H Hans G2 skrev:
Man sätter in elmätare som läser av respektive lägenhets förbrukning. Dessa levereras som fil och läses in i fastighets/ekonomisystemet som spottar ut debitering tillsammans med avgift.

Sen kan man göra det olika automatiserat. En enkel lösning för er att mätarna spottar ut filen och er ekonomiansvariga knackar in respektive medlems förbrukning på avgiftsavin om ni inte har systemstöd som fixar det. Men det blir ju 24 avier i månaden att justera manuellt vilket är segt.

Lönsamt? Beror på över hur lång tid, hur ni värderar er egen tid och vad som är ett lämpligt avkastningskrav.
Tack och tack också till er andra för input.

Jo, indivduella mätare måste vi ha. Antingen befintliga eller nya om nuvarande ägare (nätägaren) inte tillåter oss att använda dem. Och förbrukning behöver vi få på fil. Den tjänsten finns att köpa. Vi har inget ekonomisystem som genererar avgiftsavier och därför är det inte möjligt att läsa in en kostnad för elen med automatik. Vi skickar inte ens ut några avier, vi bara meddelar bostadsrättsinnehavarna hur stor deras månadsavgift är och så betalar de denna tills nästa ändring. Fungerar bra.

Att ta fram vad medlemmarna skall betala för elen kan vi nog lätt räkna fram med hjälp av data på fil över elförbrukningen men för oss fungerar det inte att debitera det per månad.
Att köra med schablondebitering och sen göra en avstämning / tilläggsdebitering eller -kreditering en gång om året eller kanske halvårsvis skulle kunna fungera.
Man kan antagligen köpa hela tjänsten hos ex SBC men jag misstänker att det blir väldigt dyrt.
 
Det finns också företag som kan stå för hela lösningen, tex Infometric.

Jag kan inte lägga någon värdering i kostnader och vinster. Men jag skulle avråda ifrån att lägga en massa administration på styrelsen.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Skulle en faktura i efterskott per kvartal kunna fungera?
 
När det gäller scahblondebitering, avräkning eller samlad fakturering för en längre period så behöver ni tänka över hur ni hanterar flyttar under perioden. Folk kan tjafsa och driva orimlig tid för kaffepengar fast de gör miljonaffärer vilket kan bli tröttsamt för styrelsen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Skulle en faktura i efterskott per kvartal kunna fungera?
Alltså vi har väl ungefär såhär och det är hemskt. Eller om det mer blir två kvartal det hackar efter. Ett stort problem vi har haft är vem som ska mäta av och hur. Ett tag så fick vi ingen räkning på ett år och sen fick vi allaihopa samtidigt. Förvaltaren, styrelsen och vice värden skyllde alla på varandra. (Kanske är det lättare om man har automatisk mätning, men vi har alltså att någon måste gå runt och kolla på varje individuell mätare)

Ett annat problem är att man inte alls får någon återkoppling på hur man själv påverkar förbrukningen om man har ett långt glapp från användning till faktura.

Massor i vår förening skulle gärna vilja återgå till individuell fakturering eftersom man upplever nu att man bara "får en faktura" och att den mer eller mindre är godtycklig eftersom det är svårt att förstå vad/hur man påverkar priset.
 
  • Gilla
  • Ledsen
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Magnusrex123 skrev:
Massor i vår förening skulle gärna vilja återgå till individuell fakturering eftersom man upplever nu att man bara "får en faktura" och att den mer eller mindre är godtycklig eftersom det är svårt att förstå vad/hur man påverkar priset.
Jag måste säga att jag känner detsamma, trots att jag tar emot min egen faktura. Priset svänger ju hej svejs på denna volatila marknad och våra på den ena omöjliga elskatten efter den andra. Och helt arbiträra överföringsavgifter som ändras.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag måste säga att jag känner detsamma, trots att jag tar emot min egen faktura. Priset svänger ju hej svejs på denna volatila marknad och våra på den ena omöjliga elskatten efter den andra. Och helt arbiträra överföringsavgifter som ändras.
Kanske är så för alla då! Men jag vet inte ens vad vi har för typ av avtal i föreningen. Kanske tjänar man någon krona på det, jag vet inte. För mig i lägenhet, och ändå drar mycket el, så är det mellan 500-1000 i månaden som det skiftar mellan, verkar inte alls spela någon roll vilken säsong det är, skiftar ändå mycket. Blev väl en räkning på över 10000 när alla kom samtidigt.

För mig är det en ganska liten utgift per månad så det spelar inte jättestor roll, men det är mest bara lite jobbigt att inte ha kontroll på det.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Förvaltaren, styrelsen och vice värden skyllde alla på varandra.
Här låter det tyvärr som ett lite allmänt problem med förvaltningen. Kan det vara så att för mycket ligger på styrelsen? 22 lägenheter är inte en jätteliten förening och en så pass stor förening borde ha en "välorganiserad förvaltning". Nu gissar jag i och för sig och aningen OT är det...

