Jag tänkte gjuta en egen platta som väg fram till ytterdörren. Det rör sig om 6m x 1,8m. Problemet jag har med min nuvarande gång som är stenbelagd är att de samlas vatten mot kantstenarna då vatten inte har någonstans att ta vägen. Nu när jag ska göra om vill jag ha ett dränage och jag undrar då hur man kan göra utan att uppfinna hjulet på nytt.
Kan jag lägga ett djupt lager med grus/makadamm längs med kanten där vatten samlas och ovanpå detta någon form av markränna som bara leder ner vattnet i makadam då jag inte kan leda bort vatten till något dagvattenrör?
Markränna av betong med metallgaller ovanpå kopplad till orange avloppsrör.
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Varför inte gjuta in ett dike/ränna som vattnet kan rinna till lämplig punkt? Du kan tex anv en hängränna eller ett avlopsrör som mall.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
skulle kunna gräva till tomtgräns och lägga ner rör men då sprutar de ut över grannens gräsmatta och de blir inte bra.
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Så mycket vatten kan det väl inte samlas på en smal gångväg? Gör ett litet dike på sidan som du fyller med grus.
 
  • Gilla
Andreas.
  • Laddar…
Det dumma med ett dränerande material vid sidan är ju att det växer igen med gräs med tiden. Allt beror ju så klart på hur avancerat man vill göra det.

Men som @Mazen föreslog med ett "betongdike" och så fälla in en eller flera sådana dräneringsrännor som du själv funderade på borde fungera bra. En fördel är ju att ansluta rännorna till övrig dagavvattning för stuprören om det är möjligt.

Gissar på att du behöver lägga in lite rörelsefogar också så du inte får sprickor?
 
  • Gilla
SimonThn och 1 till
  • Laddar…
krasst hade jag kunnat ha ett slags grusdike som ni säger men då jag tänkt lägga uteklinkers på betongen så skulle jag behöva möta upp med ett material som är fast, tex en dräneringsränna då jag inte vill att grus börjar ligga överallt på gången.
Eller finns det typ "fasta" material som klinkers kan möta fast som är dränerande ändå?
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
Spontant känns det som en självmotsägelse att det både ska vara fast som sten men poröst nog att släppa igenom vatten, men det kanske finns någon sådan produkt. Håltegel är det närmaste jag kan komma att tänka på...
 
  • Gilla
Tobias Karlsson
  • Laddar…
Mmm.
Låt oss säga att jag sätter dit markrännor, hur kan jag förbereda gången för klinkers? Kan jag lägga betong rakt över de nuvarande plattorna och isåfall hur tjockt? Ovanpå betongen blir de fix och klinkers.
En gångväg av äldre betongplattor med mossa mellan sprickorna, intill en veranda med barnleksaker och cyklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en gång med oregelbundet formade makadamplattor nära en dörrtröskel med en matta och svarta markrännor i kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som man ser då ligger betongplattan utanför entren ca 9cm ovanför nuvarande plattor
 
  • Gilla
ramafred och 2 till
  • Laddar…
Ta bort plattorna och gjut på marken under.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ok, hur tjockt? Det är enbart gångväg.
Under plattorna ligger ett tjockt lager grus sen 90 talet
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Du behöver gjuta minst 100mm tjockt och armera med nätmatta samt armeringstål runt om. Armeringen måste ligga minst 3-4 cm in i betongen för att inte riskera att börja rosta. Du ska också använda rätt sorts betong till detta, anläggningsbetong eller frostbeständig betong. Rådgör med din betongstation.

Gör också ett par sprickanvisningar på stragegiska ställen för säkerhets skull. Dessa ska du sedan passa in med en fogen i klinkersen så syns det inte om du skulle få en spricka i betongen.

Här är ett exempel på var du bör lägga sprickanvisningar. Jag hade nog själv inte haft mer än c:a 2 meter mellan anvisningarna.

Gångväg med äldre slitna plattor markerade med röda linjer som visar var sprickanvisningar bör läggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du ska också lägga t.ex. byggplast mot betongen vid entretrappan och källarmuren (om du gjuter mot den) så byggnadsdelarna kan röra sig fritt från varandra.

Plattorna ska du definitivt riva upp.
 
ok, en fråga, kan man ha flytfix över den färdiga ytan? På vintern har vi i värsta fall ca -15 grader i Göteborg.
Tanken är att lägga uteklinkers över.
 
Ja, det går bra så länge det är ett fix för utomhusbruk. Ta också hänsyn till hur länge betongen behöver brinna innan du kan lägga klinker.
 
Ska den flytade utan behandlas med något, typ primer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.