Sjukt nog funkar allt nu. Vad gäller guidekabeln så hade jag satt startpunkten för nära eftersom laddstationen står inbyggd.
Vad gäller uppkopplingen så var klipparen uppkopplade mot gatewayn så det var bara att lägga till i appen. Fattar inte varför men… funkar för det.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
F frav skrev:
Hej!
Nu är denna tråd 194 sidor, så jag lyckas inte hitta om frågan tidigare är ställd.

Original batteriet (Husqvarna 5848528-02 -- 2,1Ah) i min Smart Sileno City tillverkad 2018 (installerad Maj 2019) gav upp i helgen, efter 35124h & 2643 charges. Så nästan 5 hela säsonger.

Utbytesbatteriet blev ett TradeShop Premium X11-19 -- 2,6Ah, vilket uppges ha Samsungceller, inhandlat via [länk] . Återstår att utvärdera om det är bra eller dåligt...

Fråga:
Kan man restetta laddningsräknaren på egen hand? (I den andra gräsklipparroboten jag har, R40Li, så kan bara en HQ verkstad göra det enligt den uppgift jag fått vid ett batteribyte, om det nu stämmer?)
Hej. Hur blev klipptiden och laddtiden med det större batteriet?
 
Har detta härliga ljud nu, beställde nya knivar och skruvade på men nej, det var inte problemet. Någon som haft samma ljud och löst problemet? Låter endast när knivarna snurrar, inte när den ska parkera etc.
 
L Lanzal skrev:
Har detta härliga ljud nu, beställde nya knivar och skruvade på men nej, det var inte problemet. Någon som haft samma ljud och löst problemet? Låter endast när knivarna snurrar, inte när den ska parkera etc.
Spontant så låter det som den klipper gräs, alltså normalt ljud.
Höj upp klippnivån och hör om det påverkar ljudet.
 
E etompau skrev:
Spontant så låter det som den klipper gräs, alltså normalt ljud.
Höj upp klippnivån och hör om det påverkar ljudet.
Testat höja, låter lika mycket. Den började låta så här över en dag typ, har kört den typ dagligen. Den är endast 3 månader gammal
 
Så där brukar det låta när någon liten pinne har åkt in och fastnat ovanför klippskivan.
 
Jag hade samma ljud, och det var skyddskåpan runt knivarna som vibrerade, jag bände till fästena så den satt lite stabilare. Då slutade ljudet
 
S svetsnisse skrev:
Hej. Hur blev klipptiden och laddtiden med det större batteriet?
Hej, Jag har faktiskt ingen aning. Har inte tagit tid vare sig före eller efter. Men den rullar på utan problem med det nya 3:e parts batteriet och jag upplever i.a.f. ingen försämring.

Kan man läsa av klipptid & laddtid i menysystemet?
 
F frav skrev:
Hej, Jag har faktiskt ingen aning. Har inte tagit tid vare sig före eller efter. Men den rullar på utan problem med det nya 3:e parts batteriet och jag upplever i.a.f. ingen försämring.

Kan man läsa av klipptid & laddtid i menysystemet?
Hej. Nej men du kan se lite info om batteriet om du gör så här:
Håll inne "Meny"-knappen i några sekunder - välj sedan "Info" - välj "Batteri".
 
F Fjallman skrev:
Hej, någon av er som har några tips på felavhjälpning?

Min Gardena 750 från 2019 har börjat krångla, den stannar då och då under klippningen.
Den visar ingenting i displayen, utan verkar helt enkelt stängt av sig själv.
Jag kan då starta den, slå in PIN och den fortsätter då som om ingenting hänt.

Köpte ett nytt batteri igår, felet kvarstår.
Har mätt spänningen på trafon, ca 28V obelastad.

Vad ska jag hitta på?
Fick du någon ordning på detta? Jag har liknande problem och de hjälpte inte med nytt batteri.

”Klipparen stängs av” får jag hela tiden från 5 sekunder upp till nån minuts klippning.

