hahalj
Tack för den länken! Är ju lite av samma problematik. Synd bara att slutresultatet inte går se längre.
 
hahalj
Suveränt, tack p.lundgren!

Tog eftermiddan ledigt och åkte hem och tog några fler foton på schabraket i det underbara vårvintervädret:cool::

Golvet vid garagedörrarna, det ligger inte på marken utan på ett bjälklag! Fel av mig tidigare:surprised::
Golvet-vid-garagedörrarna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här syns syll och bjälklag utifrån vägen sett:
Syll-och-golvbjälklag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela byggnaden sett från byvägen..tja.. det är ingen vacker syn:
Byggnad-från-vägen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syll vilar på sten, sydvästra fasaden. Framför ligger en gammal takplåtsskiva på marken:
Syll-på-sten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syll i originalbyggnad sett inifrån tillbyggnaden, vilar på sten:
Syll-på-sten-invändigt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mera syll på sten:
Syll-på-sten-invändigt-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Yttervägg i tillbyggnad .. sitter inte fast, den är helt lös nertill.
Vägg-tillbyggnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nordöstra sidan med garagedörrarna och tillbyggnaden till vänster med fönstret. Här kan man ana den största höjdskillnaden, ca 70-80 cm mellan nerkant på garagedörrarna till marknivå i ytterhörnet på tillbyggnaden:
Garagedörrar+tillbyggnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kanske inte är fullt så illa trots allt, inte som i de tidigare länkade exemplen med nersjunkna byggnader... :confused:
 
hahalj skrev:
ToRy du får gärna beskriva mer ingående hur du gjorde ditt stuglyft, jag är helt novis på sådant.. :confused:
Sure! (y) Novis är jag också men med sunt förnuft och lite tillit till triangelns magiska krafter så löste jag mitt lyft utan större risk. :)

Jag började mitt huslyft med att ragga tag i ett altangolv som skulle bytas. Jag fick ca 30 kvm solblekt men torr 34x120 tryckimpregnerat trallvirke. Därefter byggde jag upp en lätt abstrakt kopia av Eiffeltornet inne i huset. Det hela gick ut på att med hjälp av trianglar av befintliga vägg- och takreglar samt trallvirke bygga ihop tak och väggar till en enda enhet.
Det gick till så att jag i princip byggde "takstolar" mellan väggarna och taket. Tänk dig att man fäster en ände av en lång bräda på befintlig takstol uppe vid nock. Den andra änden fäste jag långt ner på den stående väggregeln som förhoppningsvis befinner sig hyfsat rakt under den riktiga takstolen/regeln. Då har du skapat en triangel som är en synnerligen stabil form och grunden i hela konstruktionen. Styrkan i en takstol till exempel ligger i dess trianglar. Sen gör man likadant mot motstående vägg. Sen sätter man en eller två tvärslåar mellan de två första bräderna och så har man byggt sig en sammanhängande enhet av vägg och tak. Gör sen likadant under samtliga takstolar/reglar. "Takstolarna" byggde jag sen ihop sinsemellan så att alltihop blir en stor sammanhängande enhet. I denna fackverkskonstruktion placerar man sen ut lämpligt antal lyftpelare, gärna någon meter in från väggen. För mig blev det i princip två per takstol. I botten av dessa fäster man en på högkant liggande grov stock/regel på en halvmeters längd, de jag använder är nog på 90x150 kanske? Rakt under ställer man sen sin domkraft - på stabilt underlag - och när man väl pumpat upp huset lägger man lämpligt antal brädbitar under båda ändar bredvid domkraften för att avlasta denna.
För det mesta skruvade jag ihop två brädor för att få mer stabilitet och styrka. Tvärslåarna mellan "takstolarna" lade jag enkla dock, där blev det stabilt nog ändå.
Själva lyftet gick till så att vi ställde ett laserpass mitt i huset, markerade utgångshöd på ett antal ställen, höjde laserpasset några millimeter varpå alla lyfte så markeringen hamnade på laserlinjen igen. Detta upprepades tills huset var lyft 4-5 centimeter. Det knakade bra i början och på något ställe fick vi "justera" grundmuren lite för att det skulle släppa men hela lyftet tog inte mer än en timme.:)

Man kan ju även undra varför jag valde den här lätt omständiga metoden... istället för att langa under ett par rejäla järnbalkar under huset och lyfta i väggarna? Jo, dels så har jag inga järnbalkar, dels så hade det förmodligen krävt betydligt kraftigare domkrafter, dels så har jag nu fritt utrymme under väggarna för att komma åt att gräva med minigrävare för nya plintar och dels så har jag inget som är i vägen på utsidan huset. :)

Jag inser att det kan vara svårt att förstå av texten hur jag menar men jag kan ta lite bilder i helgen när jag ändå skall upp till stugan. (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe_xx och 1 till
  • Laddar…
Kom på att jag hade lite bilder på facebook!

