Garage eller inte på vintern?

  • Antal röster
    39
Hade jag haft varmgarage med plats för bilen hade jag givetvis haft bilen där under vintern. Jag struntar i om det är bra för bilen. Det är bra för mig.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Har 180 kvm garage med gott om plats och luftvärmepump och håller minst 15 grader, året runt.
Har även automatport med fjärrkontroll.

Min bil står dock ute, med allt vad det innebär av att skrapa rutor, iskall bil på morgonen etc.
Varför? Har en kompis som jobbar som bilplåtslagare som visade en 5 år gammal Mercedes (som visserligen varit känd för rostproblem) som varit pendlarbil och stått i varmgarage, som nästan var upprostad i trösklar.
Verkade väl extremt efter bara 5 år men jag vill inte chansa med min bil i fint skick.

Men till denna vinter blir det iallafall kupévärmare, ska fixa uttag hemma och har redan på jobbet, bara bott här en vinter så jag har kunnat leva med att skrapa rutor.
 
Bilar som används varje dag vintertid mår bättre av att stå ute, helst under tak. Temperaturväxlingarna skapar kondens vilket skyndar på rosten eftersom bilen aldrig torkar ur. Används bilen 1-2 ggr per vecka vintertid mår den bättre i varmgarage, då den hinner torka mellan varven. Ha gärna rutorna lite öppna också.
 
  • Gilla
Totem och 1 till
  • Laddar…
Om man har ett kallgarage då?
 
Nidhögg skrev:
Har 180 kvm garage med gott om plats och luftvärmepump och håller minst 15 grader, året runt.
Har även automatport med fjärrkontroll.

Min bil står dock ute, med allt vad det innebär av att skrapa rutor, iskall bil på morgonen etc.
Varför? Har en kompis som jobbar som bilplåtslagare som visade en 5 år gammal Mercedes (som visserligen varit känd för rostproblem) som varit pendlarbil och stått i varmgarage, som nästan var upprostad i trösklar.
Verkade väl extremt efter bara 5 år men jag vill inte chansa med min bil i fint skick.

Men till denna vinter blir det iallafall kupévärmare, ska fixa uttag hemma och har redan på jobbet, bara bott här en vinter så jag har kunnat leva med att skrapa rutor.
Varför inte bara stänga av värmen i garaget och köra in bilen?
Så slipper du i alla fall att skrapa rutorna.

Jag hade bilar i kallgarage under 12 år i Göteborg.
Ingen upptäckte någon rost (Det var visserligen mest Volvo-bilar).
Och hustrun, som använde bilen varje dag, slapp skrapa rutor. Hon tackade mig varje dag :)
 
Bara det är torrt. Det värsta är "halvkallgarage" med nån plusgrad där snön smälter lite men det torkar aldrig.
 
R
Nidhögg skrev:
Har 180 kvm garage med gott om plats och luftvärmepump och håller minst 15 grader, året runt.
Har även automatport med fjärrkontroll.

Min bil står dock ute, med allt vad det innebär av att skrapa rutor, iskall bil på morgonen etc.
Varför? Har en kompis som jobbar som bilplåtslagare som visade en 5 år gammal Mercedes (som visserligen varit känd för rostproblem) som varit pendlarbil och stått i varmgarage, som nästan var upprostad i trösklar.
Verkade väl extremt efter bara 5 år men jag vill inte chansa med min bil i fint skick.

Men till denna vinter blir det iallafall kupévärmare, ska fixa uttag hemma och har redan på jobbet, bara bott här en vinter så jag har kunnat leva med att skrapa rutor.
Värmaren smälter väl isen?
 
