B Bassrunner skrev:
Inget svar på frågan, men tänkte när jag såg den där att den måste väl vara äldre än 40 år. Verkar tillverkats 52-68. Så den kan vara närmare 70! Fin maskin. Hittade info på [länk]
Ja, den kan mycket väl vara äldre än så. Det var min uppskattning utan att ha kollat upp det.
Den förre ägaren köpte torpet 1960 och hade en period då han odlade potatis och jordgubbar på ängarna. Så antagligen köptes den i samband med det.
 
P Plutus skrev:
lite extra kärlek
Den där ser nog ut att behöva en väldig massa kärlek men kul om det lyckas.

Jag skulle nog: Byta stift och bränsleslang. Skölja ur tanken ordentligt och säkra ett bra flöde med ren soppa ur den nya slangen. Byta/rengöra luftfilter. Plocka förgasaren i småbitar och rengöra allt noga. Kolla om jag har gnista. En sup soppa direkt i cylindern. Offra ett medelstort tamdjur, vända mig i lämplig riktning utifrån trosuppfattning och be en bön och sen på med några melkerknykck. Vem vet. :)
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte helt hemma på tyska. Men på sidan @Bassrunner länkar till kan man hitta följande mening:
"4 Liter Benzin (mögl. kein Super) 1:20/1:25 mind. 1:30 mischen mit mineralischem Motoröl, alternativ Kettensägen-Mix 1:50 z.B. von Stihl"
Jag tolkar det som att man kan använda Stihls färdigblandade bränsle med 2% olja. Nyare tvåtaktsmotorer har lägre inblandning av olja av två orsaker. Den ena är att motorerna förbättrats. De andra är att tvåtaktsoljan förbättrats. 5% är mycket.

Går den runt med stiftet i så går den runt även utan stift. Och går den runt borde det vara fullt överkomligt att få igång den. Skulle tändspolen vara dålig har du problem. Annars skall den starta efter rengöring av förgasare och putsning av brytarspetsar.
 
Tack för all hjälp och för alla länkar.
Nu återstår att identifiera vad som är vad på maskinen.
Har tex ingen aning om var förgasare eller tändspole sitter.
Men ska se vad jag kan skruva fram de kommande dagarna.
Den som vill får gärna "peka" på mina foton och visa var jag hittar det jag bör undersöka innan provstart.
:p
 
Det är väl en radfräs. De där maskinerna är mycket bättre än de små hjullösa maskinerna som man har nu.
 
Från bensintanken går en slang. I andra änden på den slangen finns förgasaren. Närmare bestämt flottörhuset till förgasaren. Slangen går in i botten på flottörhuset. I toppen av detsamma sitter en knapp. Det är flödaren som du kan trycka ner ett par sekunder före start. Det är i stället för choke. Intill flottörhuset sitter en annan del av förgasaren där gaswiren går in. Gaswiren går in genom ett lock som går att skruva av. Under det locket gissar jag att du hittar en slid som styr hur mycket luft som kommer in i motorn. Dessutom sitter förmodligen en konisk nål i änden på sliden som styr bränslemängden. Dessa bör du båda göra rent och gärna blåsa ur hål med tryckluft. Skall det göras ordentligt är det bra att skruva isär förgasaren i alla dess beståndsdelar och lägga i bensin i några timmar. Sedan borsta rent med tandborste och blåsa med tryckluft genom alla öppningar.

Om du följer tändkabeln från tändstiftet så försvinner den in i motorn. Där inne sitter tändspolen. För att komma åt den måste du ta av svänghjulet vilket förmodligen i sin tur kräver att du tar av kåpan på framsidan. Förhoppningsvis är det inget fel på tändspolen. Det första du gör är att kolla om du har gnista på stiftet. Har du inte det så är steg två att putsa av brytarspetsarna. Dessa sitter också bakom svänghjulet.

Det är oftast inga större problem att få igång gamla motorer. Men nya brukar vara driftsäkrare och mer lättstartade.
 
  • Gilla
fredrik.johansson och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Från bensintanken går en slang. I andra änden på den slangen finns förgasaren. Närmare bestämt flottörhuset till förgasaren. Slangen går in i botten på flottörhuset. I toppen av detsamma sitter en knapp. Det är flödaren som du kan trycka ner ett par sekunder före start. Det är i stället för choke. Intill flottörhuset sitter en annan del av förgasaren där gaswiren går in. Gaswiren går in genom ett lock som går att skruva av. Under det locket gissar jag att du hittar en slid som styr hur mycket luft som kommer in i motorn. Dessutom sitter förmodligen en konisk nål i änden på sliden som styr bränslemängden. Dessa bör du båda göra rent och gärna blåsa ur hål med tryckluft. Skall det göras ordentligt är det bra att skruva isär förgasaren i alla dess beståndsdelar och lägga i bensin i några timmar. Sedan borsta rent med tandborste och blåsa med tryckluft genom alla öppningar.

Om du följer tändkabeln från tändstiftet så försvinner den in i motorn. Där inne sitter tändspolen. För att komma åt den måste du ta av svänghjulet vilket förmodligen i sin tur kräver att du tar av kåpan på framsidan. Förhoppningsvis är det inget fel på tändspolen. Det första du gör är att kolla om du har gnista på stiftet. Har du inte det så är steg två att putsa av brytarspetsarna. Dessa sitter också bakom svänghjulet.

Det är oftast inga större problem att få igång gamla motorer. Men nya brukar vara driftsäkrare och mer lättstartade.
Tusen tack för denna utförliga beskrivning. Nu har jag att göra till och från de närmaste dagarna
 
Ännu en fråga i samband med att jag så småningom försöker starta den.
Bör ju se till att den är "frikopplad" vid start. Det finns flera spakar och jag är osäker på om de är i rätt läge inför start. Någon som kan se på bilderna vad de olika spakarna verkar vara till för?
 
ChristerMyr ChristerMyr skrev:
[länk]

Testa denna sida, finns säker alla reservdelar som behövs!
Den innehåller alla bilder och ritningar på det du behöver och funderar på.
Tysk sida, men kan översättas till engelska och svenska.
Fungerar perfekt. Kan ju vara en liten kurs för dig, i vad alla delar heter och var dom sitter?
 
Redigerat:
Z zingo skrev:
Har tex ingen aning om var förgasare eller tändspole sitter.
A Avemo skrev:
I toppen av detsamma sitter en knapp. Det är flödaren som du kan trycka ner ett par sekunder före start. Det är i stället för choke. Intill flottörhuset sitter en annan del av förgasaren där gaswiren går in.
Förgasare:

Motor med markerad förgasare, röd pil visar flödaren, grön pil visar gaswire.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd: Flödare. Grön: Gaswire.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Här kommer lägesrapport efter en första studie av jordfräsens olika delar.
Har lagt texter till bilderna som väl talar för sig själva.
Det är inga problem att dra runt motorn för hand, men det blir trögt en gång per varv. Ska det vara så?
Bilderna visar det jag plockat isär. Hur tycker ni det ser ut?
Det som var mest mystiskt var kabeln som satt fastklämd och var tejpad. Den bestod av tre mindre kablar (se bild).
Vad är det och var ska den egentligen sitta?
 
Då finns det kanske lite komp i den.
 
Ser inga bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.