Tack för många bra råd! Vi hade gärna velat var lite mer självförsörjande men jag tänker att det är något man växer in i.

Försökt läsa på om skog på nätet men det är svårt att veta var man ska börja därför uppskattar jag verkligen personliga historier. Har redan eget företag vilket verkar vara en fördel, vet dock inte om min revisor vet något om skog.

Dock är huset på marken ganska skruttigt. 100 år gammalt och inget som hänt sen 50-talet. Läste en blogg om en tjej som köpte ett hus där hon sedan hittade hussvamp i. Ska bli "spännande" att se hur rötet detta huset är. Eventuellt kommer vi kanske vänta in en gård med ett bättre hus. Vi har inte bråttom men man vill ju inte vänta hela livet häller...

Vi känner elektriker och byggare men vill hinna göra annat än att fixa med huset resten av livet.
 
Då undrar jag hur de har räknat.

Räknar man med bruttolön åt sig själv är det olönsamt men jag räknar med den nettotimlön som jag har när jag arbetar på byggen efter skatt och omkostnader och så räknar jag med att eget virke är momsfritt.
 
  • Gilla
Voh
  • Laddar…
Det kan vara bra att ha 2 traktorer så man kan dra loss den som fastnat :D image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
utan_mark skrev:
Det kan vara bra att ha 2 traktorer så man kan dra loss den som fastnat :D
och fastnar båda har man en tredje (y)
 
heimlaga skrev:
Då undrar jag hur de har räknat.

Räknar man med bruttolön åt sig själv är det olönsamt men jag räknar med den nettotimlön som jag har när jag arbetar på byggen efter skatt och omkostnader och så räknar jag med att eget virke är momsfritt.
Har ej hunnit läsa men som tur är behöver vi inte försörja oss på gården
 
Se bara till att du orkar med dina arealer. Finns inget tråkigare än igenvuxna skogar och åkrar där ägaren lagt ner intresset för decennier sedan men ändå inte vill släppa marken till någon som vill och orkar använda den.
Jag har två bekanta bönder som gjort så. Köpt upp så mycket mark man haft råd med och lite till. Den ena börjar närma sig den berömda väggen och den andra har börjat inse att när man närmar sig 80 år så orkar man inte lika mycket längre. Så i den enes fall har han börjat strunta i åkermarken som tidigare brukades och den andra har börjat använda ytorna till lokala soptippar och året-om-majbrasor åt både sig själv och andra. Bägge struntar i skogarna när det gäller gallring och allmän skötsel och på sina platser finns det ett flertal vindfällen som hålls uppe av andra träd.
Givetvis är inte detta min ensak men det blir ett tråkigt inslag i naturen som bara ordnas upp genom stora stämplingar (och dessa herrar återplanterar inget så deras kalhyggen lär ju ta minst 50 år till innan de börjar likna en skog igen).
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Kalle B skrev:
Tveksamt om det lönar sig. Flera skogsägare häromkring har räknat på det och köper numera sitt virke. Det blir kanske något billigare att köra iväg egen skog till någon lokal såg, men det blir en enorm massa arbete och den minimala förtjänsten är all betalning man får för sina träd och sin arbetsinsats. Dessutom kan man välja brädor själv på brädgården, men sågar man så får man allt det sneda, vridna, kvistiga och allt annat också. Det blir en hel del spill. Men om man vill ha specialdimensioner är det förstås en annan sak.
På den tiden jag sågade själv räknade jag ut att det var mer lönsamt än att åka till jobbet. Gör det tyvärr inte längre, har inte tid.
 
kikarhus skrev:
Har börjat snegla lite smått på gård med mark till då ett hus med tillbyggnader känns nödvändigt då vi vill få plats med enormt garage och stor ateljé. Men är mark nödvändigt? Kan man gör något av den om man inte har någon direkt kunskap? Tex arrendera ut odlingsmark till bonde och hyra ut skog till personer som jagar(Jakträtten är fri för ny ägare från tillträdesdagen). Eller är det mer till besvär än pengar? Vi hade på på sikt tänkt ta jaktlicens och att ha skog där man kan jag känns ej fel då.Vad kan man mer göra med sin mark?
Vi har en liten gård med diverse uthus och skog och åkermark och betesmark och träskmark. Ekonomiskt sett är det en förlustaffär. Skogen gör vi ved av, träsket fiskar vi i och övrig mark råder djuren över, huvudsakligen får.
 
Squall Leonhart skrev:
Bägge struntar i skogarna när det gäller gallring och allmän skötsel och på sina platser finns det ett flertal vindfällen som hålls uppe av andra träd.
Givetvis är inte detta min ensak men det blir ett tråkigt inslag i naturen som bara ordnas upp genom stora stämplingar (och dessa herrar återplanterar inget så deras kalhyggen lär ju ta minst 50 år till innan de börjar likna en skog igen).
Men då kommer det å andra sidan vara en riktig skog där om 50 år, och inte en granplantering. Och för skogens fåglar och andra organismer är stående, sakta döende träd som de där vindfällorna rena guldgruvorna, det finns fågelarter som håller på att dö ut på grund av att dagens skogar/planteringar är så rensade på gamla döda träd.
 
Vad jag kan se så har de senaste 30 åren inte direkt gett någon "skog" i min benämning. Åtminstone då en av deras föräldrar har skövlat ett parti på uppskattningsvis 1 ha i närheten av vår gård sedan de köpte marken för drygt 50 år sedan. Just det partiet består idag av ett enda stort trassel av sly och mindre träd som växer både vertikalt och horisontellt med inslag av loopingar och annat som ett sågverk knappt vill ta i med tång. Det fåtal fullvuxna träd inom detta området ligger för det mesta på marken på grund av väder och vind.
Angående dagens rensningar så har de väl ändå krav på sig att lämna både högt sågade stammar och gamla träd? I alla fall enligt min tidigare granne som numera är pensionerad egenföretagare som skogstraktorförare. =/
 
Det finns och funnits olika teorier vad som ger bästa tillväxt i kombination med kvalité, med hänsyn till olika växtbetingelser och skogstyp. Nyplantering/frösådd ska röjas och sedan gallras, men när det är bäst att göra det finns också olika åsikter om då rekommendationer förändras över tiden efter "nya forskarrön".
Många områden som ser förjä... ut i lekmannaögon kan bli otroligt fina efter första röjningen och sedan efter en gallring börjar man se skogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.