Gasol eller kol Grill

  • Antal röster
    464
Nimajneb skrev:
Jag vill inte riktigt hålla med dig där.
Under den senaste 10-års perioden har matkulturen i Italien helt klart börjat förändras.

Ett starkt inflytande kommer från Tyskland, USA (Blää), Nordafrika och Frankrike. Däremot har inte det asiatiska köket slagit igenom på samma sätt som i övriga världen.

Sedan så finns det en klar skillnad mellan syd o norditalien där syditalien fortfarande är mycket konservativt..

btw

Gelato heter det;)

Personligen gillar jag det klassiska Italienska köket även om dom inte vet hur man äter, tillagar och styckar kött.
Kan i coh för sig vara så att det har blivit smittat pá en del ställen den senaste tiden, men rörelsen mot detta växer stark i lika stor grad. Jag har mina vänner i Orvieto (Umbria) och Napoli (Campagnia) och där har inget nytt hänt på ett par sekel. :)

Tänkte pá olika sorters glass = gelati. Glass i allmänhet = gelato

Provat Bisteca Fiorentina pá plats? Med lite Karl-Johan och citron finns inget bättre. Annars håller jag om att italienarna gärna låter köttstyckena förvandlas till nágot annat.
 
Nimajneb skrev:
Ett starkt inflytande kommer från Tyskland, USA (Blää), Nordafrika och Frankrike. Däremot har inte det asiatiska köket slagit igenom på samma sätt som i övriga världen.

Sedan så finns det en klar skillnad mellan syd o norditalien där syditalien fortfarande är mycket konservativt..

btw

Gelato heter det;)

Personligen gillar jag det klassiska Italienska köket även om dom inte vet hur man äter, tillagar och styckar kött.
Vet inte om jag skulle säga Blää om det nordamerikanska köket om man tänker på det genuint nordamerikanska istället för skräpmaten. Det vi ofta tänker på när någon säger USA och mat, dvs sladdriga hamburgare, KFC etc motbjudande skräp har faktiskt lika lite att göra med traditionell amerikansk mat som den har med svensk husmanskost eller italiensk dito.

Och att de inte kan kött i Italien tycker jag också är lite generaliserande. I vissa regioner är grillat kött viktig mat som både är vällagad och väldigt god. Sedan har vi ju rätter som Osso Bocco och Saltimbocca som åtminstone jag tycker är fantastiska. I Emilia Romagna är de duktiga på att ta tillvara på sämre köttbitar genom sina långkok som är fantastiska och där är det sällan man få annat än just kött som secundi och i så fall är det grillad fisk. Det är ju helt enkelt svårt att prata om det klassiskt "italienska" köket då maten är det som fortfarande skiljer sig mest mellan de olika regionerna som utgör den italienska unionen.

Förresten, John, du skrev att de inte har importerat någon matkultur alls. Ska man hårddra så är ju förmodligen pastan i grunden importerad. Men det är väl preskriberat vid det här laget :)
 
BobbyEwing skrev:
...duktiga på att ta tillvara på...
Sammanfattar i princip hela italienska matkulturen. :)

Naturligtvis skiljer det sig mycket mellan oilka landsdelar. De är lyckligt ovetande vad man äter i grannbyn och i Bologna säger man att "- Spaghetti äter de tärande bonnjävlarna på Sicilien"
 
Det blir ju lätt lite Svart o Vitt när man drar dessa typer av liknelser.

Men jag har bott i många år i norditalien och sett hur synen på mat förändras, iaf i storstäderna.
Mycket bygger bla på att det blir fler o fler kvinnor ute i arbetslivet vilket gör att den tiden som behövs för en traditionell 4-rätters lunch/middag inte finns längre.

När jag skrev amerikanska köket menade jag naturligtvis snabbmaten. Annars är min bild av det genuina amerikanska köket (om vi släpper det mexican influerade) pumpkin-pie o biff.

Visst kan man hitta några vassa köttbitar i Italien... har man tur kan man även göra det i Sverige... men generellt så tycker jag att kött som secundo är Italienska kökets störst svaghet.
 
Jo det är klart att även den italienska matkulturen "moderniseras", jag har aldrig bott där, men är i Toscana två gånger om året och hör många av de lite äldre raljera över hur de yngre har tappat sin matsjäl. Men jag vidhåller fortfarande att man kan få bra kött i Italien, naturligtvis beroende på region.

Amerikanska köket är mycket mer än så. Jag har själv bott i Texas och i Georgia och fått många av mina bästa smakupplevelser där. Det är dock svårt att ta bort influenserna som den mexikanska i Texas, eller den Kajunska crossovern i sydöstra USA då det är centralt och karaktäristiskt, och inte så konstigt eftersom USA faktiskt är en ganska ung nation.
 
Tyresö
MathiasS skrev:
Den första varianten - utan lock är det ju jobbigt.....speciellt på vintern. Webergrillen är kanontrevlig och lagom stor, men lägg till lite stålar och få den varianten som har ett bord bredvid samt hjul. Brukar kosta 3k när det är lite rea.d^_^b
Det är en sån grill jag och min fru har haft i 4 år och vi är supernöjda året runt! För man grillar väl även i snöstormen i januari?

