Slyet kommer fort som attans också, två-tre-fyra år sen har det vuxit till sig såpass att djuren inte kan beta ner det utan det är röjsåg som gäller.

Storleksmässigt låter det som en förnuftig liten gård ni hittat :). Och som flera redan skrivit så försök hitta en bonde i närheten som kan ta sig an betesmarken, men var inställda på att ni behöver ta hand om den själva. På sikt kan några får och lite höns kanske vara trevligt?
 
Får låter trevligt.Antar att de är ganska självgående? Hade ponny som liten så är inte helt borttappad på djur. Vakthund känns som djur nr ett som ska införskaffas om gården köps.

Känns roligt med gård. Kollat runt på hus men känns som man bor med grannarna och då kan man likaväl bo kvar i lägenheten.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Det enda "jobbiga" med fårskötsel är egentligen att hålla efter både invärtes och utvärtes parasiter samt att de ska klippas 2 ggr per år. Tyvärr får man knappt något för ullen, men om din partner ville ha en ateljé, så kanske denne är intresserad av att förädla ullen själv, för svenska ullprodukter finns det en efterfrågan på.
Med tre hektar åkermark, så skulle jag så vall och slå om jag inte ville odla.
 
  • Gilla
kikarhus
  • Laddar…
@Oldboy: Nja, riktigt så hårt är det inte som tur är :). Skrogsbruksplanen är ett bra planeringsverktyg för skogsägaren men det finns inget krav på att den ska finnas. Vid köp av en skogsfastighet är dock en uppdaterad skogsbruksplan ett värdefullt instrument.

Att inte sköta sin skog(såsom tex. gallring) är ju kapitalförstörelse så oavsett om det finns regler för det eller inte så är det en god sak att göra. I TS fall verkar det vara i princip avverkningsbar skog och då behövs troligen ingen gallring på länge, om någon alls. Det finns heller inget krav på att man måste återplantera, men då måste fröträd finnas så det blir tillräckligt med plantuppslag inom en viss tid efter avverkningen.

Anledningen till att det planteras i huvudsak gran är att det ger bäst ekonomi generellt sett, men hänsyn måste naturligtvis tas till de specifika jordförhållanden som råder.

Sen finns det skog som är klassad som skyddsvärd och där är det nog hårdare tag, med all rätt.

EDIT: 1,6 ha åkermark är så liten att jag har svårt att tro att någon bonde är intresserad att betala för det. Moderna jordbruksmaskiner är så stora att det är risk att bonnen får köra in och backa ut från åkern....
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Det enda "jobbiga" med fårskötsel är egentligen att hålla efter både invärtes och utvärtes parasiter samt att de ska klippas 2 ggr per år. Tyvärr får man knappt något för ullen, men om din partner ville ha en ateljé, så kanske denne är intresserad av att förädla ullen själv, för svenska ullprodukter finns det en efterfrågan på.
Med tre hektar åkermark, så skulle jag så vall och slå om jag inte ville odla.
hehe det är jag som är konstnären och har faktiskt spunnit. så man typ ger dem avmaskning och klipper dem. Känns ej omöjligt.
 
EDIT: 1,6 ha åkermark är så liten att jag har svårt att tro att någon bonde är intresserad att betala för det. Moderna jordbruksmaskiner är så stora att det är risk att bonnen får köra in och back ut från åkern....
Finns det något man kan odla själv som inte kräver enorma maskiner?
 
kikarhus skrev:
hehe det är jag som är konstnären och har faktiskt spunnit. så man typ ger dem avmaskning och klipper dem. Känns ej omöjligt.
Och roterar betesmarken, så de inte betar där de skitit innan en vinter gått, plus lite annat. Det finns en bok om fårskötsel som brukar gå att låna på biblioteket om man bara är nyfiken: http://www.nok.se/Allmanlitteratur/Bocker/Fack/Djur-och-natur/Far/
Ska bara säga en sak som du förmodligen inte vet eftersom du är nybörjare (vilket jag också var för exakt 10 år sedan nästan på dagen när jag lämnade Sthlm), om du skaffar lantdjur (förutom en handfull höns och kaniner), så måste du ha produktionsplatsnummer INNAN du köper dom. Det är bara formalia att få från jordbruksverket. Du ska även hålla dig ajour med smittskyddsnivån i Sverige, för det händer titt som tätt att djur ska hållas inne.
kikarhus skrev:
Finns det något man kan odla själv som inte kräver enorma maskiner?
Det går att handså och skörda säd för hand, sår du nakenkorniga varianter behöver du inte skala dom innan du äter dom själv.
 
