Håller på att sätta skivor i ett framtida badrum. Rörisen satte den här typen av mantelrör på de slangarna som kommer gå till varmvattenberedaren. Ska hela det svarta mantelröret gå igenom våtrumsskivan? Röret är ju inte helt runt pga några "hakar" på undersidan som fixerar böjen.
Mantelrör med "hakar" går igenom ett hål i träskivan, installationsarbete i pågående badrumsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Uponor Flipflex bockfixtur 16-20 mm,
Bockfixtur som ger en snäv bockradie och omsluter röret som en hylsa.

Används vid upp- och nedgång ur bjälklaget vid rörfördelaren eller då en snävare böj erfordras.
Så det är ingen väggenomföring.
 
D Dp80 skrev:
Uponor Flipflex bockfixtur 16-20 mm,
Bockfixtur som ger en snäv bockradie och omsluter röret som en hylsa.

Används vid upp- och nedgång ur bjälklaget vid rörfördelaren eller då en snävare böj erfordras.
Så det är ingen väggenomföring.
Ok så det är fel detalj som använts menar du? Vad borde använts för detalj? Röret är lite tjockare till varmvattenberedaren än till övriga anslutningar.
 
D
Är det ett grått skyddsrör på slangen?
 
D Dp80 skrev:
Är det ett grått skyddsrör på slangen?
Det såg lite underligt ut, det grå skyddsröret slutar innan bockfixturen. Så här såg det ut innan jag isolerade och sätta på plywood.

Grått skyddsrör som avslutar vid en svart bockfixtur mot en isolerad vägg före plywoodinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dp80 skrev:
Är det ett grått skyddsrör på slangen?
Övriga kopplingar ser ut så här. Antar att det är rätt? Där kommer det grå röret ut genom väggen.

Rörinstallation i vägg med ett grått rör ut genom isolering, stödplatta och flexibla kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Om det ska vara säkervatten så måste skyddsrör gå upp i fixturen.
 
D
Japp dem ser ok ut
 
D Dp80 skrev:
Om det ska vara säkervatten så måste skyddsrör gå upp i fixturen.
Hur kan man fixa detta i efterhand på bästa sätt? Om jag tar ner plywooden och byter ut Uponor Flipflex bockfixtur mot Väggbockstöd istället (samma som i sista bilden) blir det rätt då?

Problemet är ju att skyddsröret tar slut inne i väggen nu. Går det att skarva det? Blir svårt att byta hela skyddsröret till ett längre i dagsläget utan att göra stora ingrepp.
 
D
Är skyddsröret 28 mm
 
D
Vet du var det var för märke på slangen vanligaste är LK eller uponor.
 
Jag tycker inte det ser ut att vara 15 mm plyfa i badrummet...
 
D Dp80 skrev:
Är skyddsröret 28 mm
32mm är skyddsröret och vattenröret i är 20mm

I övriga kopplingar är skyddsröret 25mm och vattenröret 16mm
 
M Martin Lj skrev:
Det såg lite underligt ut, det grå skyddsröret slutar innan bockfixturen. Så här såg det ut innan jag isolerade och sätta på plywood.

[bild]
Enligt bilden tappar du funktionen med skyddsröret tyvärr.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
De där är ingen riktig rörmokare, helt fel utfört till beredaren..
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.