Har du kollat på mönsterbetong? Går att hyra formarna.
 
R Rolle85 skrev:
Ska den flytade utan behandlas med något, typ primer?
Rekommenderar att du läser på produktbladet för det fix du tänkt dig. Följ instruktionerna där.
 
Tack alla
 
En följdfråga, jag fann en dagvattenledning under plattorna, som inte varit använd.
Min plan är att göra som någon skrev ovan, att leda vattnet till ett grusdike istället för dräneringskanaler.
Hade ni gjutit över dagvattenröret eller gjort på annat sätt? Då kommer jag såklart inte åt det igen. Jag funderar på om man ska sätta en brunn rakt över hålet? Typ nått sånt här?
https://byggkatalogen.byggtjanst.se...lbehor-utomhus/uponor-dagvattenbrunnar/125729
Ända längst ner till vänster ser ni dagvattenbrunnen för asfaltsuppfarten.
Alternativt lägga ner ett dränrör med grus och duk runt längs med hela gångens kant som sedan leder vattnet under marken till dagvattenanslutning?
Två barn tittar på borttaget markbeläggning som avslöjar en oanvänd dagvattenledning vid en trädgårdsgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är det inte en spolbrunn du hittat?
 
Det lär vara en spolbrunn, antagligen till avloppet, den bör/ska vara åtkomlig så att det går att spola avloppet om det blir stopp någon gång.
 
Själva röret viker av när man tittar ner i den fast bort från huset. Sen går det ett litet 40mm rör in från sidan på den med.
 
Redigerat:
Jag funderar på att sätta en 90grader vinkelrör där de sticker upp och sen leda ett rör därifrån till rabatten bredvid med nån form av brunnslock.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Förberett område för trädgårdsprojekt med avgränsad jordyta, stenkanter och ett brunnslock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Funderar vidare kring om jsg ska ha brunn/dräneringslänga där asfalten möter betongen...
 
R Rolle85 skrev:
Jag funderar på att sätta en 90grader vinkelrör där de sticker upp och sen leda ett rör därifrån till rabatten bredvid med nån form av brunnslock.
Då är det bättre att gräva lite djupare vid röret och montera en/två 15° böjar och låta den sticka upp i gräsmattan.
Näst bäst är att gräva djupare och montera två 45° böjar och låta den sticka upp i rabatten.

Ta ett kort ner i brunnen och lägg upp här, det kan vara som så att det bara ser ut som om att röret viker av fastän det är en Y-gren.

Till en spolbrunn ska det egentligen vara en speciell T-anslutning så att det går att spola åt bägge håll men ibland monteras fel delar.
 
Ska ta en bild i röret
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Bild i röret.
Kortet är taget med huset i ryggen, dvs röret leder bort från huset.
Vy inuti ett orange rör med en bit avbruten vit rörledning synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nån som vet vad de kan vara för rör?
 
40mm, kan det vara avvattning från en luft/luftvärmepump? I brist på bättre teori... :)
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.