O Ovanskogs skrev:
Hej!

Vi är också i färd med att gjuta en en altan i betong. Jag tänkte mest be om lite tips och råd inför gjutning, jag har läst hela tråden, men kanske att någon har nåt tips utefter mina förutsättningar.

Altan kommer att bli ca 80-90 m2 stor.
- Den kommer att gjutas utan cellplast.
- Jag tänkte gjuta direkt mot husets kantelement med en tunn cellplast skiva som limmas(?) mot kantelementen. - Gjutningen kommer att ske i nivå strax under trösklar till altandörrarna.
- 10 cm tjock platta med armeringsmatta. Lite tips här kring armering i ytterhörn vore fint!

Vad tror ni om att blanda i 2-3% svart pigment?
Vilka redskap behöver jag för att få en rollad yta enligt bifogad bild?
Vad bygger jag formen av? Om man ska använda formplyfa, blir det väl en synlig skarv där plyfan möter nästa plyfa, men det kanske inte gör något? Det kommer bli 10 cm nivåskillnad ned till gräsytor.

Jag tänkte såga spår i betong när den härdat lite (dagen efter?) för att minimera sprickbildning kors och tvärs över plattan.

Många funderingar, men kanske att någon har något jag kan ta med mig inför gjutningen :)
Hur gick det med detta?
 
  • Gilla
hejhopp
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Nu börjar det bli skarpt läge för mig. Ska försöka gjuta golvet till mitt blivande utekök innan vintern. Plattan blir ca 4x6 meter och ska rymma både kök, bar och matplats.

Jag funderar på vilken typ av yta jag ska satsa på samt hur jag får till den. Köket ligger precis på stranden så blöta och sandiga fötter är att vänta. Jag vill att det ska bli snyggt och behaglig att gå på men inte allt för halt när det är vått.

Vad ska man satsa på? Och hur gör man?
Ingen som har en liten stund över att hjälpa en förvirrad amatör?
 
Kollar du inlägg #56 i tråden så fanns det bra bilder som beskriver ytorna. Vi har en gjuten platta som golv i uterummet. Den är glättad och sedan har jag slipat ytan. Den stod utan uterummet i ca ett år. Då blev den hal när den var blöt. Men jag kan tänka mig att en borstad yta som sedan puttsas med en lätt slipning på toppen kan bli len och mjuk att gå barfota på utan att kännas halkig. Någon form av ytinpregnering / dammbindare är nog att rekommendera för att det inte ska damma.
 
A Anderscurl skrev:
Kollar du inlägg #56 i tråden så fanns det bra bilder som beskriver ytorna. Vi har en gjuten platta som golv i uterummet. Den är glättad och sedan har jag slipat ytan. Den stod utan uterummet i ca ett år. Då blev den hal när den var blöt. Men jag kan tänka mig att en borstad yta som sedan puttsas med en lätt slipning på toppen kan bli len och mjuk att gå barfota på utan att kännas halkig. Någon form av ytinpregnering / dammbindare är nog att rekommendera för att det inte ska damma.
Tackar för svar. Jag har sett bilderna på de olika ytorna. Det skulle dock vara väldigt intressant att höra mer från dom dom har gjutna uteplatser. Dessutom hittar jag ingen bra beskrivning för genomförandet för de olika typerna av yta. Tänkter att mycket av kunskapen som behövs finns här.
 
Paerh Paerh skrev:
När vi gjöt en platta intill poolen tänkte vi att den skulle var rå eller stålglättad.
Den blev glättad och tyvärr lite ”slippery” av vattnet.
Vi valde att applicera Hagmans färgsand, som man egentligen ska använda i garage eller på industrigolv.
Lät det gå ner om kanten för trevlig effekt!
Mycket nöjda![bild]
Intressant med färgsanden. Hur gjorde du med den? Ser riktigt bra ut iaf.
 
Då är jag igång med att mura upp min uteplats. Snart dags att armera. Funderar på om man skall fälla in stolpskor för framtida utbyggnad eller om man kan eftermontera detta och få det tillräckligt starkt. HUr hade ni gjort?

Vi kommer börja med bara en betongplatta. I framtiden kan det bli en pergola och längre fram kanske uterum.
 
M Mr L skrev:
Då är jag igång med att mura upp min uteplats. Snart dags att armera. Funderar på om man skall fälla in stolpskor för framtida utbyggnad eller om man kan eftermontera detta och få det tillräckligt starkt. HUr hade ni gjort?

