B
PKU PKU skrev:
Tack och tack också till er andra för input.

Jo, indivduella mätare måste vi ha. Antingen befintliga eller nya om nuvarande ägare (nätägaren) inte tillåter oss att använda dem. Och förbrukning behöver vi få på fil. Den tjänsten finns att köpa. Vi har inget ekonomisystem som genererar avgiftsavier och därför är det inte möjligt att läsa in en kostnad för elen med automatik. Vi skickar inte ens ut några avier, vi bara meddelar bostadsrättsinnehavarna hur stor deras månadsavgift är och så betalar de denna tills nästa ändring. Fungerar bra.

Att ta fram vad medlemmarna skall betala för elen kan vi nog lätt räkna fram med hjälp av data på fil över elförbrukningen men för oss fungerar det inte att debitera det per månad.
Att köra med schablondebitering och sen göra en avstämning / tilläggsdebitering eller -kreditering en gång om året eller kanske halvårsvis skulle kunna fungera.
Man kan antagligen köpa hela tjänsten hos ex SBC men jag misstänker att det blir väldigt dyrt.
det är ju inte så mycket, skulle rekommendera er att ha individuella, ska ni ha gemensamt måste det ju vara en högre , sen kanske några vill ha tim-avtal..
 
C
PKU PKU skrev:
Att köra med schablondebitering och sen göra en avstämning / tilläggsdebitering eller -kreditering en gång om året eller kanske halvårsvis skulle kunna fungera.
De senaste årens elpriser borde dock vara en varningsflagg att det kan bli avsevärda belopp föreningen får ligga ute med. Helt klart på en sådan nivå att det kan orsaka likviditetsproblem. Jag skulle inte ge mig in i detta om man hade tänkt sig att någon av föreningens funktionärer skall sitta och knåpa manuellt med debiteringen.
Det kan bli ett rätt knepigt jobb - antar t.ex. att föreningen redan idag skulle få en mer eller mindre komplicerad effekttariff som inte är så lätt att fördela rättvist.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det känns som om jag inte riktigt förstår frågan men är det inte bara att behålla befintliga mätare för respektive lägenhet och läsa av dessa exempelvis månadsvis eller kvartalsvis, samt vid överlåtelser.

Välkommen till forumet hur som helst!
Tack!

Jag tror nuvarande mätare tillhör nätägaren och de plockar hem dem när vi säger upp avtalen för de enskilda. Och om man vill ha datainsamling digitalt - och det vill vi ju - finns det företag som servar med sånt och de vill använda sina egna mätare. Ecoguard och Infometric är två sådana företag.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
PKU PKU skrev:
Stämmer, vi är inte intresserade av schablondebitering
ps menade att vi inte vill schablondebitera utan avstämning, det kan vara framkomligt att först schablondebitera och sen stämma av och efterdebitera eller - kreditera
 
PKU PKU skrev:
Hej!
Jag bor i en liten (24 bostadsrätter) förening där vi alla har individuella elavtal. Vi funderar på att ersätta dessa med ett gemensamt avtal som föreningen skall stå för. Största fördelen är att det minskar den fasta delen av nätavgiften. Vi tänker att föreningen sedan debiterar medlemmarna efter varje bostadsrätts elförbrukning. På nätet hittar jag flera exempel på föreningar som gjort så här men de jag har sett har alla varit större föreningar som haft hjälp med debitering av organisationer såsom HSB, SBC och Riksbyggen. Vi sköter all administration själva inklusive debitering av månadsavgifter och annat och det verkar svårhanterat med administrera en debitering som ändras hela tiden beroende på elförbrukning. Man kan ju strunta i individuell mätning och debitering och debitera samma belopp varje månad men det är inte aktuellt.

Är det någon som har erfarenhet från gemensamt elavtal i en liten bostadsrättsförening?
Och då tänker jag på hur föreningen rent praktiskt skall debitera sina medlemmar.
Hej alla och tack för många intressanta och givande inlägg!
Det var rätt många inlägg så det blev för många att kommentera var för sig. Gemensamt tack här i stället.

Reflektioner över gemensamt avtal:
- Pengar att tjäna genom att vi bara behöver betala en fast avgift för nätet och en för elhandeln i stället för att varje br-innehavare betalar. (en del elhandelsleverantörer har inte någon fast avgift utan kör med påslag i stället men det blir samma effekt)
- Vi kan köpa paket från företag de fixar mätare, hjälper med info till medlemmar, ordnar avläsning av förbrukningsdata och paketerar denna till fil. Infotmetic och Ecoguard t.ex. Sen får vi själva eller med hjälp av förvaltare hantera förbrukningsdatan och debitera medlemmarna.
- Vi vill ha individuell mätning pga rättviseaspekt och incitament och minska förbrukning
Nackdelar
- friheten för enskilda br-innehavare att välja elhandelsavtal försvinner. T.ex. möjligheten att välja, grön el, fossilfri el, timdebitering, jaga billigast etc
- administration för att debitera ut kostnaden på medlemmar. Antingen kostnad i tid eller om vi köper tjänsten. Stor nackdel för oss som nu kör med egenförvaltning. Momshanteringen ökar. (Vi har redan sådan så det är nog hanterligt)
- viss eftersläpning i utdebiteringen måste hanteras t.ex. med preliminärdebitering + avstämnig, exvis varje kvartal. Extra jobb när någon flyttar.
- Stadgarna måste ändras (tror jag)
- Styrelsen måste ta ställning till vilket elhandelsavtal som vi skall ha. Bör omprövas löpande. Det gäller iofs nu också men blir viktigare när avtalet även gäller lägenhetsel. Ett jobb till....
- rätt mycket jobb i samband med övergången till gemensamt avtal. Skriftlig information till medlemmar + disussions- och informationsmöten. Beslut på årsmöte/extrastämma
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.