D dicliff skrev:
Nej då, tänker inte betala. Speciellt som den fakturan lär vara på runt 24 000 kr!
Nej, det var fel. Runt 20 000 blir det utan utomhuskameran
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är TS sak att lämna tillbaka varan, det duger inte att bara säga att säljaren kan komma och hämta den.

I övrigt håller jag med dem som skriver att TS nu gjort vad som krävs av honom.
Då får det bli så. Tack för all hjälp! (Och jag är en hon) :D:):strong:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Sorry, då ska jag se till att använda rätt pronomen framgent!
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
hsd
Jag skulle inte ta ner prylarna själv, batterier måste tas ur/kopplas från så det kan hända något med någon plastflärp eller liknande, dessutom finns risken att garda påstår att det har hänt även om inget hänt, därför skulle Jag kräva att garda nedmonterar enheterna
Låt garda boka tid för hämtning och bjud in en vän/granne/arbetskompis som bevittnar hela processen dels för att verifiera eventuella skador på Din inredning och för att slippa dumheter från garda
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Svårt när någon vägrar kännas vid kundens lagliga rättigheter, men om jag minns rätt har TS tidigare uttryckligen skrivit att Garda ser det hela som ett rent varuavtal och att de därför ger kunden ångerrätt fjorton dagar efter sista varuleveransen.

Enligt 2:13 distansavtalslagen ska då konsumenten återlämna varan senast inom 14 dagar. Så även om man kan tycka att det är lämpligt att Garda får chansen att själva plocka ner larmet om de vill så anser jag att det är bättre för TS att plocka ner och återlämna larmet än att inte göra någonting om Garda fortsätter att vägra erkänna hennes rätt att häva avtalet.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Larmet är upptejpat. Hur skulle ts rimligen kunna förstöra det? ”Små plastflärpar” för batterier gör rimligen inte varan använd. Ts har dessutom erbjudit företaget att ta ned det. Jag skulle plocka ned och lämna tillbaka personligen, med vittne då man antagligen inte kommer få något kvitto.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
En liten fråga. Har de sagt varför de inte anser att ångerrätten gäller?
 
elpaco elpaco skrev:
Larmet är upptejpat. Hur skulle ts rimligen kunna förstöra det? ”Små plastflärpar” för batterier gör rimligen inte varan använd. Ts har dessutom erbjudit företaget att ta ned det. Jag skulle plocka ned och lämna tillbaka personligen, med vittne då man antagligen inte kommer få något kvitto.
Allt är inte tejpat, bara de prylar som var tänkta att sitta där Verisure nu sitter. Brandvarnarna är inte tejpade och möjligtvis inte heller ena inomhuskameran. De tre magnetkontakterna är tejpade, knappsatsen är tejpad, en del dosor ligger på golvet med sladdar in i vägguttagen. De var förmodligen tänkta att skruvas fast i väggen någonstans.
 
M MangeH skrev:
En liten fråga. Har de sagt varför de inte anser att ångerrätten gäller?
Ja, de säger att även om inte utomhuskameran är installerad så är huvuddelen av larmet installerat (de säger c:a 70 %, och det är huvuddelen) och jag ångrade inte (d.v.s. officiellt med blankett) förrän på 19:e dagen. Larmet fallerade inte förrän på 15:e dagen, en fredagskväll. Sedan fick jag inte kontakt med dem förrän på 18:e dagen (måndagen).
Och då trodde jag själv först precis som någon här på forumet har sagt att jag måste ha gjort någon feltryckning på knappsatsen men så var det inte.
När de sedan på måndagen (18:e dagen) provade larmet på distans såg de att en av magnetkontakterna på en källardörr hade slutat fungera, stängde av den och ville skicka ut en reparatör nästa dag.
De hävdar inte att tjänsten är påbörjad, bara att larmet var levererat och installerat.
 
elpaco elpaco skrev:
Larmet är upptejpat. Hur skulle ts rimligen kunna förstöra det? ”Små plastflärpar” för batterier gör rimligen inte varan använd. Ts har dessutom erbjudit företaget att ta ned det. Jag skulle plocka ned och lämna tillbaka personligen, med vittne då man antagligen inte kommer få något kvitto.
Skickar förstås rek med mottagarbevis.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Man kan väl knappast hävda att ett upptejpat larm är färdiglevererat? Då kan de ju lika gärna lämna prylarna i en hög på golvet.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Ja, de säger att även om inte utomhuskameran är installerad så är huvuddelen av larmet installerat (de säger c:a 70 %, och det är huvuddelen) och jag ångrade inte (d.v.s. officiellt med blankett) förrän på 19:e dagen.
D dicliff skrev:
[D]et står i Gardas finstilta villkor för hemlarm:
"Ångerrätten gäller 14 dagar efter installerat larmsystem"
och då tyckte juristen det var solklart att den fortfarande gäller i mitt fall
eftersom utomhuskameran inte har installerats än.
Han sa :
"De har själva ändrat sina villkor för ångerrätten. Då gäller det de har skrivit i villkoren."
Det hjälps inte att majoriteten av utrustningen har installerats. Det räknas inte som "installerad".

Synpunkter?
2:12 andra stycket första meningen distansavtalslagen skrev:
Om avtalet avser flera varor eller en vara som består av flera delar, börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får den sista varan respektive den sista delen av varan i sin besittning.
Som din jurist sagt, det är solklart att du har rätten på din sida. Det finns ingen huvudsaklighetsregel, utan det är sista delen som gäller.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Eftersom inte alla produkter har levererats så har inte heller ångerfristen börjat gälla Allt enligt deras egna villkor. Vissa detektorer är dessutom inte korrekt installerade ännu...
Är larmet uppkopplat mot larmcentral ännu?
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Eftersom inte alla produkter har levererats så har inte heller ångerfristen börjat gälla Allt enligt deras egna villkor. Vissa detektorer är dessutom inte korrekt installerade ännu...
Är larmet uppkopplat mot larmcentral ännu?
Ja, det har varit uppkopplat mot larmcentral hela tiden. Åtminstone sedan dag 2 efter den temporära installationen, minns inte exakt...
Jag ringde ju larmcentralen (Lövestad) på söndagen då larmet inte gått att larma på sedan fredag kväll.
Det var då de sa att man kan inte nå Garda på helgerna men de skulle lämna ett meddelande att jag ringt.
Då Garda sedan ringde på måndag morgon sa de att man kunde visst ringa på helgerna, de har en anställd som har jourtelefon. Sedan bad de om ursäkt för att jourpersonen hade blivit sjuk och stängt av sin telefon. Det var mer info än jag hade bett om, om man säger så... :rolleyes::surprised:
 
Vilken bra tråd. Bra agerat TS. :strong: Nu vet jag vilken larmfirma som aldrig kommer att bli aktuell. :)
 
  • Gilla
zapy och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.