A
hsd hsd skrev:
Mja

Om
Jag har inte en aning im hur blecken ska vara monterade och en besiktning har inte anmärkt på dessa, då måste det väl vara ett dolt fel eftersom en yrkesman inte upptäckt detta och jag som lekman inte har en aning om detta fel dessutom så pass nytt att det inte finns nyare "begagnade"hus
spelar ingen roll om du inte har en aning hur man monterar ett fönsterbleck såfall får du ta in någon som har en aning om hur man gör det.
Din besiktningsman har tydligen inte gjort ett tillräckligt bra jobb då
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nyckeln här är väl just yrkesman som har besiktigat huset och inte sett felen. Om detta stämmer så kan det vara ett dolt fel. Eller en slarvig besiktning...
Precis här håller jag med dig att det med största sannolikhet är en slarvig besiktningsman, för jag tror vi alla vet hur dessa besiktningar går till.

med tanke på att vid läckaget vid fönstret kunde man lokalisera ett fönsterbleck som var fel och en för kort plåt (svårt att veta exakt vad som menas).
Om detta gick att upptäcka i efterhand så gick det klart att upptäcka på en besiktning.

(sedan har ingen av oss klart varit där så det framgår inte att man varit tvungen att göra några förstörande åtgärder för att se att dessa plåtar var fel. men svårt att se att man behöver det för ett fönsterbleck iaf. )
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Värt att veta är att eventuell byggfelsförsäkring inte gäller mot dig som andrahandsägare. Den gäller bara mot första ägaren.

Däremot gäller dolda fel-reglerna, så är det dolda fel så kan du begära ersättning från den ursprungliga ägaren som i sin tur får ta upp det mot byggfelsförsäkringen.

Om du faktiskt skulle få ersättning är en annan sak, undersökningsplikten är långtgående och huset fanns ju redan där att besiktiga när du köpte, så situationen och bevisläget (liksom vilken lag som gäller) är annorlunda mot om du själv hade låtit bygga huset.
Kan teoretiskt första ägaren få ersättning från byggförsäkringen men klara sig att ersätta köparna eftersom felet inte var dolt vid deras köp? Inte just ts fall utan bara rent teoretiskt borde de vara möjligt att de kam bli så?
 
A
L lodin92 skrev:
Kan teoretiskt första ägaren få ersättning från byggförsäkringen men klara sig att ersätta köparna eftersom felet inte var dolt vid deras köp? Inte just ts fall utan bara rent teoretiskt borde de vara möjligt att de kam bli så?
absolut så är det, byggfelsförsäkringen gäller till byggherren.

sedan kan man självklart avtala om annat, vi har avtalsfrihet i sverige.
Dock osäker om en entreprenör skulle acceptera det.
 
R Riverground skrev:
Här vore lite rättsfall och exempel på praxis intressant. Trots ett par år här på Byggahus är just dolda fel väldigt oklart, det är sällan man ser ett ärende avgöras i rätten.
Det finns ganska många domar när det gäller dolda fel. Det är bara så att ingen vet hur det slutar i de fall som tas upp här i bh.
Kolla på lagen.nu Där finns det ibland domar. ända upp till hd. Så det finns där! Bara man orkar leta.
Däremot är det många gånger omöjligt att kunna svara på om felet är dolt eller inte. här på Bh. Jag känner hyffsat säker på vad som gäller. Men jag är ingen lagvrängare så det är mycket jag inte vet. Dock vet man aldrig förrens domen finns där. Det finns ingen som kan säga helt säker hur något kommer sluta....

Men jag gillar att du faktiskt frågar efter praxis, domar från hd. Det är enligt mig det bästa sättet att lära sig. Lagen är en sak. Domen en annan. Det är där man lär sig hur man ska tolka saker
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Kan teoretiskt första ägaren få ersättning från byggförsäkringen men klara sig att ersätta köparna eftersom felet inte var dolt vid deras köp? Inte just ts fall utan bara rent teoretiskt borde de vara möjligt att de kam bli så?
Ja, och det kan ju vara så att priset blir lägre för ägare två också om huset är undermåligt byggt, så det finns inget strikt samband mellan byggfel och senare dolda fel.
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Såvida husbyggaren inte tecknat någon försäkring blir det svårt.

Större husbyggare har alltid försäkring för garantiåtgärder men en mindre byggare utan försäkring som går i kk då är det nog ganska kört.
Är det någon särskild försäkring som behövs i fråga?
 
B Boende45 skrev:
En byggfelsförsäkring är det vanligaste. Den följer huset om första ägaren säljer huset.
[länk]
Och ger oftast ingenting förutom försäkringsbolagets räkning.
 
Anders Sjöstrand Anders Sjöstrand skrev:
Vi upptäckte att det kom in vatten i ett fönster (ej öppningsbart) i ett rum. När vi tog bort fodret såg vi att det rann vatten från isoleringen. Vilket med största sannolikhet (tydligen) beror på 2 saker. Plåten vid taket som skall gå ner i hängrännan är för kort samt att fönsterbleck är monterat fel, så att det inte rinner igenom och ut där det skall.
Går att se innan köp av fastighet, ingår i undersökningsplikt.
2 års anmärkningar, sprickor i tak och vägg vinklar är sådant man måste räkna med om man köper ett nytt hus i andra hand (inte från E utan från privatperson) 2 årsbesiktnig kunde den ursprungliga köparen av entreprenaden ha kallat till och utfört om E inte gått i kk, du har ingen möjlighet till det.
Verkar inte vara något stort fel ändå, bara fixa och ta kostnaden.
 
TRJBerg
A Aunty skrev:
jo men du har fortfarande en undersökningsplikt om huset är 1 dag begagnat.
Och du kan inte hävda att du förväntat dig att det ska vara fackmässigt eller utan konstruktionsfel bara för att det är helt nybyggt.
Jag har sett dina kommentarer en tid.
Är du någonslags advokat för fuskande byggare?
 
  • Gilla
Travisffs och 1 till
  • Laddar…
M Mido11 skrev:
Och ger oftast ingenting förutom försäkringsbolagets räkning.
Ok, men om byggherren hade varit ägaren o upptäckt detta och B fått in från E att denne har en företags- och entreprenadförsäkring täcker denna försäkringen dessa fel även om E konkat?

B Boende45 skrev:
En byggfelsförsäkring är det vanligaste. Den följer huset om första ägaren säljer huset.
[länk]
 
Tänk på att förutom att felet ska vara oväntat och ej upptäckbart för en duktig besiktningsman som gör en noggrann undersökning så måste det också vara dyrt att åtgärda om det ska bli någon ersättning, så dyrt att åtgärda så att husets värde hade sänkts om felet varit känt. Fel som bara kostar 10000 kr eller 50000 kr att åtgärda får man ingen ersättning för eftersom andra budgivare inte hade bangat för dem om de känt till dem.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Anders Sjöstrand Anders Sjöstrand skrev:
En besiktningsman var här och hittade orsaken till felet och förklarade att de frångått ritningar och att det var konstruktionsfel. Det är en del. Sedan är det lite småskit, men som i ”normala” fall skall åtgärdas vid 2 års garantbesiktning
Om man kan hävda/resonera att felet skadan olyckan uppstod när huset byggdes så kan man ju säga att företagets entreprenadförsäkring som alla företag måste ha och som alla byggherrar måste kontrollera att de finns skall kunna gälla förutom att ingen upptäckte och att anmälde olyckan då så är ju det inte lätt att tjata upp plånboken ur fickan på ett försäkringsbolag... du har SVARTEPETTER
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.