Garage eller inte på vintern?

  • Antal röster
    39
steve5432 skrev:
...
Ofta på morgonen under vintern när man öppnar garageporten får man "plaska" i allt vatten som ligger på golvet, sen är nästa moment att backa ut bilen, och om det inte snöar allt för mycket, lägga 10 minuter för att med golvskrapa skrapa ut det mesta vattnet...
Det låter märkligt, i vårt sydligaste landskap också!
Låter som att golvet har något konstigt bakfall så att allt vatten samlas i mitten.
Men var kommer vattnet ifrån?

Jag hade ett enkelt, oisolerat och ouppvärmt garage under 12 år i Göteborg.
Bilen stod inne varje natt. Klart att det var blött ibland, men inte som du beskriver.
 
steve5432 skrev:
Har ett el-element och försöker hålla ca 8-10 grader på vintern för att inte få en alldeles för hög elräkning.

Ofta på morgonen under vintern när man öppnar garageporten får man "plaska" i allt vatten som ligger på golvet, sen är nästa moment att backa ut bilen, och om det inte snöar allt för mycket, lägga 10 minuter för att med golvskrapa skrapa ut det mesta vattnet.
Vi håller bara någon plus (~5) i vårt garage, bilen blir mer eller mindre torr över natten, finns någon liten pöl med vatten på golvet. Vi tar alltid bort så mycket snö (och is) som möjligt från bilen innan vi kör in bilen i garaget.

Vi har några tallriksventiler öppna vid garageporten nere vid golvet, sedan har vi två i motstående vägg uppe vid taket.
 
Efter att ha bott i en lägenhet en vinter medan vi byggde nuvarande huset/garaget så tycker jag fortfarande att det känns väldigt lyxigt att sätta sig i en varm bil och backa ut. Även om jag har både dieselvärmare och elvärmare så ser jag det som en självklarhet att bilen står i garaget vintertid. En annan vardagslyx är att kunna komma hem med matkassar och/eller barn och gå från garaget via tvättstugan in i köket. Jag har aldrig upplevt några fuktproblem, men då har garaget också golvrännor (kopplade på avloppet) på varje bilplats, golvvärme och mekanisk ventilation med återvinning. Jag håller ca 18º vintertid och garaget är byggt med samma isolering som huset, dvs 30cm i golv, 31cm i vägg och 60cm i tak.
 
Demmpa skrev:
Vi håller bara någon plus (~5) i vårt garage, bilen blir mer eller mindre torr över natten, finns någon liten pöl med vatten på golvet. Vi tar alltid bort så mycket snö (och is) som möjligt från bilen innan vi kör in bilen i garaget.

Vi har några tallriksventiler öppna vid garageporten nere vid golvet, sedan har vi två i motstående vägg uppe vid taket.
Ja detta garage är ett litet mysterium. Plattan har som ni säger någon sorts bakfall, då vattnet brukar samlas i mitten/längst in. Det är en svag lutning ut men den kommer ca 4 dm från garagedörren, och gör ingen större nytta. Dessutom, vattnet har ju ingenstans att ta vägen då det är en gummilist längst ner oc garaget har ingen golvbrunn.

Försöker sparka bort de där isklumparna som sitter vid stänkskärmarna, men det finns alltid lite snö under bilen som smälter. Och sen ligger vattnet kvar tills dess jag fysiskt skrapar bort det. Värmen är ju inte tillräcklig för att det ska torka, möjligtvis om jag satte in en byggfläkt så hade vattnet avdunstat, men fukten ska ju ändå ventileras ut, och jag är tveksam till att de där små tallriksventilerna gör någon större nytta...

Kan ju säga att möglet stortrivs, speciellt nere på lecablocken som är målade med silikatfärg, de brukar vara nästan svarta på våren, innan man kan öppna dörrarna och låta det bli korsdrag.

Funderar starkt på att sätta in en luftvärmepump av billigt fabrikat, som avfuktar och blåser varmluft. Då kan jag få upp tempen något utan at det kostar skjortan.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.