lagren eller ej.
 
Jag hade liknande förhållande tror jag, jag har en maraton tråd men i detta inlägg så ser man hur jag gjorde.
Hos oss har det funkat riktigt bra, ingen plast men limmade EPS skivorna som är falsade så det blir nog ganska tätt. Hade iof inte radon problem.
 
L Leif i Skåne skrev:
Har du titta i länken i inlägg #12 den kommer har igen.
[länk]
Jag har läst igenom pdf'en du länkade till men känner mig fortfarande inte helt säker på val av isolering då jag har tycker det är svårt att avgöra vad som är försäljningsargument eller bästa lösning i praktiken. Jag är införstådd med att isodrän låter betongen andas även nedåt. Vilket är en tilltalande lösning om jag inte hade behövt lägga åldersbeständig plast för att motverka radon. Men om man lägger plast mellan isolerlagren som Isodrän rekommenderar försvinner väl den effekten när fukten inte kan vandra nedåt genom plasten? Vad är det då som säger att man inte lika gärna kan lägga cellplast överst och flytta ner radonsugen till isolerlagret under plasten?

Eller rent av skippa isodränskivorna helt och lägga cellplast i två lager om funktionen med att ventilera nedåt ändå gått förlorad? Frågan är då om jag kommer ha någon nytta av en radonslang med fläkt för att skapa ett undertryck eller om det blir för tätt med cellplast så jag endast får ett lokalt undertryck precis där slangen ligger?

leby leby skrev:
Jag hade liknande förhållande tror jag, jag har en maraton tråd men i detta inlägg så ser man hur jag gjorde.
Imponerande projekt må jag säga, mycket intressant läsning.
 
Lyfter upp en gammal tråd igen då jag har ytterligare ett bekymmer att lösa inför gjutning. Källaren består av en äldre samt en mindre del utbyggd under tidigt 90-tal. I den nyare delen finns ingen betongsula utan väggarna står murade på en armerad ca 10cm tjock platta.

Jag har bilat upp ett golv i den nya delen men sparat ca 10 cm innanför väggarna, längre än så vågar jag inte gå. Varje cm takhöjd är dyrbar och jag vill därför gjuta golvet på samma nivå som tidigare, men det skulle innebära att det blir en "skarv" mellan befintligt och nytt golv. Kan någon med mer erfarenhet svara på om det är möjligt att göra så eller finns det andra alternativ för att inte behöva gjuta ovanpå det gamla golvet?

Efter gjutning planerar jag sedan att lägga klinkers så det behöver inte vara ett perfekt golv visuellt.

Uppbrutet betonggolv i källare med grus och armeringsjärn, spad och delvis bibehållen kant intill vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alex_M skrev:
Lyfter upp en gammal tråd igen då jag har ytterligare ett bekymmer att lösa inför gjutning. Källaren består av en äldre samt en mindre del utbyggd under tidigt 90-tal. I den nyare delen finns ingen betongsula utan väggarna står murade på en armerad ca 10cm tjock platta.

Jag har bilat upp ett golv i den nya delen men sparat ca 10 cm innanför väggarna, längre än så vågar jag inte gå. Varje cm takhöjd är dyrbar och jag vill därför gjuta golvet på samma nivå som tidigare, men det skulle innebära att det blir en "skarv" mellan befintligt och nytt golv. Kan någon med mer erfarenhet svara på om det är möjligt att göra så eller finns det andra alternativ för att inte behöva gjuta ovanpå det gamla golvet?

Efter gjutning planerar jag sedan att lägga klinkers så det behöver inte vara ett perfekt golv visuellt.

[bild]
Om du har ritningarna för utbygget så kan det vara så att sulan ligger på utsidan och under väggen om du förstår hur jag menar. Kan du gräva in under väggen en liten bit och kolla?
 
Jag har dränerat utvändigt och vet hur det ser ut. Men hela plattan vilar på ett lager grus och min amatörmässiga bedömning är att det inte ger speciellt mycket mothåll för marktrycket utifrån. Rätt eller fel vet jag inte men tar hellre det säkra före det osäkra.
 
