Hej,

Jag har en gammal kristallkrona (osäker på ålder, men äldre än 25 år skulle jag tro) som jag skulle vilja koppla in i takuttaget. Stickkontakten på lampan är av en äldre modell, se bifogad bild. Elen i lägenheten renoverades för ca 10 år sedan så lamputtaget är förmodligen jordat, se bild.

Kan taklampan användas om man byter stickkontakten på den eller måste hela armaturen renoveras?

Hand håller en gammal stickkontakt med kristallkrona och takuttag i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett jordat takuttag mot en vit vägg med synliga målningskanter runt installationsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lampan kan användas med korrekt stickkontakt. Dock åsidosätter du de elektriska reglerna som säger att i utrymme med jordade kontakter ska icke dubbelisolerade belysningsarmaturer (som din lampa) också vara jordade.
Det finns många trådar i detta ämne på forumet.
 
Är det krontändning på den? Ganska vanligt på sådana lampor
 
Jag är ingen expert i ämnet, men mig veterligen är det bara till att byta kontakten på lampan till en som passar i uttaget. Så har jag gjort med vår kristallkrona där hemma. Det blir att man inte kopplar in något på stiftet för jorden.
 
Med två stift går det ej att få krontändning. Det kräver tre stift.
 
Fast det är ju tre stift på den kontakten
 
Ser dock ut som en hylsa.
 
Ja min har en likadan kontakt uppsatt på 70 talet och har krontändning tror inte att hylsan vet vad det är för kabel
 
Kristallkronan behöver göras om till jordat utförande och med rätt typ av stickpropp. Ganska enkelt. Sedan bör kronbrytaren ersättas med en dimmer så blir ljuset lätt att reglera efter behov.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
OK. Dessa takkontakter är ett lurigt kapitel.
 
Ja det är ju inte givet att folk bryr sig om vad som är rätt sålänge den lyser
 
Är det moderna ledningar i den - borde vara om den inte är mer än 25 år?

Jag tog bort krontändning och dimmer eftersom den "åt" lampor. Visserligen används min i princip hela dagen (arbetsbelysning) så det var kanske förklaringen.
 
Ska försöka svara så gott jag kan:

Det är bara två stift på kontakten. Det översta är ett hål där man kan se rakt igenom, nu sitter mitt finger på baksidan vilket gör att det blir mörkt och ser ut som ett stift.

Jag vet inte om det är krontändning på armaturen då det är min flickväns bortgångna mormors, och hon kommer inte ihåg om man kunde tända/släcka delar av armaturen. Men nu sitter det bara en enkelbrytare på vägguttaget, kommer det ställa till det ifall armaturen är gjord för krontändning eller kommer allt att tändas på en gång?

Jag vet tyvärr inte hur gammal den är, men vet att den är äldre än 25 år, men hur mycket äldre kan jag inte svara på.

Har försökt läsa på om detta och inte riktigt förstått om det bara räcker med att byta stickkontakten. Lampan är ju i metall (mässing) så jag är lite orolig att den kan bli strömförande på något vis.
 
OK, då är det inte krontändning.
Kolla på kablarnas kvalité, ser dom OK ut, inga torrsprickor etc, bör armaturen kunna användas om du byter kontakten.
Annars lämna den till någon lampaffären för renovering.
 
Och den får inte användas i detta rum förrän den har renoverats och byggts om till antingen skyddsjordat eller dubbelisolerat utförande, eller klenspänning. Det räcker inte att "bara" byta stickpropp.
 
  • Gilla
Tosse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.