Här ser man hyfsat hur takstolarna är fästa upp i nock. Just denna del av huset har öppet i nock så där satte jag dubbla tvärslåar, den korta precis under nockbalken och den längre ner mitt i bild. Längst till vänster ser man också två av lyftpelarna.
De ljusare reglarna hade jag glömt bort att jag kompletterat med. De går ju som synes från nockbalken ner till lyftpelaren. Den som är närmast kameran går från nockbalken ner till en lyftpelare som hamnade mitt i huset (rakt under änden på nockbalken.)
stugan1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man lite hur takstolarna hänger ihop med varandra och även hur jag fick med gavlarna i det hela.
stugan2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här en bild på hur lyftpelarna ser ut och funkar ihop med domkrafter och stöd.
stugan3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset lyftes i slutet av sommaren och står än idag. När vi hade lyft så märkte vi att man ganska lätt kunde knuffa huset så det rörde sig några centimeter i sidled så jag satte snedsträvor på utsidan hörnena som förankrades i marken. Sen stod det stadigt. Snedsträvorna lossas enkelt med två skruv i ett eller två hörn i taget när man ska komma åt att gräva.
På mittenbilden skymtar även ett fönster. Det är cirka 1.8x1.8 meter, görgammalt och ramen sitter direkt i väggreglarna. Jag trodde det skulle spricka av spänningarna (därav presenningen) men det höll för lyftet utan problem!
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
hahalj
Stort tack ToRy, bra beskrivning och bilder! Får suga lite på det här, kanske återkommer med frågor om det är ok.
 
Klart det är okej! :)

Var uppe vid stugan i helgen och huset står kvar! :D
 
Jag har ett alternativ till, för att göra det hela lättare. Om du fixar till det ursprungliga garaget, men river tillbyggnaden och bygger en ny del där. Det brukar gå under renovering och behöver inte rivningslov under förutsättning att det är mindre än halva byggnaden, om jag inte minns fel. Av vad jag kan döma utifrån bilderna så ser tillbyggnaden lite risigare ut och verkar även vara lite slarvigare byggd. Med en brasklapp om att jag kan ha sett fel eller tolkat bilderna fel.

Jag skulle i så fall först riva tillbyggnaden. Sen skulle jag räta upp det befintliga garaget. Därefter göra en plintgrundskonstruktion med isolerat golv. Så den nya tillbyggnaden skulle innehålla det varmförråd du ville ha. Det gamla garaget skulle vara en kallförrådshistoria. Beroende på hur du själv vill göra inne så kan du i samband med uppriktningen fylla upp marken med sten och grus så att du skulle kunna få in ett fordon om du stoppar dit begagnade slagportar från Blocket vilka inte är så dyra och passar skapligt med det gamla. Eller bara reglar upp ett nytt golv för att förvara cyklar, gräsklippare och andra dylika saker.

Med plintgrunden tar du upp höjdskillnaden något och med rivningsvirket från tillbyggnaden kan du fixa till det befintliga garaget för att det inte ska se allt för lappat ut.
 
Redigerat:
hahalj
ToRy skrev:
Klart det är okej! [bild]

Var uppe vid stugan i helgen och huset står kvar! [bild]
(y)

Steffo1980 skrev:
Jag har ett alternativ till, för att göra det hela lättare. Om du fixar till det ursprungliga garaget, men river tillbyggnaden och bygger en ny del där. Det brukar gå under renovering och behöver inte rivningslov under förutsättning att det är mindre än halva byggnaden, om jag inte minns fel. Av vad jag kan döma utifrån bilderna så ser tillbyggnaden lite risigare ut och verkar även vara lite slarvigare byggd. Med en brasklapp om att jag kan ha sett fel eller tolkat bilderna fel.

Jag skulle i så fall först riva tillbyggnaden. Sen skulle jag räta upp det befintliga garaget. Därefter göra en plintgrundskonstruktion med isolerat golv. Så den nya tillbyggnaden skulle innehålla det varmförråd du ville ha. Det gamla garaget skulle vara en kallförrådshistoria. Beroende på hur du själv vill göra inne så kan du i samband med uppriktningen fylla upp marken med sten och grus så att du skulle kunna få in ett fordon om du stoppar dit begagnade slagportar från Blocket vilka inte är så dyra och passar skapligt med det gamla. Eller bara reglar upp ett nytt golv för att förvara cyklar, gräsklippare och andra dylika saker.

Med plintgrunden tar du upp höjdskillnaden något och med rivningsvirket från tillbyggnaden kan du fixa till det befintliga garaget för att det inte ska se allt för lappat ut.
Ah, stod ute i boden igår och begrundade ungefär samma sak. Förutsättningarna för att få ordning på den äldre delen av byggnaden är absolut större, det är framförallt delar av väggpanel och tak som behöver bytas, eventuellt också syllen men det får undersökas närmare. Regelverk i väggar, tak och golv ser annars ut att vara friskt, även om det kan behövas riktas upp lite här och där. Men tillbyggnaden är nog inte mycket att spara, där läcker det in genom taket, väggarna skevar och är lösa, golvplankorna är delvis ruttna etc.

Det ser ut som att det skulle gå utmärkt att riva tillbyggnaden utan att det påverkar originalbyggnaden. En ny tillbyggnad kan jag se till att den hamnar i samma golvnivå med garagedelen, även om det betyder att jag måste bygga trappor/ramp som möter gräsmattan.

