Kanske är det 50mm men huset utrustades med luft/vattenvärmepump på senare tid och detta dränage leds ut under aggregatet.

Om man tittar noga på bilden så ser man att de viker av ca 1 meter ner och då viker de av bort från huset. Ett spolrör borde väl riktas mot huset?
 
Finns det triangelformade utebrunnar?
 
Nu blir de ännu mer komplicerat. Grävde lite till och sprang på ett jättelock. Under denna fanns följande.
Jag ritade hur de sitter ihop. Problemet är att de ska gjutas betong över. :/
Översikt av en grävd yta med röda markeringar som visar anslutningarna mellan gatubrunn, rör och en öppen brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en öppnad brunn med röranslutningar, komplicerat innan betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet brunnslock bredvid en grävd grop och en spade, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det nya stora brunnen måste absolut vara tillgänglig, det är en samlingsbrunn, agerar antagligen även sandfilter, denna måste kunnas slamsugas.
 
Jaha, det var satan. Får gjuta runtom och gjuta ett lock.
Vilken typ av pump kan jag ha för att suga rent i brunnen, det kändes som sand när jag stack ner spaden?
Eller har ni förslag på om man kan flytta även detta rör in i rabbatten bredvid genom att gå i sidled?
Smart lösning på att dekorera brunnslock?
 
Redigerat:
Nej, det där flyttar du inte utan väldigt mycket arbete. Det är inte ens säkert att du löser eftersom du förändrar förutsättningarna för fallet på ledningarna. I värsta fall får du gräva upp åtskilliga meter på ledningarna...

En kompassros borde väl vara utmärkt att lägga på brunnslocket?
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ok vilken pump kan jag köpa för att redan nu suga rent i sandbrunnen?
Denna ska klara 25mm stenar:
[länk]
En sån här kan du använda :) Metallisk handskebock öppen mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja jävlar, va heter den
 
Rensskopa.

Går att hyra på typ Cramo om man inte vill köpa :)
 
Tack pojkar
 
Tänkte hyra en pump. Ska jag alltså suga ut allt vatten och sand i brunnen för att rengöra den?
 
Skulle ju säga att det räcker att du skyfflar upp gruset så gott det går, har det legat där i många år så kan det nog vara en rätt hård/kletig sandkaka som kan vara svår att spola loss och pumpa upp.
 
Att hyra rennskopa kostade 50kr, hämtar imon.
Ska se om jag kan få med en dränpump med
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nu klart, tack alla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.