Nu börjar vi snegla på en uppföljare som har termometer i locket och en utfällbar soptunna under bordet.
 
Tyresö
BobbyEwing skrev:
Måste ju stämma in i det många säger, att det viktigaste, precis som vid all matlagning, är råvaran. En dålig råvara kan helt enkelt aldrig blir riktigt bra, det går däremot bra att förstöra en bra råvara genom klantig tillagning, som att skiva en bit nötkött supertunnt och göra den well done eller dylikt. Och det är mycket sant att kvalitén på svenskt kött är under all kritik. Ofta ser man stormarknadernas "premiumkött" (naturligtvis också det gas-packat) som är helt utan marmorering och som därför kommer bli både torrt och smaklöst vid tillagning.

Det börjar komma en del mindre uppfödare som har bättre köttraser, bättre djurhållning och bättre utfodring vilket är mycket positivt. Men samtidigt som många svenskar raljerar över hur viktigt det är med djurhållning, kontroller etc så är det ändå prislappen som avgör när de väl står i butiken och då glömmer man snabbt bort hur viktigt det var. Man kan ju fundera på om det faktiskt är så att just de svenska djurskyddslagarna, som många gånger är oerhört byråkratiska och rent av onödiga som bönderna måste betala för, eftersom konsumenterna inte vill, leder just till att man gör avkall på andra kvalitéer i köttet för att kunna tjäna något alls på djuruppfödningen. Nettovinsten för att föda upp ett slaktsvin är exempelvis 100-200 kronor, vilket naturligtvis leder till att uppfödaren kommer göra allt för att spara pengar, annars blir det en ren förlustaffär. Ett nötkreatur ger mer vinst, men det räcker med ett veterinärbesök eller två för att även den vinsten ska ätas upp.

Det är alltså vi konsumenter som måste börja efterfråga bra kött och som måste köpa bra kött när det väl dyker upp. Personligen avstår jag hellre och äter vegetariskt än sparar pengar på att köpa en fläskfilé med tvivelaktigt ursprung på ICA för 60 kronor/kilot.

Sorry om detta var OT, men som bondeson och dessutom intresserad av kvalitativ mat så går jag igång lite när dessa frågor kommer upp...
Jag håller med dej fullt ut! Jag tycker synd om alla djurbönder, eller ska jag uttrycka mej mer tydligt: varför hålla på med något som inte ger någon vinst och att det snart är Danmark som föder upp alla grisar vi äter, och Tyskland eller Polen som föder upp alla nötkreatur vi äter. Jag förstår din frustration och jag slutade i som köttstyckare -98 eftersom vi inte hade fått en löneökning på 10 år - trots det sänktes vår lön pga bristande lönsamhet. I dag driver jag ett eget betongpumpföretag som säljer betong, betongtransporter och betongpumptjänster. Det är en bransch som än så länge är lönsam!
 
Milkshaken
Hmm. Lite sakfel tycker jag allt att det är...
Gelati= singularis Gelato=Pluralis....
Secundo= Andra.... Dvs "Fritt översatt andra sortering"... Eller Udda bitar. Så jag förstår att det köttet inte är det allra finaste..:) Ursäkta Magnus..:)

Hur många av er grillar än då? Igår hade vi på några kryddade karréer.. med hasselback... Visst första vårgrillmat men smakar lika bra nu som då..:)

Amerikanske köttet är ofta bra, för mycket av boskapen som dom tar köttet ifrån går ute hela året om, Min favorit i det amerikanska är T-bone stek... Men man ska inte göra som jänkarna, hälla på en massa såser och skit utan bara en hederlig kryddblandning.....
 
Milkshaken skrev:
Amerikanske köttet är ofta bra, för mycket av boskapen som dom tar köttet ifrån går ute hela året om, Min favorit i det amerikanska är T-bone stek... Men man ska inte göra som jänkarna, hälla på en massa såser och skit utan bara en hederlig kryddblandning.....
Varierar ganska mycket mellan olika platser. De flesta steak houses och bbq-ställen i Texas använder på sin höjd en rub till fläskköttet, endast salt och peppar till nöt. På Blacks Smokery utanför Austin har de till och med en skylt där det står "No Vegetables. No Bread. No Sauce. No kidding"; där får man sina ribs på ett chark-papper helt utan några som helst tillbehör och det är bland det bästa jag någonsin har ätit.

Jag brukar faktiskt göra julskinkan i smokern, det finns väl ingen anledning att sluta äta god mat för att det blir svalare ute? :)
 
Nån som grillar så här på vintern?
 
petersson79 skrev:
Nån som grillar så här på vintern?
Japp, och nu när de annonserar hel benfri fläskkarre för 30sek kilot lever livet.
 
Det var nära i vårvärmen i helgen...
 
petersson79 skrev:
Nån som grillar så här på vintern?
Självklart!
 
A
petersson79 skrev:
Nån som grillar så här på vintern?
Senast i lördags på gasolgrillen i uterummet, torrt, varmt och fint.
 
Jajamensan.. Här grillas det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.