Nu börjar det verkligen dra ihop sig. Formen är armerad och det saknas bara lite fromstöd. Planen är att gjuta till veckan.

Funderar på att förbereda för några spottar som ska lysa upp en mur som ska byggas runt plattan. Är det någon som har någon idé om hur man bäst förbereder för det? Är lite sent påkommet så jag hinner inte beställa något material. Måste gå att få ihop med det jag kan köpa i stan.

Tipps mottas tacksamt.
 
N nybyggarn3 skrev:
Nu börjar det verkligen dra ihop sig. Formen är armerad och det saknas bara lite fromstöd. Planen är att gjuta till veckan.

Funderar på att förbereda för några spottar som ska lysa upp en mur som ska byggas runt plattan. Är det någon som har någon idé om hur man bäst förbereder för det? Är lite sent påkommet så jag hinner inte beställa något material. Måste gå att få ihop med det jag kan köpa i stan.

Tipps mottas tacksamt.
Om jag förstår dig rätt så…. Gjuta in rör som du sen kan dra elen i ??
 
N northernlight65 skrev:
Om jag förstår dig rätt så…. Gjuta in rör som du sen kan dra elen i ??
Och framförallt monterar en spott i.
 
N nybyggarn3 skrev:
Nu börjar det verkligen dra ihop sig. Formen är armerad och det saknas bara lite fromstöd. Planen är att gjuta till veckan.

Funderar på att förbereda för några spottar som ska lysa upp en mur som ska byggas runt plattan. Är det någon som har någon idé om hur man bäst förbereder för det? Är lite sent påkommet så jag hinner inte beställa något material. Måste gå att få ihop med det jag kan köpa i stan.

Tipps mottas tacksamt.
kan du inte ta en bild och ladda upp?
 
Såhär ser det ut hos mig. Har även satt platonmatta på insidan och börjat fylla upp.

Nästa steg är cellplast och sen armering innan gjutning.

Grundarbete med platonmatta och grus inför isolering och gjutning för renovering nära hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade tänkt sätta belysning i muren. Och så två extra rör till trappstegen. Blir nog spårdosor som postas in och sätter armatur i dosa eller ovanpå.

Skiss av byggprojekt med platonmatta och markerade rörledningar för belysning och trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mr L skrev:
kan du inte ta en bild och ladda upp?
Så här såg det ut hos mig för några dagar sedan. Köket blir till höger i bild och matplats till vänster. Runt 3 sidor ska jag bygga en stödmur av skiffer, som jag skulle vilja lysa upp.
 
  • Grundläggning för kök och matplats vid skymning med armeringsnät på trädäck, hus och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mr L
  • Laddar…
Hej,

täckte försöka väcka liv i en gammal tråd här och ställa några frågor då vi är i svängarna att gjuta uteplats och tanken är att bygga formen själv.

•vilken armering har ni som gjutit använt? Räcker det med 5150 eller behöver man 6150?
•tanken är att ovan uteplatsen kommer det hamna en terrass och min tanke är då att gjuta in stolpskor i plattan som jag förstärker ut för att fördela lasten (tanken är att slippa plintarna på detta sätt) fungerar det tro?
•har ni gjutit dikt an husgrunden eller har ni lagt något som separerar husplattan emot uteplatsen?
 
Jag göt för en vecka sedan. Och använde 6150. Och gör med 28/35 med luft. Fick höra att jag borde gått upp i armering.
Tanken var 100 mm tjock platta men den blev nästan 150 längst in pga fallet och då kom min armering långt ner. Men jag har vattnat och haft plast en vecka och inga sprickor än så länge.
Armeringsnät med distansblock på en betongplatta under konstruktion, intill en tegelvägg och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare häller betong på armeringsjärn för tjockare än planerat grundplatta nära hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare utjämnar en nyligen gjuten betongplatta nära ett hus med betongbil och kran i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny-gjuten betongplatta med armering bevattas bredvid ett tegelhus, täckt med plast, tjockare i ena änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
S Segerlund skrev:
Hej,

täckte försöka väcka liv i en gammal tråd här och ställa några frågor då vi är i svängarna att gjuta uteplats och tanken är att bygga formen själv.

