Gasol eller kol Grill

  • Antal röster
    464
Självklart! Senast var i helgen... :)
 
Klart det grillas. Förr-förra helgen blev det grillat två gånger.

Jag förstår inte varför man skulle strunta i att grilla på vintern. Är det samma personer som vägrar äta glass för att det är vinter?
 
Här grillas det året runt, det blir dock inte allt för avancerat under vinterhalvåret:)
 
Hej!
Mitt första inlägg här på forumet och har skummat igenom det mesta ang. "Gasol eller kolgrill".
Kan berätta följande: Var ute på ett jobbuppdrag och besökte en "grillkolsfabrik" där det tillverkades både kol och briketter. Nämnde för ägaren att jag verkligen föredrog briketter pga brinntid etc.Han replikerade dock med att han själv ALDRIG skulle använda briketter med hänsyn tagen till hälsorisken!
Varför??? Jo, briketter tillverkas av pulveriserat kol som måste ha ett bindemedel, och det är detta bindemedel som är hälsorisken, innehåller stendamm och tungmetaller bland annat.
För övrigt så ska en kolgrill INTE tändas med tändvätska eller andra kemikalier, eltändare är det rätta om smaken får avgöra.
 
Som sagt förut. Tändvätska och kolbitar är kultur. Det är den smaken som "saknas" hos folk som käkar mat på gasol. Får de då äta mat från någon som tillagat mat av träkol under lång tid funderar jag på om man har innehar någon smaklök om man inte känner skillnad.
 
flexcom skrev:
Hej!
Mitt första inlägg här på forumet och har skummat igenom det mesta ang. "Gasol eller kolgrill".
Kan berätta följande: Var ute på ett jobbuppdrag och besökte en "grillkolsfabrik" där det tillverkades både kol och briketter. Nämnde för ägaren att jag verkligen föredrog briketter pga brinntid etc.Han replikerade dock med att han själv ALDRIG skulle använda briketter med hänsyn tagen till hälsorisken!
Varför??? Jo, briketter tillverkas av pulveriserat kol som måste ha ett bindemedel, och det är detta bindemedel som är hälsorisken, innehåller stendamm och tungmetaller bland annat.
För övrigt så ska en kolgrill INTE tändas med tändvätska eller andra kemikalier, eltändare är det rätta om smaken får avgöra.
Detta gäller inte alla briketter. Vissa har ju bara stärkelse som bindemedel? Man skulle förstås vilja veta exakt vad bindemedlet består av i den produkt man använder.
 
Det handlar inte om kol eller gasol. Det handlar om indirekt grillning eller inte, där i sitter skillnaden mellan gott och helt otroligt gott :)
 
Nja, det beror på vilket kött man har men i princip har du rätt.
 
Snart vår. Dags att lägga lite kol på den här tråden igen? :D
 
Helgrillad fläskfilé är inplanerad i nästa veckas matsedel så det ska bli smarrigt men det har blivit några grillningar under vintern också men jag märkte att man behövde mer briketter än vanligt då det var -20 ute så det blev rätt temperatur i grillen.
 
Grillade fläskfilé i måndags och det kan nog bli en grillning till i helgen... :)
 
Kol givetvis...vi gör egen i kolmila så det kanske är givet då?
 
Fast det är ju flera meter snö kvar så jag har inte riktigt kommit i grillstämning
 
Ingetdera: jag gör alltid en riktig eld med ved och grillar över glöden. Tar lite längre tid, men ger ingen smak av kol och tändvätska och annat kolijox.
 
cederbusch skrev:
Ingetdera: jag gör alltid en riktig eld med ved och grillar över glöden. Tar lite längre tid, men ger ingen smak av kol och tändvätska och annat kolijox.
Så ditt trä har inte förkolnat när det glöder och du eldar över det?

Kolsmak lär du få, trä består ju till stor del av kol, men den smaken är ju å andra sidan önskvärd.

Tändvätska behöver man inte använda bara för att man köper färdigt kol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.