http://www.jula.se/domkraft-1-5t-601023 denna kör jag med. Byter enbart hjul vår/höst på två bilar och en släpvagn. Men är bra mycket trevligare än OK`s gamla 199 kroners jag hade innan.
 
NIKE höglyftande alla dagar i veckan!
 
Passar på... Jag har problem att hitta bra punkter under bilen att sätta domkraften mot. Det går en kant längs med som verkar stabil(?) men sätter jag mot den så har den tendens att ge lite vika. Skulle helst vilja ha en tjock gummi puck med skåra i. Hur gör ni?
 
Redigerat:
Äger 2st två tonnare modell standard för däckbyte och lättare reparationer samt en höglyftande 2 tonnare lång tung best när bilen skall högt upp för att få bra höjd till pallbockarna likaså när man körde pickup så räckte inte de vanliga garagedomkrafterna till för att lyfta. Skall man enbart ha en domkraft skulle jag satsa på den som Kattranden länkade till ser stabil ut.

Vore fint med en luftkudde för snabba lyft.

http://m.youtube.com/watch?v=2JlJlK055xs

mvh
 
Redigerat:
wertok skrev:
Passar på... Jag har problem att hitta bra punkter under bilen att sätta domkraften mot. Det går en kant längs med som verkar stabil(?) men sätter jag mot den så har den tendens att ge lite vika. Skulle helst vilja ha en tjock gummi puck med skåra i. Hur gör ni?
Jag använder en Biltema garagedomkraft tillsammans med en Biltema Jackpad http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverktyg/Jack-Pad-158200/ och så lyfter jag i originaldomkraftens lyftpunkter. Där brukar karossen vara förstärkt lite extra.
 
Jag har en Bacho BH 12 000 som lyfter 2 ton, låg men lyfter högt, passar bra i mitt garage och rullar bra utomhus också.
Men ska du bara byta däck 2 ggr/år på en standardbil behöver du ingen sån, köp nåt liknande den du hade.
 
ullberg
wertok skrev:
Passar på... Jag har problem att hitta bra punkter under bilen att sätta domkraften mot. Det går en kant längs med som verkar stabil(?) men sätter jag mot den så har den tendens att ge lite vika. Skulle helst vilja ha en tjock gummi puck med skåra i. Hur gör ni?
Jag har också sådana kanter, när jag kört med jackpads så skär kanten dem i två delar. Men sen en tid tillbaka lyfter jag istället i centrum fram resp. bak, på min bil finns det bra punkter där. Då blir det dessutom bara två lyft per däckbyte...
 
Finns adaptrar att lägga på garagedomkraften när man ska lyfta på en "kant". Men ofta finns det ju bättre ställen att lyfta på, med eller utan jackpad. Wertok, vad kör du för bil?
 
Rund_skruvad skrev:
2,5 ton, lyfter ordentligt, skapligt lång och ok pris:
[länk]
Såg den faktiskt idag inne på Jula. Får nog bli en sådan innan priset går upp igen.
 
MathiasS skrev:
Finns adaptrar att lägga på garagedomkraften när man ska lyfta på en "kant". Men ofta finns det ju bättre ställen att lyfta på, med eller utan jackpad. Wertok, vad kör du för bil?
Misstänker att jag gör fel... Jag har en Skoda Superb kombi.
 
ullberg skrev:
Jag har också sådana kanter, när jag kört med jackpads så skär kanten dem i två delar. Men sen en tid tillbaka lyfter jag istället i centrum fram resp. bak, på min bil finns det bra punkter där. Då blir det dessutom bara två lyft per däckbyte...
Det låter som en bra idé, jag har inte ens tänkt tanken att göra så. Blir nog byte imorgon jag ska se om jag hittar bra punkter fram o bak istället. Det hade definitivt underlättat. Tack för idén!
 
Jag lägger en mjuk träbit emellan en som legat ute eller i en hink med vatten är perfekt.
ska jag lyfta för att sätta bockar så får det bli under främre balken i mitten eller diffklumpen.
 
Andy78 skrev:
Jag lägger en mjuk träbit emellan en som legat ute eller i en hink med vatten är perfekt.
ska jag lyfta för att sätta bockar så får det bli under främre balken i mitten eller diffklumpen.
Kolla noga innan ni lyfter på något annat ställe än bilens "jackpoints".

Vissa bilar, exvis min tidigare Ford Explorer, tål tex inte lyft under differentialen, vilken kan börja läcka.

Edit: Appropå låga bilar och garagedomkrafter så tänk på att man helst kan kunna komma under även när det är punka på ett däck. Min garagedomkraft kommer nätt och jämt under Mercan med luft i däcken. Är däcket platt måste jag först köra upp bilen på en plankstump.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.