Patrick E skrev:
På 80-talet och senare vet jag att det fanns en variant av kablar där färgerna var:
gul/grön, blå, svart, brun och svart med vitt streck.

Vilken som var L1, L2 resp L3 vet jag inte.
Jag har en sån sladd.
Nu undrar jag, ska det vara såhär
Jord Gul/svart
Nolla svart med vitt streck
blå fas
Svart fas
brun fas

Jörgen
 
tommib
Krassegrand skrev:
Jag har en sån sladd.
Nu undrar jag, ska det vara såhär
Jord Gul/svart
Nolla svart med vitt streck
blå fas
Svart fas
brun fas

Jörgen
Vanligen är blå nolla och svart med vitt streck är L3 (eller annan fasledare).
Är det en skarvsladd eller något annat? Det viktiga är att det är kopplat lika i bägge ändar.
 
  • Gilla
Krassegrand
  • Laddar…
Säkert "hemkopplat", faserna var brun L1, svart L2, vit L3, blå Nolla, G/G jord.
 
  • Gilla
Krassegrand
  • Laddar…
elmont skrev:
Säkert "hemkopplat", faserna var brun L1, svart L2, vit L3, blå Nolla, G/G jord.
Nja, jag skulle nog säga att faserna var i ordningen svart, brun och svartvit. Blå nolla och grön/gul jord.
 
  • Gilla
Krassegrand
  • Laddar…
Müssli skrev:
Nja, jag skulle nog säga att faserna var i ordningen svart, brun och svartvit. Blå nolla och grön/gul jord.
Exakt. Så drogs det i mitt hus när det renoverades 91-93. Maskiner, skarvsladdar mm från den tiden är kopplade så.
 
  • Gilla
Krassegrand
  • Laddar…
Korrekt standardmässigt var det som elmont skriver redan från början 70-talet då den kodningen av kablar kom. Att det sen i många fall gjordes som Müssli skriver är en sak. Efter trettuo år till blev det de färger vi ser nu men fortfarande efter ytterligare femton år är ordningen inte självklar bland "fackfolket".
 
Jag är rätt säker på att fasföljden svart brun vit kommer från "utlandet" (USA ?) då många importerade "apparater" var kopplade med den fasföljden. Eftersom det då som nu finns många, som kanske allt för lätt, tror att det som kommer från en "stor" tillverkare är det rätta så blev många (felaktigt) säkra på att det skulle vara svart, brun i stället för brun, svart.
 
elmont skrev:
Jag är rätt säker på att fasföljden svart brun vit kommer från "utlandet" (USA ?) då många importerade "apparater" var kopplade med den fasföljden. Eftersom det då som nu finns många, som kanske allt för lätt, tror att det som kommer från en "stor" tillverkare är det rätta så blev många (felaktigt) säkra på att det skulle vara svart, brun i stället för brun, svart.
Jag hade ingen aning om att det var brun, svart i den ordningen när jag började arbeta 1987. Det fanns iaf ingen på firman som kopplade i den följden. Dessutom var ju 3-ledarna svart, blå och grön/gul, i så fall borde den varit brun istället för svart kan man tycka. :) Det blev naturligt att använda svart som L1 eftersom svart var standard till fas i 3-ledaren.
 
Vissa kablar hade en brun och två svarta men ena svarta låg mellan G/G och Blå. Det har funnits många varianter :)
Ps
Du är inte nog gammal ;)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jag har hittat att det sattes en standard 1936 med färgkoder grå, svart och röd.
Däremot har jag inte hittat vilken som skall vara fas och nolla?
Jag gissar enligt följande:

Jord. röd
Nolla. svart
fas. grå
Enligt tyska standarden från 20-talet var det:
Fas svart
Nolla (eller PEN) grå
Jord röd

Samma färger användes även i Österrike och Ungern. Runt 1965 standardiserades färgerna i Europa till g/g jord, ljusblå nolla (måste vara ljusblå för mörkblå var L2 i Tyskland och L3 i England) och faserna (i kabel och sladd) var svart - brun - svart. Storbritannien bara accepterade det nya systemet för sladdar men behöll det gamla för kablar i fasta installationer till L3 blev grå i 2002.

I de flesta länderna finns det ingen standard för fasfärgerna (där det används EK/FK/RK i rör) men bara rekommendationer. I Tyskland och Österrike finns det ett till gammalt system där faserna är gul, grön och lila, det användes i medelspänningsnet och lågspänningsdistribution (upp till centralen).

Jag vet inte var svart brun vit kommer från, men USA har svart röd blå och den europeiska rekommendationen är brun svart grå.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det har funnits flera varianter på färgerna i 3-faskablar långt in på 70-talet här i Sverige.

En variant var: grön, röd, grå och PEN som kopparfläta. Fanns även en blymantlad föregångare till EKLK där det tillkom svart samt en biledare.

En annan var: röd, grå, svart och PEN som kopparfläta.

Jag har inte räknat upp färgerna i någon särskild ordning utifrån fasföljd.

I ställverk förekom också olika varianter av färgmärkning av fasskenorna. I någon gammal bok hemma har jag den märkning Vattenfall använde.
 
Du glömde Brun (R), Grön(S), Gul (T) som var "standard" då jag började min elektrikerbana ;)
 
  • Gilla
Neo111 och 2 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Vanligen är blå nolla och svart med vitt streck är L3 (eller annan fasledare).
Är det en skarvsladd eller något annat? Det viktiga är att det är kopplat lika i bägge ändar.
Tack!
Det viktigaste i mitt fall är att den blåa är nolla.

Jörgen
 
tommib
Krassegrand skrev:
Tack!
Det viktigaste i mitt fall är att den blåa är nolla.

Jörgen
Nu vet jag inte hur du tänkte men du kan inte lita på att den blåa är nolla med mindre än att du verifierar hur det är kopplat hela vägen eller mäter. Den blåa kan lika gärna vara en fasledare, som du ser av diskussionen ovan. Det kan också vara felkopplat.

Jag svarade bara på vad som är sannolikt och hur man borde ha kopplat.
 
  • Gilla
Majlu och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår.
Jag har gjort jobbet nu och valde att göra denna "tillbyggnad" på samma sätt som det tidigare fast att det var såhär

Svart nolla
gulgrön jord
svart fas
blå fas
svart med vitt streck fas

Jörgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.