V vedklyv skrev:
Din metod förutsätter att axeltappen sticker ut, minst 1 mm utanför svänghjulets plan, sett från sidan. Ser lite tvivlande ut på bilderna.
Så kan det vara. Jag ville få fram att det finns möjligheter att använda föreslagen metod även om man inte har gängtappar. En metod att öka utsticket är till exempel som du föreslog skruva på muttern på axeltappen. Men skruva ut den så att den sticker minst en mm utanför svänghjulets plan. Viktigt är att se till att större delen av mutterns gänga har ingrepp. En annan variant är att lägga en kula av något slag i centrumhålet i axeltappen för att få ut plattjärnet.

V vedklyv skrev:
Det du säger om axiallager kan vara delvis rätt. Rena axiallager används aldrig på vevaxlar, däremot används vinkelkontaktlager, som är ett mellanting mellan radiallager och axiallager. Detta för att lättare kunna dela vevhushalvorna.
Det går alltid att uttrycka sig tydligare. Alla vevaxlar har en lagring som kan ta upp axiella krafter. Det kallade jag slarvigt för axiallagret. Jag ser inte att den detaljen kan leda till några missförstånd angående tillvägagångssättet.
 
Tänkte på de 4 skruvarna som är utmärkta med gula pilar, de skulle kunna vara för fasthållning av fläkten. Bänd inte mot fläkten, den är gjord av pressgjuten aluminium och är skör som glas. däremot skulle du kunna märka ut med körnslag (2 punkter) där det ser ut att delas, märk även ut hur själva svänghjulet är placerat i förhållande till det inre stålnavet, det måste komma rätt vid ihopmontering, annars startar inte motorn. Det har att göra med magneternas placering till brytarkammen och brytaravståndet och förtändning (abrissavstånd). Sök på classicmotors.se/abrissavstånd, där förklaras det bättre.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.