Hur editerar jag mitt inlägg?
Jag ser att jag har skrivit fel i mitt förra inlägg.

Jörgen
 
  • Gilla
petgro
  • Laddar…
Mikael_L
Du kan bara editera (eller ta bort) ditt inlägg i ca en halvtimme efter det först postades.

Om du nu använde blå som fas så tycker jag faktiskt att du ska tänka om.

För mig är det självklart att jag istället ändrat på det tidigare felaktigt utförda. Ty blå som fas är ett (idag) rätt stort och grovt fel.


Fast vänta lite nu, är elanläggningen sen före -70-talet så kan den i sin helhet ha t.ex. dessa skumma färgval, då är det inte säkert att det är så bra att börja ändra i färger i det befintliga om det nu inte är så att det ändå är tänkt att nästan all elen ska moderniseras.

Men då tycker jag ändå att en rent tillbyggd del av elanläggningen bör få dagens färgstandard, om det nya är typ mer än ett nytt extra uttag + att övergången av färger sker på en rätt hyggligt definierad punkt.

Jag tänker utifrån två perspektiv:
1. Att elanläggningarna i landet sakta moderniseras, både vad gäller materialval och ledarfärger, det är helt i sin ordning.
2. Att det ska vara lätt att förstå anläggningen och risker minimeras.
 
Hej,

Jag försöker sätta upp en taklampa, men vad är L och N? Jag kan inte se någon jord.

Lägenheten from byggd 1959.

Tack!
 
  • En takkopp med två framstickande elledningar utan färgkodning eller tydlig markering av L (fas) och N (neutral).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vet ingen och det spelar ingen roll om du ska sätta dit en lampa, men skulle jag drista mig till en gissning så skulle jag gissa att svart är nolla. Men för att veta måste man mäta och/eller öppna en massa dosor och centralen.
 
Mikael_L
Min första gissning skulle också vara svart = nolla.

Typisk stockholmsstandard från den tiden. Säkert många andra orter också.

Visst har du ojordade uttag i rummet? (alla?)
 
Tack tack
Och @mikael: Ja, think so...
 
Patrick E Patrick E skrev:
Det har funnits flera varianter på färgerna i 3-faskablar långt in på 70-talet här i Sverige.

En variant var: grön, röd, grå och PEN som kopparfläta. Fanns även en blymantlad föregångare till EKLK där det tillkom svart samt en biledare.

En annan var: röd, grå, svart och PEN som kopparfläta.

Jag har inte räknat upp färgerna i någon särskild ordning utifrån fasföljd.

I ställverk förekom också olika varianter av färgmärkning av fasskenorna. I någon gammal bok hemma har jag den märkning Vattenfall använde.



det har jag hemma.
röd grå och svart..
blir helt tokig på vilken som är villken...
jag har 2 rum med 1 element i varje rum... dom är kopplade på olika sätt....
 
Du får öppna centralen och dosor för att kolla (och ev rycka lite i trådarna). Det är enklaste och säkraste metoden.
 
Jag tänkte möta med multimetern.

men hur kan dom vara kopplade på olika sätt?? trots att det är likadant element men i olika rum..
 
Ser ni dom 2 olika kopplingar?

mitt nya element har jag klippt sladden och vill koppla direkt.
Sladdens färger jag jord, blå och brun


Sen använder jag den där koppen från dom gamla elementen för att kunna koppla jord och kunna koppla dom lite säkrare istället för attt använda tejp :)
 
  • Elektrisk anslutning för element med jord, blå och brun sladd i kopplingsplint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation med klippt sladd och två olika kopplingar, en med jord, blå och brun tråd ansluten till terminal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är betydligt mer "krävande" att mäta och tolka mätresultat än att visuellt kontrollera.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Röd är inte sällan jord i gamla installationer.
 
Bapir Bapir skrev:
Ser ni dom 2 olika kopplingar?

mitt nya element har jag klippt sladden och vill koppla direkt.
Sladdens färger jag jord, blå och brun
De är sannolikt kopplat olika för att det är en trefasinstallation och man har lagt elementen mellan olika faser för att sprida lasten.
Min gissning är att det i dina bilder inte finns någon nolla, alltså anpassat för element på 400V, om ditt nya element är för 230V skall du inte koppla in det här. Det skulle också kunna vara så att det inte finns någon jord, lite svårt att se på bilderna.
 
Bapir Bapir skrev:
det har jag hemma.
röd grå och svart..
blir helt tokig på vilken som är villken...
jag har 2 rum med 1 element i varje rum... dom är kopplade på olika sätt....
Det ser ju mer ut som svart-brun-grå på dina senare bilder. Oavsett verkar det som nämnts vara en ren trefasmatning utan jord och med de olika elementen spridda mellan faserna som på dina två exempel.

Så mät att du har 400 V där och skaffa element därefter. Att de inte är jordade är också i de flesta fall från den tiden korrekt där installationen i övrigt uttag osv var ojordad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.