M Magnusrex123 skrev:
men vi har alltså att någon måste gå runt och kolla på varje individuell mätare)
OK. Sitter mätarna dessutom svåråtkomligt i lägenheterna? Vi har "turen" att alla våra mätare sitter "centralt tillsammans", vilket naturligtvis underlättar avläsningen rejält.

M Magnusrex123 skrev:
Ett annat problem är att man inte alls får någon återkoppling på hur man själv påverkar förbrukningen om man har ett långt glapp från användning till faktura
Fast en gång i kvartalet tycker jag är rätt normalt och inte för sen återkoppling. Men givetvis, ju snabbare desto bättre.
 
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Sitter mätarna dessutom svåråtkomligt i lägenheterna? Vi har "turen" att alla våra mätare sitter "centralt tillsammans", vilket naturligtvis underlättar avläsningen rejält.
De verkar sitta centralt per trappuppgång i vårt hus, vet inte exakt hur det ser ut i det andra huset i föreningen för det ser lite annorlunda ut, men vi har ingen tillgång att gå och allmänt kontrollera. Visst kan vi säkert få gå och kolla men då måste vi prata med någon som har nyckel.

Jag skulle i alla fall behöva få återkoppling varje månad för att orka ändra mitt beteende.
 
M Magnusrex123 skrev:
men vi har ingen tillgång att gå och allmänt kontrollera. Visst kan vi säkert få gå och kolla men då måste vi prata med någon som har nyckel.
Det här förstår jag inte. Du verkade så insatt i föreningen att jag antog att du satt i föreningen styrelse. I så fall är det ni som beslutar vem som får gå var och vem som ska ha nycklar vart.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det här förstår jag inte. Du verkade så insatt i föreningen att jag antog att du satt i föreningen styrelse. I så fall är det ni som beslutar vem som får gå var och vem som ska ha nycklar vart.
Nej jag sitter inte i styrelsen. Jag menar att jag inte kan gå och kolla mätaren till min lägenhet. Jag vet var den sitter dock.
 
Utöver det rent administrativa, så bör man titta lite på hur betalningsansvaret ser ut.

Antag att en medlem inte kan/vill betala. Kan föreningen överhuvudtaget driva in kostnaden i så fall? Kan föreningen ha samma prioritet på skuldindrivning som för månadsavgiften. Kan föreningen hantera en ev. kreditförlust? Inte självklart att en kreditförlust får fördelas på övriga medlemmar.

Jag vet inte svaret på de frågorna, men det bör ni veta innan man drar igång ett sådant system.

Om vi antar att ni idag sköter den mesta administrationen själva i styrelsen, så skulle jag vara väldigt tveksam över att lägga på styrelsen ytterligare administrativ hantering som det här blir, oavsett hur mycket man kan automatisera det. Det kommer att höja ribban när ni behöver nytt folk till styrelsen.

Ta reda på hur mycket kostnaden skulle öka om ni måste låta ett externt förvaltningsbolag sköta det. Går det i så fall att räkna hem besparingen på elkostnadssidan? Går det inte att räkna hem så tycker jag inte att man skall göra det, även om planen just nu är att styrelsen gör jobbet, gratis.

Förr eller senare så kommer ni stå i situationen att det inte går att få ihop en styrelse som även skall sköta den praktiska förvaltningen. En dag kommer ni att lägga ut allt på ett förvaltningsbolag. Den dagen kommer närmare om ni ökar admin belastningen på styrelsen.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag förmodar att ni redan kollat hur mycket ni skulle kunna spara totalt i föreningen eftersom detta diskuteras.

Visserligen bor jag i villa så min kostnad är naturligtvis högre men det måste väl finnas någon/några i föreningen som är lika nördig som jag 😉 och som går in varje vecka och kollar förbrukningen?
 
H hempularen skrev:
Inte självklart att en kreditförlust får fördelas på övriga medlemmar.
Det här förstår jag inte riktigt. Så länge styrelsen inte agerar så fel att de personligen måste betala finns det väl ingen annan än medlemmarna som måste stå för "dåliga affärer"?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det här förstår jag inte riktigt. Så länge styrelsen inte agerar så fel att de personligen måste betala finns det väl ingen annan än medlemmarna som måste stå för "dåliga affärer"?
Nä så är det ju, men om de inte kan driva in skulden enkelt så kan de väl egentligen bara höja den totala årsavgiften.

Jag tror faktiskt att detta mer är ett hypotetiskt exempel? Kan man inte "bara" ta det till kronofogden om så behövs, om man har en ekonomisk förvaltare så kanske dessa kan sköta detta?

Köper dock lite argumentet ovan om att det är bra att hålla nere admin för styrelsen. Det ska vara så lätt som möjligt att sitta i styrelsen. Det behöver vara så liten tröskel som möjligt och enkelt att ta över om någon lämnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.