MissAnpassad skrev:
Och roterar betesmarken, så de inte betar där de skitit innan en vinter gått, plus lite annat. Det finns en bok om fårskötsel som brukar gå att låna på biblioteket om man bara är nyfiken: [länk]
Ska bara säga en sak som du förmodligen inte vet eftersom du är nybörjare (vilket jag också var för exakt 10 år sedan nästan på dagen när jag lämnade Sthlm), om du skaffar lantdjur (förutom en handfull höns och kaniner), så måste du ha produktionsplatsnummer INNAN du köper dom. Det är bara formalia att få från jordbruksverket. Du ska även hålla dig ajour med smittskyddsnivån i Sverige, för det händer titt som tätt att djur ska hållas inne.

Det går att handså och skörda säd för hand, sår du nakenkorniga varianter behöver du inte skala dom innan du äter dom själv.
Tack! kommer definitivt läsa den innan inköp av får. Tänker ej köpa får det första året då det är så mkt med huset. Andra tipps och råd för okunnig?:)
 
Borde egentligen inte getter vara bättre? de behövs ju ej klippas men man kanske inte äter get i sverige?
 
MissAnpassad skrev:
Det går att handså och skörda säd för hand, sår du nakenkorniga varianter behöver du inte skala dom innan du äter dom själv.
Handså? Jag är tveksam :D :D
Som bondson så har man ju en viss dragning till maskiner.... När jag var i typ 5-års åldern frågade min mamma om jag ville hjälpa henne att så i trädgårdslandet vilket jag naturligtvis ville. Nästan framme vid trädgårdslandet tvärstannar jag och frågar var maskinerna är. Mamma förklarar att man inte använder maskiner i trädgårdslandet och jag blir väldigt besviken och går in igen. Jag minns den här händelsen som om det var igår. Trots att det är mer än 35 år sedan så sätter det alltså djupa spår att att inte använda maskiner! Så köp åtminstone en 4-hjuling ;) :D
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Getter rymmer (det ligger i deras natur), charmiga saker , men då måste du stängsla a la Fort Knox.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Handså? Jag är tveksam :D :D
Som bondson så har man ju en viss dragning till maskiner.... När jag var i typ 5-års åldern frågade min mamma om jag ville hjälpa henne att så i trädgårdslandet vilket jag naturligtvis ville. Nästan framme vid trädgårdslandet tvärstannar jag och frågar var maskinerna är. Mamma förklarar att man inte använder maskiner i trädgårdslandet och jag blir väldigt besviken och går in igen. Jag minns den här händelsen som om det var igår. Trots att det är mer än 35 år sedan så sätter det alltså djupa spår att att inte använda maskiner! Så köp åtminstone en 4-hjuling ;) :D
Slappo! :D Handså gjorde man ända fram till den industriella revolutionen, så omöjligt är det inte, dock kommer det växa ojämnt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, jo visst. Men jag har fortfarande lite svårt att inse tjusningen med jordbearbetning om det inte innefattar motordrivna maskiner :D

Ungefär som grannen som for till statera och blev Amish och kom hem med en motordriven slåttermaskin som han drog efter hästen.... :D
 
MissAnpassad skrev:
Getter rymmer (det ligger i deras natur), charmiga saker , men då måste du stängsla a la Fort Knox.
min gård är den med 3 meters taggtrådsstängsel och vallgrav (y)
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Helt rätt mexitegel, halva grejen med att ha gård är ju att det motiverar inköp av diverse maskiner och fordon!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.