74 540 läst · 239 svar
75k läst
239 svar
Garda larm - hur kan jag komma ur avtalet?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 304 inlägg
Sorry, då ska jag se till att använda rätt pronomen framgent!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 297 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 297 inlägg
Jag skulle inte ta ner prylarna själv, batterier måste tas ur/kopplas från så det kan hända något med någon plastflärp eller liknande, dessutom finns risken att garda påstår att det har hänt även om inget hänt, därför skulle Jag kräva att garda nedmonterar enheterna
Låt garda boka tid för hämtning och bjud in en vän/granne/arbetskompis som bevittnar hela processen dels för att verifiera eventuella skador på Din inredning och för att slippa dumheter från garda
Låt garda boka tid för hämtning och bjud in en vän/granne/arbetskompis som bevittnar hela processen dels för att verifiera eventuella skador på Din inredning och för att slippa dumheter från garda
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 304 inlägg
Svårt när någon vägrar kännas vid kundens lagliga rättigheter, men om jag minns rätt har TS tidigare uttryckligen skrivit att Garda ser det hela som ett rent varuavtal och att de därför ger kunden ångerrätt fjorton dagar efter sista varuleveransen.
Enligt 2:13 distansavtalslagen ska då konsumenten återlämna varan senast inom 14 dagar. Så även om man kan tycka att det är lämpligt att Garda får chansen att själva plocka ner larmet om de vill så anser jag att det är bättre för TS att plocka ner och återlämna larmet än att inte göra någonting om Garda fortsätter att vägra erkänna hennes rätt att häva avtalet.
Enligt 2:13 distansavtalslagen ska då konsumenten återlämna varan senast inom 14 dagar. Så även om man kan tycka att det är lämpligt att Garda får chansen att själva plocka ner larmet om de vill så anser jag att det är bättre för TS att plocka ner och återlämna larmet än att inte göra någonting om Garda fortsätter att vägra erkänna hennes rätt att häva avtalet.
Larmet är upptejpat. Hur skulle ts rimligen kunna förstöra det? ”Små plastflärpar” för batterier gör rimligen inte varan använd. Ts har dessutom erbjudit företaget att ta ned det. Jag skulle plocka ned och lämna tillbaka personligen, med vittne då man antagligen inte kommer få något kvitto.
Allt är inte tejpat, bara de prylar som var tänkta att sitta där Verisure nu sitter. Brandvarnarna är inte tejpade och möjligtvis inte heller ena inomhuskameran. De tre magnetkontakterna är tejpade, knappsatsen är tejpad, en del dosor ligger på golvet med sladdar in i vägguttagen. De var förmodligen tänkta att skruvas fast i väggen någonstans.elpaco skrev:
Ja, de säger att även om inte utomhuskameran är installerad så är huvuddelen av larmet installerat (de säger c:a 70 %, och det är huvuddelen) och jag ångrade inte (d.v.s. officiellt med blankett) förrän på 19:e dagen. Larmet fallerade inte förrän på 15:e dagen, en fredagskväll. Sedan fick jag inte kontakt med dem förrän på 18:e dagen (måndagen).M MangeH skrev:
Och då trodde jag själv först precis som någon här på forumet har sagt att jag måste ha gjort någon feltryckning på knappsatsen men så var det inte.
När de sedan på måndagen (18:e dagen) provade larmet på distans såg de att en av magnetkontakterna på en källardörr hade slutat fungera, stängde av den och ville skicka ut en reparatör nästa dag.
De hävdar inte att tjänsten är påbörjad, bara att larmet var levererat och installerat.
Skickar förstås rek med mottagarbevis.elpaco skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 304 inlägg
D dicliff skrev:
D dicliff skrev:[D]et står i Gardas finstilta villkor för hemlarm:
"Ångerrätten gäller 14 dagar efter installerat larmsystem"
och då tyckte juristen det var solklart att den fortfarande gäller i mitt fall
eftersom utomhuskameran inte har installerats än.
Han sa :
"De har själva ändrat sina villkor för ångerrätten. Då gäller det de har skrivit i villkoren."
Det hjälps inte att majoriteten av utrustningen har installerats. Det räknas inte som "installerad".
Synpunkter?
Som din jurist sagt, det är solklart att du har rätten på din sida. Det finns ingen huvudsaklighetsregel, utan det är sista delen som gäller.2:12 andra stycket första meningen distansavtalslagen skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Eftersom inte alla produkter har levererats så har inte heller ångerfristen börjat gälla Allt enligt deras egna villkor. Vissa detektorer är dessutom inte korrekt installerade ännu...
Är larmet uppkopplat mot larmcentral ännu?
Är larmet uppkopplat mot larmcentral ännu?
Ja, det har varit uppkopplat mot larmcentral hela tiden. Åtminstone sedan dag 2 efter den temporära installationen, minns inte exakt...B Byggdjuret skrev:
Jag ringde ju larmcentralen (Lövestad) på söndagen då larmet inte gått att larma på sedan fredag kväll.
Det var då de sa att man kan inte nå Garda på helgerna men de skulle lämna ett meddelande att jag ringt.
Då Garda sedan ringde på måndag morgon sa de att man kunde visst ringa på helgerna, de har en anställd som har jourtelefon. Sedan bad de om ursäkt för att jourpersonen hade blivit sjuk och stängt av sin telefon. Det var mer info än jag hade bett om, om man säger så...
Vilken bra tråd. Bra agerat TS. Nu vet jag vilken larmfirma som aldrig kommer att bli aktuell.