  • Nydränerat hus med blottad grund och gruslager synligt i grävd schakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alex_M skrev:
Jag har dränerat utvändigt och vet hur det ser ut. Men hela plattan vilar på ett lager grus och min amatörmässiga bedömning är att det inte ger speciellt mycket mothåll för marktrycket utifrån. Rätt eller fel vet jag inte men tar hellre det säkra före det osäkra.
Man ser ju inte botten riktigt men visst ser det ut som en sula. Jag hade nog ändå kollat om inte sulan ligger under golvet om du vill vara trygg. Jag grävde faktiskt under sulan på flera ställen och hela vägen ned jäms med i resten utan att få in väggarna.
Ja man kan ju aldrig garantera men en skarv är väl inte så bra att ha en bit in på golvet.
 
Jag tror du har svaret tidigare i tråden.
Här verkar det som man grävt ut allt med grävmaskin, lagt ner dränering (dom 6-kantiga rören) lagt bergkross över allt, sedan format för sulan. Fyller sulan med betong samt ett tunt lager över bergkrossen.
Var där någon armering i det du bilade bort?
Jag hade gjort som tidigare i tråden, kapat inne vid väggen ner några cm så nytt golv ansluter snyggt och försiktigt bilat bort lite till.
Jag hade också borrat in i sulan i samma höjd som ny armeringsmatta med någon meters mellanrum och satt armeringsjärn med kemankare för att låsa sulan till det nya golvet, för att inte sulan skall röra sig i sidled.
Prata med en erfaren byggare om olika metoder på plats, han kanske tar en 1000 lapp för att en kväll bekräftar och svarar på alla frågor på plats .
 
Redigerat:
Men är det inte en gjuten sula mellan de sexkantiga rören och väggen som man ser?
 
leby leby skrev:
Men är det inte en gjuten sula mellan de sexkantiga rören och väggen som man ser?
Nja, det är nog så att en del betong runnit ner i bergkrossen låst den men det är inte homogen betong.
 
L Leif i Skåne skrev:
Nja, det är nog så att en del betong runnit ner i bergkrossen låst den men det är inte homogen betong.
Jag menar den delen som går ett par dec över lutningen mot sexkantrören. Tror du inte det är sulan?
 
L Leif i Skåne skrev:
Var där någon armering i det du bilade bort?
Ja det ligger 5mm armeringsnät i golvet.

Jag har gjort ett testhål precis vid väggen och grävt ca 20cm under väggen horisontellt men förutom den ca 100mm tjocka plattan stötte jag inte på någon betong djupare än så utan bara bergkross. Så min uppfattning är fortfarande att väggen vilar på en 100mm gjuten och armerad platta, inget mer.

Men om jag gjuter nytt kant i kant med befintligt golv, tror ni det medför någon risk för rörelser i skarven, vilket inte är önskvärt om jag ska lägga klinker?

L Leif i Skåne skrev:
Jag hade också borrat in i sulan i samma höjd som ny armeringsmatta med någon meters mellanrum och satt armeringsjärn med kemankare
Kan det även vara en idé för att motverka oönskade rörelser?
 
Lyfter tråden igen. *** VARNING *** att ha en skarv mellan sula och gjutet golv utan att göra nåt liknande inläggets förslag! Mitt stora badrum på källarplan och även andra rum har fått spruckna klinkers på många ställen, även i duschutrymme och under badkar. Oklart vad jag skall göra nu...
 
P Popovic skrev:
Lyfter tråden igen. *** VARNING *** att ha en skarv mellan sula och gjutet golv utan att göra nåt liknande inläggets förslag! Mitt stora badrum på källarplan och även andra rum har fått spruckna klinkers på många ställen, även i duschutrymme och under badkar. Oklart vad jag skall göra nu...
Sorry om jag lyfter tråden också

Vad menar du ?
Att ha en skarv verkar vara vad de flesta förespråkar att gjuta fast golvet i väggen verkar inte vara så populärt. eller va? :)
 
Kan såhär ett par år senare konstatera att jag inte uppmärksammat några problem i mitt bygge med att gjuta kant i kant. Borrade och fäste 10mm armering med 50cm mellanrum i sulan med ankarmassa som överlappade armeringsmattan. På betongolvet ligger det ett lager flytspackel för att jämna ut "skarven" mot sulan och därefter klinkers. Inga spruckna plattor, fogar eller bomljud har kunnat noteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.