R
Fotografen skrev:
Bilar som används varje dag vintertid mår bättre av att stå ute, helst under tak. Temperaturväxlingarna skapar kondens vilket skyndar på rosten eftersom bilen aldrig torkar ur. Används bilen 1-2 ggr per vecka vintertid mår den bättre i varmgarage, då den hinner torka mellan varven. Ha gärna rutorna lite öppna också.
Exakt det jag försöker lära ut, dom mår ex. bra av att förvaras på en dragig lagårdsvind. Tak och värmare ska de vara med nästa problem att här krävs det bygglov till tak och vi har redan byggt ut till max!
 
R
Fotografen skrev:
Bara det är torrt. Det värsta är "halvkallgarage" med nån plusgrad där snön smälter lite men det torkar aldrig.
Med bra ventilation.
 
P
I stan har jag varmgarage med avfuktare. På vintern är håller värmen bilen torr och fin och på sommaren går avfuktaren in och suger ut fukten.

På landet står bilen ute med motorvärmare eller om det är riktigt kallt så åker den in i kallgaraget under natten. Behåller jag landet några år till så kommer jag att bygga ett riktigt varmgarage även där och ställa in bilen där under kalla nätter.
 
Försöker köra in den för det mesta på vintern när det nalkas minusgrader. Av bekvämlighet och för att spara den stackars vindrutan från skraprepor.

Men jag tycker nog att det är lika viktigt att ha bilen under tak på sommaren (särskilt denna) av bekvämlighet samt för att spara lack, däck och inredning från stekning.

Hade jag haft carport och elmotorvärmade hade nog bilen stått där för det mesta istället.
 
En står i varmgarage, två står ute med motor och kupévärmare.
 
KnockOnWood skrev:
Varför inte bara stänga av värmen i garaget och köra in bilen?
Så slipper du i alla fall att skrapa rutorna.

Jag hade bilar i kallgarage under 12 år i Göteborg.
Ingen upptäckte någon rost (Det var visserligen mest Volvo-bilar).
Och hustrun, som använde bilen varje dag, slapp skrapa rutor. Hon tackade mig varje dag :)
För att jag använder garaget att meka i, så jag har rinnande vatten därinne.
Så jag mekar iallafall ett par kvällar i veckan, har dessutom en kompis som eventuellt är sugen på att hyra en plats så det blir för jobbigt att hålla på och dra igång värmen när man kommer dit, och vänta flera timmar på att det ska bli skönt :)
RPT skrev:
Värmaren smälter väl isen?
Jo, fast det är ju inte isen som är största problemet utan saltsörjan undertill.
Med kupévärmare så värmer man inte underredet så mycket, och den lilla spillvärmen från plåten kyls snabbt ner när man kör iväg.
Däremot att få stå i 15-20 grader och gotta sig är mums för saltet.
 
Hemmakatten
Till den här vintern ska banne mig motor- och kupévämare installeras på åtminstone den bil som körs varje dag. Vi har carport som är ihopbyggt med huset så det är behändigt att gå torrskodd från dörr till bil. Två tjusiga motorvärmaruttag har suttit monterade (och oanvända) på väggen sedan år 2007. Men nu ska det bli av nu när bilarna börjar bli lite till åren och kan behöva en mjuk start.
 
Garage är bra men vi har ett vanligt trägarage som är isolerat och gipsat, och har stora problem med fukt på fintern. Under två års tid har väggarna nertill vart helt svarta med mögel. På våren blir det tvåt toch ommålning. Har satt in tallriksventiler på båda kortsidorna, men samma problem.

Har ett el-element och försöker hålla ca 8-10 grader på vintern för att inte få en alldeles för hög elräkning.

Ofta på morgonen under vintern när man öppnar garageporten får man "plaska" i allt vatten som ligger på golvet, sen är nästa moment att backa ut bilen, och om det inte snöar allt för mycket, lägga 10 minuter för att med golvskrapa skrapa ut det mesta vattnet.

En avfuktare hade aldrig klarat av att få väck allt detta vattnet, så om man inte har golvvärme kombinerat med en fuktstyrd pax-fläkt så blir det nog till att fortsätta skrapa.

Förslag på förbättringar tages tacksamt emot.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.