•vilken armering har ni som gjutit använt? Räcker det med 5150 eller behöver man 6150?
•tanken är att ovan uteplatsen kommer det hamna en terrass och min tanke är då att gjuta in stolpskor i plattan som jag förstärker ut för att fördela lasten (tanken är att slippa plintarna på detta sätt) fungerar det tro?
•har ni gjutit dikt an husgrunden eller har ni lagt något som separerar husplattan emot uteplatsen?
Vi skall eventuellt sätta stolpar och bygga pergola/uterum längre fram. Men det gör jag i efterhand.
 
M Mr L skrev:
Jag göt för en vecka sedan. Och använde 6150. Och gör med 28/35 med luft. Fick höra att jag borde gått upp i armering.
Tanken var 100 mm tjock platta men den blev nästan 150 längst in pga fallet och då kom min armering långt ner. Men jag har vattnat och haft plast en vecka och inga sprickor än så länge.
[bild] [bild] [bild] [bild]
M Mr L skrev:
Jag göt för en vecka sedan. Och använde 6150. Och gör med 28/35 med luft. Fick höra att jag borde gått upp i armering.
Tanken var 100 mm tjock platta men den blev nästan 150 längst in pga fallet och då kom min armering långt ner. Men jag har vattnat och haft plast en vecka och inga sprickor än så länge.
[bild] [bild] [bild] [bild]

Okej, att gå ännu högre än 6150? Eller var tanken 5150 först?

ser riktigt bra ut! Vi ska gjuta ungefär 200kvm och med tanke på dagens priser på armering så var tanken att spara några kronor OM det inte påverkar konstruktionen negativt. Kommer inga tyngder förutom vid stolparna men där tänker jag 12mm armering som byggs ut för att fördela tyngden för varje stolpe
 
S Segerlund skrev:
Okej, att gå ännu högre än 6150? Eller var tanken 5150 först?

ser riktigt bra ut! Vi ska gjuta ungefär 200kvm och med tanke på dagens priser på armering så var tanken att spara några kronor OM det inte påverkar konstruktionen negativt. Kommer inga tyngder förutom vid stolparna men där tänker jag 12mm armering som byggs ut för att fördela tyngden för varje stolpe
gjutaren sa att han tyckte 6 or var för klena och ville gå upp. Men som hos dig. Det är bara för dragningen och undvika sprickor.
En polare som jobbar som kalkylare och räknar på jobb sa att de har 6150 som standard på jobb om inget annat föreskrivs. Så jag känner mig nöjd. Jag förstärkte kanten runt med 8mm järn.

Vill förtydliga att jag inte kan detta på mina fem utan jag skriver bara hur jag gjorde och vad jag hört.
 
Ja limmade 10 mm cellplastskivor på väggen. Tänker att jag lägger en fog där sen.
 
M Mr L skrev:
gjutaren sa att han tyckte 6 or var för klena och ville gå upp. Men som hos dig. Det är bara för dragningen och undvika sprickor.
En polare som jobbar som kalkylare och räknar på jobb sa att de har 6150 som standard på jobb om inget annat föreskrivs. Så jag känner mig nöjd. Jag förstärkte kanten runt med 8mm järn.

Vill förtydliga att jag inte kan detta på mina fem utan jag skriver bara hur jag gjorde och vad jag hört.
Okej, ja man kanske ska köra på 6150, känns som att det inte behövs grövre då de använt 6150 i min husgrund när den gjöts. Men är som sagt novis på när det kommer till betong så försöker hitta så mycket information som det går innan jag påbörjar projektet
 
S Segerlund skrev:
Okej, ja man kanske ska köra på 6150, känns som att det inte behövs grövre då de använt 6150 i min husgrund när den gjöts. Men är som sagt novis på när det kommer till betong så försöker hitta så mycket information som det går innan jag påbörjar projektet
jag hade kört 6150 igen. Över det blir det snabbt dyrare. 200 m2 blir en del pengar om du skall gå upp.
 
M Mr L skrev:
jag hade kört 6150 igen. Över det blir det snabbt dyrare. 200 m2 blir en del pengar om du skall gå upp.
lutar nog åt det, vad hamnade du i pris per kbm på betongen? Jag har fått offert på 4100kr/kbm ink moms för enbart betongen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.