Akoa Akoa skrev:
Jag har en ingång under altanen där min går in. Dock krockar den med väggen om och om igen innan den hittar rätt. Då blir gräset utanför rejält slitet. Jag har nu lagt hönsnät utanför men funderar på om jag ska dra begränsningskabeln "annorlunda". Typ som en gång in? Den går ju ofta vid sidan av guidekabeln och kommer då snett in.

Hur har ni andra som har den under altanen lagt begränsningskabeln på sidorna?
Vilken modell på klippare gäller frågan?
 
M Maximarcus skrev:
Vilken modell på klippare gäller frågan?

Sileno 1000
 
Ok. Då har jag inga konkreta tips, har Life och har en väl fungerande installation under altanen. Dock backar Life in i laddstationen och det gör väl inte Sileno 1000?
 
M Maximarcus skrev:
Ok. Då har jag inga konkreta tips, har Life och har en väl fungerande installation under altanen. Dock backar Life in i laddstationen och det gör väl inte Sileno 1000?

Nej den kör framifrån.
 
Det medföljer inga extra knivar med Sileno Life 1250? Tänker så jag inte kastar av misstag när kartongen åker på tippen, ibland är dom ju tejpade på nått spännande ställe man aldrig hittar
 
M
Min tanke när jag köpte min Gardena var att lägga allt vad gräsmatta heter åt sidan, det blev precis tvärtom. Plötsligt försvann all mossa, gräsmattan är grönare än någonsin, börjat snöa in på tester av olika gödselsorter och köpt det som är bäst, stödsår och dressar, vattnar och funderar på konstbevattning...Var ju inte riktigt så det var tänkt:D
Gräsmattan har blivit så fin på en dryg månad att jag nu måste ut och trimma kanter flera gånger i veckan för att inte själva mattan ska komma i dålig dager.

Har ni provat corridor cut ännu? Ser lite lustigt ut när programmet startar, första gången trodde jag att klipparen hade fått nån kortslutning:surprised:. Svänger och snurrar och backar, helt annorlunda mot det vanliga programmet. Min ”korridor” är ganska kort, typ 4m och 1,5m bred så han hinner inte vara där många minuter innan han rullar ut från korridoren, men jag har provat att ställa 50% nu så då rullar han dit varannan start och då hålls det lika välklippt som övriga ytan. Kan tänka mig att det fungerar riktigt bra om man har en längre korridor.
 
  • Gilla
maanson och 2 till
  • Laddar…
Hej! Jag har köpt en Sileno 1600+ som jag ska installera vid sommarstugan. Har funderat lite på kabeldragningen och ritat en karta. Nummer ett är en studsmatta som jag tänkte sätta plankor för. Två är ett buskage som jag just grävt bort så där ska jag så gräs. Tre är en gungställning med rutschkana. Gräsytan är ungefär 1000 kvadrat. Tomten sluttar ner mot vägen i nedre vänstra delen. Tänkte ha laddstationen under huset då den står på pelare. Funderar på att dra kabeln genom väggen då jag inte har något yttre eluttag på stugan. Det står ju i instruktionen att man inte får skarva kabeln, men det kan ju inte vara något problem om jag klipper av den och kopplar ihop den sen inomhus då jag dragit den genom väggen? För att inte behöva göra så stort hål i väggen... Hur ser dragningen av guidekabeln ut tycker ni?
 
  • Luftfoto av en trädgård med markeringar för studsmatta, nyligen grävt buskage och gungställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Inte vad du frågar om egentligen, men om det inte är för mkt jobb (stenig mark) så rekomenderar jag dig att gräva ner benen till studsmattan, så mkt bättre resultat med klippningen.

Studsmatta med säkerhetsnät uppsatt på gräsmatta i trädgård med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Inte vad du frågar om egentligen, men om det inte är för mkt jobb (stenig mark) så rekomenderar jag dig att gräva ner benen till studsmattan, så mkt bättre resultat med klippningen.

[bild]
Ja, det ser ju snyggt ut, har varit inne på det också men frun ville inte det av någon anledning, ska ta upp diskussionen igen :) Det lutar lite där den står också så då kan man ju fixa det också.
 
M
Jag hade nog dragit guiden lite längre åt vänster innan den svänger runt. Sedan hade jag nog inte avslutat som på bilden utan fortsatt mot begränsningen längst bort så den blir lättare att hitta.
Luftbild av fastighet med överlagd ritning som visar föreslagna förändringar i ruttplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Markarbetaren skrev:
Jag hade nog dragit guiden lite längre åt vänster innan den svänger runt. Sedan hade jag nog inte avslutat som på bilden utan fortsatt mot begränsningen längst bort så den blir lättare att hitta.
[bild]
Tack för synpunkten, funderade lite på dragningen av avslutningen och tänkte att det kanske är bättre om den är där uppe åker ner till vänster och hittar början på slingan/laddstationen direkt, därför avslutade jag den så enligt gula linjen. Ritade den lila enligt din skiss samt lade till en sväng mot nedre högra området också. När jag var klar med den kom jag på att det borde vara bättre med smalare (hur smal kan den vara?) guideslinga så det blir bredare korridor, så då ritade jag den oranga (bortse från de skarpa svängarna).
 
  • Luftvy med skissade linjer i olika färger som visar planerad guideslinga för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De där vinklarna är för spetsiga. Tycker att första förslaget var bra nog, men vill du göra något mer likt den senaste bilden så se till att få till lite mjukare svängar, med en kurvradie på en–två meter.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De där vinklarna är för spetsiga. Tycker att första förslaget var bra nog, men vill du göra något mer likt den senaste bilden så se till att få till lite mjukare svängar, med en kurvradie på en–två meter.
Ok, ja det blev väldigt spetsigt den oranga ser jag nu, blir kanske nåt mellanting av gula och lila istället med mjuka svängar. Vad tycker du om avslutningen då? Enligt gula eller lila?
 
Hej,
Har en Gardena Sileno som vägrar börja klippa och displayen säger laddar hela tiden. Köpte denna robotgräsklippare för ca 2 veckor sen och den har funkat jätte bra fram till idag. OBS så är klipparen köpt november 2018 av en annan person och har inte använts fram till jag köpt den. Kan tycka att det är vidrigt att en klippare ska börja krångla redan efter 2 veckors användning. Har felsökt och kollat efter brott i kablar inne på laddningsstationen men hittar inget. Det går inte att köra igång klipparen varken AUTO eller Manuellt, vidare går det inte heller att kalibrera slingan. Har rengjort laddblecken och gjort det samma på laddstationen men noppe den vill inte.
Finns det någon som kan ge mig en hjälpande hand?

Batteri:
Spänning 17,7V
Laddningar 29
Laddnivå 858mAh
Ström 9mA ( varierar hela tiden mellan 5 och 12)
 
Z Jörgen75 skrev:
Vad tycker du om avslutningen då? Enligt gula eller lila?
Det tror jag faktiskt inte spelar någon roll, det kommer funka bra vilket som.
 
  • Gilla
Zebbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.