Gardena sileno life 1000
 
R roffe99 skrev:
Troligt garantiärende här men tänkte kolla i tråden om någon känner till en enkel lösning först.

Jag har en Gardena Sileno Life 700 som stänger av sig. Jag kan starta upp den och även få den att börja klippa men efter 1-2 minuter stänger den ner sig. Även om jag startar den utan att skicka iväg den på klippning stänger den sig, i det fallet tar det bara 30 sek innan meddelande "Mower shutting down" kommer på displayen. Det finns batteri så det är inte det som är problemet.

Någon som varit med om något liknande?
Exakt detta problemet har jag också. Jag har bytt bateri men de gjorde ingen skillnad.

Någon som vet varför den stänger av sig självt efter några sekunder upp till någon minut?

Displayen visar ”Klipparen stängs av”

Tappar den kontakt med laddstationen/slingan. Kan de vara trafo likt man drar ur kontakten i väggen?
 
F fashion skrev:
Exakt detta problemet har jag också. Jag har bytt bateri men de gjorde ingen skillnad.

Någon som vet varför den stänger av sig självt efter några sekunder upp till någon minut?

Displayen visar ”Klipparen stängs av”

Tappar den kontakt med laddstationen/slingan. Kan de vara trafo likt man drar ur kontakten i väggen?
Går den själv ut från laddaren, påbörjar klippning och sedan stänger av sig själv?

Klipparen stänger inte av sig om där är något fel på slinga eller spänningsmatning till laddstationen, det enda som sker är då att den stannar och varnar för "ingen slingsignal".

Tar den korrekt laddström när den står i laddaren? Tryck långt på 0 och avläs laddströmmen.
 
E etompau skrev:
Går den själv ut från laddaren, påbörjar klippning och sedan stänger av sig själv?

Klipparen stänger inte av sig om där är något fel på slinga eller spänningsmatning till laddstationen, det enda som sker är då att den stannar och varnar för "ingen slingsignal".

Tar den korrekt laddström när den står i laddaren? Tryck långt på 0 och avläs laddströmmen.
Nej den går inte ut själv alls. Det är när jag startar den på powerknappen som den stänger av sig igen.
Kan inte hålla in 0 för jag har inga siffror på min men serviceläget och batteri har jag kort på sedan gamla batteriet. Nu hinner jag inte läsa av innan den stänger av sig. Men laddningen är väl densamma yänker jag eftersom det inte är skillnad med nytt batteri.

Bifogar bild på uppgifter om batteri o ström om du kanske kan utläsa något av det.

Enhet med knappsats och display, visar batteriinformation, smutsig, droppar av vatten, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Display med batteristatus, spänning, laddcykler, kapacitet och ström. Fuktigt, med lövfragment och smuts. Kontrollknappar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fashion skrev:
Nej den går inte ut själv alls. Det är när jag startar den på powerknappen som den stänger av sig igen.
Kan inte hålla in 0 för jag har inga siffror på min men serviceläget och batteri har jag kort på sedan gamla batteriet. Nu hinner jag inte läsa av innan den stänger av sig. Men laddningen är väl densamma yänker jag eftersom det inte är skillnad med nytt batteri.

Bifogar bild på uppgifter om batteri o ström om du kanske kan utläsa något av det.

[bild]

[bild]
OK. Hur gammal är maskinen? Värdena som syns ger tyvärr inte så mycket om de inte är aktuella.
Har du gjort den vanliga operationen och rengjort laddblecken på klippare och laddare?
 
E etompau skrev:
OK. Hur gammal är maskinen? Värdena som syns ger tyvärr inte så mycket om de inte är aktuella.
Har du gjort den vanliga operationen och rengjort laddblecken på klippare och laddare?
Klipparen är 2019. Jag köpte den begangnad men värdena är en vecka gamla fast med de gamla batteriet. Så värdena är aktuella gällabde laddning. Har ju som sagt fortfarande samma problem som med de gamla batteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.