Å andra sidan så kanske jag inte behöver göra en ny tillbyggnad... om jag bygger om vedboden så är det enklare att få den till ett snyggt isolerat förråd på 20 kvm.

Samtidigt känns det alltmer tveksamt att jag kommer göra garagedelen till ett fungerande bilgarage. Även om det byggnadstekniskt skulle gå att lösa så är ytan framför garageportarna begränsade av vägen i norr, av en naturstensmur utmed entrégången till huset i öster och en slipersmur till gräsmattan i söder. För att kunna manövrera in en normalstor kombibil i garaget får man dels låta bli att parkera bil nr 2 framför garaget, dels ha kalla nerver och acceptera att man inte ser murkanterna, ett misstag där gör att man lätt ramlar nerför muren med bilen, en höjdskillnad som högst på ca 1 meter. Blir svårt att ändra på detta. Vill jag ha nån plats där jag kan få in 1 eller helst 2 bilar under tak då är det nog en nybyggd carport som gäller. Och för att det ska vara möjligt så är det markutfyllnad och murbyggen söder om det gamla förrådet som gäller...då kanske inte heller vedboden/blivande varmförråd får plats...

Nä, ju mer man funderar desto snurrigare blir det..:x

Det är dags att gå ut och mäta upp tillgängliga ytor och sätta sig och skissa på alternativen.:rolleyes:
 
Lite mer bilder på omgivningarna och en översiktsskiss så kanske du kan få några kreativa förslag.
 
hahalj
Ja, här kommer lite mer bilder och skisser... :cool:
Blir det en ny carport så är tanken att den ska rymma två bilar.

Vy mot nuvarande parkering framför förråd/garage:
Parkering + entrégång.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sett från entrén vid huset:
Från huset.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vedboden och förrådet:
vedbod + förråd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsnitt ur tomtkartan, rödmarkerad väg går över min tomt så min tomtgräns går på andra sidan. Har markerat nuvarande sten- och slipersmur framför byggnaden:
tomtkarta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett alternativ till placering av nybyggd carport, här rivs förrådets tillbyggnad och originalbyggnaden kortas in med ca 2-3 meter. Här klarar jag avståndet till vägen.
carport-alt1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett annat alternativ, vet dock inte om jag kommer få ok på detta, men handläggaren på bygglovsenheten tyckte att det möjligen skulle funka eftersom man inte kör direkt ut på vägen från carporten. Här måste förråd/garage rivas helt. Nya carporten placeras nån meter längre in på tomten från vägen, avstånd till granntomt i söder är mindre än 4.5 meter så där måste jag ha tillstånd men det är säkert inga problem då det är ett stenigt slyområde och ägarna där inte tidigare har antytt att det ska göra nåt där, samtidigt håller de själva på och bygger garage ungefär lika nära vår tomt längre ner åt höger utanför vad denna kartan visar...
carport-alt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 3, riva vedboden och göra ett ordentligt förråd av nuvarande förråd/garage istället. Inga problem med avstånd till vägen.
carport-alt3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla dessa alternativ innebär en hel del nya murar och markarbete, kommer bli en hel del sten och grus att fylla ut med.

Vad tror ni?
 
Redigerat:
Vad sägs om att förse garagedelen med en utfart och extra port här? Eller har jag missförstått hur garaget ligger. Då kan du köra in och ut bilen åt vilket håll du vill om parkeringen skulle vara blockerad av en annan bil så behöver du inte flytta den andra bilen. En nackdel är att det kan bli lite livsfarligt om du ska backa ut på byvägen, eller om man ska åt "fel" håll på vägen om det är ont om manöverutrymme. Fast det kanske går att lösa med en liten breddning av vägen där eller liknande. Byggnad-från-vägen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En rent hypotetisk fråga: Hur bra koll har myndigheterna på ett litet uthus på landsbygden? Skulle någon reagera om du rev ner det och byggde ett nytt i samma stil och samma storlek?
 
hahalj
pelpet skrev:
Vad sägs om att förse garagedelen med en utfart och extra port här? [bild]
Ja det är ju en variant. Två problem bara, infarten hamnar på grannfastigheten och vägen går ca halvmetern för högt här.

limstift skrev:
En rent hypotetisk fråga: Hur bra koll har myndigheterna på ett litet uthus på landsbygden? Skulle någon reagera om du rev ner det och byggde ett nytt i samma stil och samma storlek?
Bor i en medelstor kommun nära storstad, fast utanför tätorten. Kommunen har rätt stort fokus på bygglovsärenden, men visst det är utanför detaljplanerat område så frihetsgraden är större. Tror inte att nån av grannarna skulle störa sig på om jag bygger nytt där, snarare tycker de nog det skulle vara trevligare än att se det som står där nu...:p.. så att det skulle bli ett tillsynsärende är inte så sannolikt.
Men river jag ner det helt blir det nya inte i samma stil som innan, det är inte i samma stil som bostadshuset nu, nåt sånt här skulle passa bättre:
Car21b_langsida_stor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.