Tittade just på julas domkraft. Men den hade dåliga recensioner. Den gick sönder vid andra användningen läste jag. Kan ju ha varit ett måndagsexemplar, men jag tror nog jag hellre tittar på något bättre.

Biltema brukar ju ha mycket skrot så dem litar jag inte på.
 
mexitegel skrev:
Jag har den här [länk] sedan några år. Den funkar bra på betong men helt OK på grus också. Lyfter klart mer än specade 2 ton.
Jag har den billigare varianten själv, den förvaras i bagaget istället för den vev-grej som kom med. fick punka en gång och det var riktigt otrevligt med den veven, gick inte runt... Jag är nöjd med den här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V.../Lyftverktyg/Garagedomkraft-2-ton-2000017050/
 
ClasseClas skrev:
Jag tycker att den är jättebra. Det enda som är jobbigt är att den är så oväntat tung.
-RB- skrev:
Den är väldigt lik Biltemas [länk]
Jag har den och det är nog det enda jag köpt på Biltema som jag tycker är riktigt bra. (Bortsett från några blocknycklar jag köpte i början av 90-talet.)
Jag läste också en negativ recension på Julas sida, att den inte gick att sänka med handtaget i ett visst läge.
Om jag inte minns fel kollade jag på denna i höstas inför däckbytet men kom aldrig till skott, på demoexet såg det ut som att dreven som öppnar ventilen för sänkning kunde kugga i över vissa lägen, nåt ni upplevt?
Tyngden är inga bekymmer, mer än att få hem den, ska användas i garaget på slätt golv. :)
 
FredrikR skrev:
Jag läste också en negativ recension på Julas sida, att den inte gick att sänka med handtaget i ett visst läge.
Om jag inte minns fel kollade jag på denna i höstas inför däckbytet men kom aldrig till skott, på demoexet såg det ut som att dreven som öppnar ventilen för sänkning kunde kugga i över vissa lägen, nåt ni upplevt?
Tyngden är inga bekymmer, mer än att få hem den, ska användas i garaget på slätt golv. :)
Recensenten tycker att ventilen öppnar för snabbt och att domkraften pyser ihop för snabbt. Så är det, men det är bara att lära sig hur domkraften funkar. Det är en egenskap/egenhet med domkraften, inget fel.

Vad gäller överkuggningen så stämmer det också. Styrspåret i det nedre röret är för brett och det gör att att kuggen kan hoppa över den fasta kuggen. Då får man pressa ner röret i botten när man ska vrida runt röret. Jag tycker att dessa egenheter inte är ngn dealbreaker, än mindre "farlig" som recensenten tycker. Som sagt, det är bara att lära hur domkraften funkar och bli kompis med den. Gillar du inte den så är det bara att skaffa en annan. Den stora fördelen för mig är att den funkar med låga bilar, SUVar och släp utan att man behöver joxa med mellanlägg som kan bli vingliga och faktiskt farliga.
 
ClasseClas skrev:
Recensenten tycker att ventilen öppnar för snabbt och att domkraften pyser ihop för snabbt. Så är det, men det är bara att lära sig hur domkraften funkar. Det är en egenskap/egenhet med domkraften, inget fel.

Vad gäller överkuggningen så stämmer det också. Styrspåret i det nedre röret är för brett och det gör att att kuggen kan hoppa över den fasta kuggen. Då får man pressa ner röret i botten när man ska vrida runt röret. Jag tycker att dessa egenheter inte är ngn dealbreaker, än mindre "farlig" som recensenten tycker. Som sagt, det är bara att lära hur domkraften funkar och bli kompis med den. Gillar du inte den så är det bara att skaffa en annan. Den stora fördelen för mig är att den funkar med låga bilar, SUVar och släp utan att man behöver joxa med mellanlägg som kan bli vingliga och faktiskt farliga.
Farligheten var inte så stort bekymmer, den alu-domkraft jag har nu sänker ner bilen rätt fort också, men jag tycker man lärt sig, som du säger. Funderade mest kring överkuggbarheten. :)
Kan den överkugga i alla lägen eller är det extra märkbart med handtaget i ett visst läge?
En tanke som slog mig efter att jag postade inlägget var att kanske inte handtaget var nertryckt i botten på demoexet, eller att folk varit och klåfingrat.. Får ta mig en kik igen.
 
Redigerat:
FredrikR skrev:
Farligheten var inte så stort bekymmer, den alu-domkraft jag har nu sänker ner bilen rätt fort också, men jag tycker man lärt sig, som du säger. Funderade mest kring överkuggbarheten. :)
Kan den överkugga i alla lägen eller är det extra märkbart med handtaget i ett visst läge?
En tanke som slog mig efter att jag postade inlägget var att kanske inte handtaget var nertryckt i botten på demoexet, eller att folk varit och klåfingrat.. Får ta mig en kik igen.
För att släppa ner bilen måste man trycka in röret för att få den att kugga i och det gäller i stort sett alla gånger. Annars så går kuggarna ovanför basens kuggar. Det kanske tom är en feature för att man av misstag inte ska kunna sänka ner när man håller på att pumpa upp bilen, vad vet jag?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
jag kan rekommendera AC domkraft, så trevlig och rullar ljudlöst på golvet tack vare gummiringar i mitten på stålhjulen, extra fotpump för att snabblyft samt sänkfunktion med återfjädrande funktion så man råkar drar aldrig åt sänkfunktionen för mycket så man får problem vid nästa sänkning då man tar i som fan och när man väl öppnar sänkventilen så öppnar man alldeles för mycket så bilen flyger ner. Det händer aldrig här :) Samt fin gummikudde finns att köpa till.

hydraulic_jack-dk100q.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


690130fa8073be06c17f5b092cb5a7d2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


25653ee7baa497838d7ef4593b2c7102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blev en Torin Big Red (699:- på club erbjudande) från Jula idag.
Återstår att se om jag gjorde bort mig när jag valde denna före 2,5tonnarn. :)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Köpte likadan på jula (699kr), bytt på båda två kombin hemma och det kändes kanon, återstår å se om den håller bara!
Min gamla biltema modell 150kr höll 9år med två bilar
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Oijoij skrev:
Köpte likadan på jula (699kr), bytt på båda två kombin hemma och det kändes kanon, återstår å se om den håller bara!
Min gamla biltema modell 150kr höll 9år med två bilar
Jag har en blå 1.5t med enkelcylinder från samma butik som började läcka rätt tidigt.
Har visserligen härdat ut med den, trots läcka, i 8år.. :)
 
Nu kostar julas 2.5t 799:-.. Kanske läge att slå till.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
davveno1 skrev:
Nu kostar julas 2.5t 799:-.. Kanske läge att slå till.
Den jag köpte ovan (Torin Big Red 1,5ton) står fortfarande ouppackad.. Kanske läge att byta till 2,5tonnaren trots allt. #beslutsångest :)
 
Redigerat:
DSC_0794.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oj, ja 799:- på Jula var/är nog inte så tokigt..
:)
 
Var hittar man AC domkrafter till bäst pris
 
cjnilsson skrev:
Var hittar man AC domkrafter till bäst pris
När jag köpte min för 3år sedan så var det från Ingemar hos Smentools. Han lämnade en hygglig rabatt på sitt katalogpris. Så det är värt att kolla dagskursen till privatperson.

http://www.smentools.se/kategori/Personbilsdomkrafter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.