Hej!
Jag bor i en liten (24 bostadsrätter) förening där vi alla har individuella elavtal. Vi funderar på att ersätta dessa med ett gemensamt avtal som föreningen skall stå för. Största fördelen är att det minskar den fasta delen av nätavgiften. Vi tänker att föreningen sedan debiterar medlemmarna efter varje bostadsrätts elförbrukning. På nätet hittar jag flera exempel på föreningar som gjort så här men de jag har sett har alla varit större föreningar som haft hjälp med debitering av organisationer såsom HSB, SBC och Riksbyggen. Vi sköter all administration själva inklusive debitering av månadsavgifter och annat och det verkar svårhanterat med administrera en debitering som ändras hela tiden beroende på elförbrukning. Man kan ju strunta i individuell mätning och debitering och debitera samma belopp varje månad men det är inte aktuellt.

Är det någon som har erfarenhet från gemensamt elavtal i en liten bostadsrättsförening?
Och då tänker jag på hur föreningen rent praktiskt skall debitera sina medlemmar.
 
Det är krav på individuell mätning. Dessutom tenderar det att påverka förbrukningen märkbart. Så schablondebitering är inte lämpligt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ett sätt att är att schablondebitera varje månad och sen ha en avstämning en gång om året där de som har gjort av med mer än schablonen får betala extra och de som gjort av med mindre får avdrag på nästa avgift. Man kan sätta schablonen till föregående års förbrukning så stämmer det ofta rätt bra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är krav på individuell mätning. Dessutom tenderar det att påverka förbrukningen märkbart. Så schablondebitering är inte lämpligt.
Stämmer, vi är inte intresserade av schablondebitering
 
C
Vi kikade på det för länge sedan när det var lite "i ropet". Men sen kom skatteverket och trasslade till det med att kräva momsredovisning när föreningen "säljer" el till medlemmarna. Sen vet jag inte om det fortfarande finns några särskilt förmånliga "gruppavtal" att teckna numera heller(?)
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ett sätt att är att schablondebitera varje månad och sen ha en avstämning en gång om året där de som har gjort av med mer än schablonen får betala extra och de som gjort av med mindre får avdrag på nästa avgift. Man kan sätta schablonen till föregående års förbrukning så stämmer det ofta rätt bra.
Kan funka. Och så får man jobba lite extra när medlemmar flyttar och nya kommer.
 
C cpalm skrev:
Vi kikade på det för länge sedan när det var lite "i ropet". Men sen kom skatteverket och trasslade till det med att kräva momsredovisning när föreningen "säljer" el till medlemmarna. Sen vet jag inte om det fortfarande finns några särskilt förmånliga "gruppavtal" att teckna numera heller(?)
Får kolla det där med momsen ... vi har redan momshantering pga av momsad lokalhyra så det är nog hanterligt. Vinsten med gemensamt avtal tror vi främst är för att vi får lägre fast kostnad för elnät. Blir det lägre elpris med "gruppavtal" är det bonus
 
BirgitS
PKU PKU skrev:
Kan funka. Och så får man jobba lite extra när medlemmar flyttar och nya kommer.
Ja, då får det bli en extra avläsning och debitering. Men det är väl inte så ofta hoppas jag i och med att det bara är 24 bostadsrätter.
 
  • Gilla
PKU
  • Laddar…
PKU PKU skrev:
Är det någon som har erfarenhet från gemensamt elavtal i en liten bostadsrättsförening? Och då tänker jag på hur föreningen rent praktiskt skall debitera sina medlemmar.
Det känns som om jag inte riktigt förstår frågan men är det inte bara att behålla befintliga mätare för respektive lägenhet och läsa av dessa exempelvis månadsvis eller kvartalsvis, samt vid överlåtelser.

Välkommen till forumet hur som helst!
 
Befintliga mätare ägs väl av nätbolaget? Dom kanske tycker det är för dyrt att skruva ner dom när avtalen upphör, men man ska inte vara säker på att dom sitter kvar.
 
useless useless skrev:
Befintliga mätare ägs väl av nätbolaget? Dom kanske tycker det är för dyrt att skruva ner dom när avtalen upphör, men man ska inte vara säker på att dom sitter kvar.
Så kan det säkert vara. Vi fick i alla fall behålla våra. Det var precis innan min tid i föreningen så jag vet inte hur diskussionerna fördes.
 
Om det är någorlunda moderna mätare med trådlös rapportering till nätbolaget så vill dom säkert inaktivera den funktionen på nåt permanent sätt och då kanske dom tycker att det är enklast att ta med sig alla mätare och skrota dom (efter karantäntiden).
 
useless useless skrev:
då kanske dom tycker att det är enklast att ta med sig alla mätare och skrota dom (efter karantäntiden).
Kan man inte behålla befintliga mätare får man väl sätta dit nya. Svårare än så är det inte. Om det sen är värt kostnaden får man naturligtvis räkna på i någon slags "helhetskalkyl".
 
Claes Sörmland
Jag är tveksam till att det kan löna sig. OK, om man gör det via handpåläggning och detta görs ideellt så subventioneras ju arbetet. Men så fort man betalar någon för att utföra mätning och fakturering så drar det ju iväg i kostnad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man sätter in elmätare som läser av respektive lägenhets förbrukning. Dessa levereras som fil och läses in i fastighets/ekonomisystemet som spottar ut debitering tillsammans med avgift.

Sen kan man göra det olika automatiserat. En enkel lösning för er att mätarna spottar ut filen och er ekonomiansvariga knackar in respektive medlems förbrukning på avgiftsavin om ni inte har systemstöd som fixar det. Men det blir ju 24 avier i månaden att justera manuellt vilket är segt.

Lönsamt? Beror på över hur lång tid, hur ni värderar er egen tid och vad som är ett lämpligt avkastningskrav.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.