Vi kommer börja med bara en betongplatta. I framtiden kan det bli en pergola och längre fram kanske uterum.
Kul att fler är på gång!
Jag tänkte fästa mina stolpar o efterhand, likt förslag tidigare i tråden. Dock ska jag bara bygga en pergola.

Hur tänker du angående yta på betongen?
 
N nybyggarn3 skrev:
Kul att fler är på gång!
Jag tänkte fästa mina stolpar o efterhand, likt förslag tidigare i tråden. Dock ska jag bara bygga en pergola.

Hur tänker du angående yta på betongen?
vi har inte bestämt oss. Tagit in priset och har då med gjutning, skurning och stålglättning. Sen behandlar vi med vattenglas.
 
M Mr L skrev:
vi har inte bestämt oss. Tagit in priset och har då med gjutning, skurning och stålglättning. Sen behandlar vi med vattenglas.
Det låter ju riktigt intressant. Snackar vi körning med helikopter då eller för hand?
Hur blir resultatet med vattenglas? Du är inte orolig att ser ska bli halt?
 
N nybyggarn3 skrev:
Det låter ju riktigt intressant. Snackar vi körning med helikopter då eller för hand?
Hur blir resultatet med vattenglas? Du är inte orolig att ser ska bli halt?
Vi kommer förhoppningsvis klara oss med ränna då vi har ca. 10 meter till tomtgränsen. Annars pumpbil. Blir max 3 m3 då plattan är 24 m2 och så går det lite i murverket.

Jo där av vi är lite osäkra. Tycker man läser olika. Jag använder vår uteplats året om då jag grillar så det är viktigt att det inte blir för halt.

Vattenglas kommer göra att man förseglar ytan och den blir kanske lite ljusare som jag förstått det.
 
M Mr L skrev:
Vi kommer förhoppningsvis klara oss med ränna då vi har ca. 10 meter till tomtgränsen. Annars pumpbil. Blir max 3 m3 då plattan är 24 m2 och så går det lite i murverket.

Jo där av vi är lite osäkra. Tycker man läser olika. Jag använder vår uteplats året om då jag grillar så det är viktigt att det inte blir för halt.

Vattenglas kommer göra att man förseglar ytan och den blir kanske lite ljusare som jag förstått det.
Hej,
Jag är också riktigt osäker på hur man ska göra med ytan. Känns som alla man frågar har olika svar. Bara sloda, riva med bräda, handglätta, o.s.v.

När ska du gjuta?
 
För att ytterligare förvirra fick jag tipset att slipa plattan i efterhand igår. Nu tror jag ha lika många förslag som det finns tillvägagångssätt:(
 
Bara den som gjuter förstår att du ska använda ytan som färdig golvyta så ökar nog chansen att du blir nöjd. Det går som sagt alltid att slipa i efterhand med önskad grovlek. Åk och kolla på gjutna plattor och få en känsla själv kan hjälpa. Vill du så är du välkommen förbi och känna i på vår. Bra personer som gjuter är A och O.
 
Jag har dragit fram ett el-rör till plattan. Är det någon som har bra tips på hur man kan belysa.Var inne på att ha ljus i trappstegen. Var även inne på att ha belysning i muren på utsidan runt om uteplatsen.

Några tips eller kanske bilder på hur ni gjort?
 
Nu har haft besök at den lokala grävgubben och grävt en stor grop. Plattan, som ska bli golv till mitt utekök med matplats, ska placeras i en sluttning. På lägsta sidan ska plattan vara i nivå med omgivande mark och i motsatt ända ca 1 meter under mark. Jag har grävt ca 40 cm under färdigt golv för att rymma ca 20 cm singel och 10 cellplast. Både jag och gubben tyckte att botte såg bra ut och bestämde att bara lägga in en markduk och dra på singel. Det är inte gjort ännu.

Nu har det regnat eller snöat konstant sedan vi grävde i torsdags och tyvärr är det rätt blött i gropen. Typ en deci i halva gropen. Det rinner in mycket ytvatten eftersom det lutar mot gropen från flera håll. När allt är klart ska det luta lite från muren runt om.

Jag undrar hur stort problem detta är? Jag ser inga möjligheter att leda bort dränering utan att använda pump vilket jag verkligen vill slippa.

Någon som har några åsikter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.