Tror inte frun förstår hur mycket det kommer jobbas med träd och ved från och att stugan köptes. Hon säger alla har vi våra hjärtefrågor
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vänta tills löven är utslagna.. Då har du bra att tända i.. ;)
Nja, vänta inte med fällningen tills löven är utslagna, kvistningen av vinterfällt träd kan däremot vänta tills löven är utslagna om man har mer tid för vedarbete då än före påsk.

Jag hävdar med bestämdhet att lövträd skall fällas när löven fallit och kapas och klyva före påsk om man vill utnyttja solens och vindens torkade förmåga optimalt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Nja, vänta inte med fällningen tills löven är utslagna, kvistningen av vinterfällt träd kan däremot vänta tills löven är utslagna om man har mer tid för vedarbete då än före påsk.

Jag hävdar med bestämdhet att lövträd skall fällas när löven fallit och kapas och klyva före påsk om man vill utnyttja solens och vindens torkade förmåga optimalt.
Kolla inlägg ovanför... röjris;)inte av ved fällning... alla har vi små busk på väg(y)
 
Ska röja lite nu, nu slipper jag löven på allt småttigt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull skrev:
Ska röja lite nu, nu slipper jag löven på allt småttigt.
Jo så är det..
Men jag tycker stubbskotten blir fler när vintern börja komma... en del påstår att kylan gör så skotten uteblir.. vet int ja... :thinking:
 
Så det finns kanske nån logik att kapa ner allt smått när det är vinter ute. Jag tänkte mest vara lat och slippa löv.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull skrev:
Så det finns kanske nån logik att kapa ner allt smått när det är vinter ute. Jag tänkte mest vara lat och slippa löv.
Ja jag vet som sagt inte... Men det är skönt att slippa alla löv.. jag röjer ungskog tills snön är vid knäskålarna...
 
Åsa Lund
Norrtull Norrtull skrev:
Annars något som va bra energi i tycker jag är tjocka grankvistar/grenar. Brinner länge och inte sprätter dom något heller. Har en stadig mängd av dom som min pappa va otroligt tydlig med, spar dom det är go värme ur dom grenarna. Så sagt och gjort kapade upp ett 20-tal till ”rundpinneved”, och visst hade gubben rätt. Ta vara på hela trädet sa pappa.
Densiteten på grangrenar är helt otrolig! Mycket täta årsringar. Skulle tro att det är perfekt fönstervirke om man bara kan få dem i tillräcklig dimension;)
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Så det finns kanske nån logik att kapa ner allt smått när det är vinter ute. Jag tänkte mest vara lat och slippa löv.
Det finns tid och man svettas inte så förbaskat, samt att man ser bättre utan löv, mina argument varför jag gör det när kylan kommit och inte har skogsarbete som yrke.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Densiteten på grangrenar är helt otrolig! Mycket täta årsringar. Skulle tro att det är perfekt fönstervirke om man bara kan få dem i tillräcklig dimension;)
Nu sa du något, och här har jag stått och skapat ved av säkert 30 grenar med diam av 8-18cm, många raka och fina. :rolleyes:
 
Norrtull Norrtull skrev:
Nu sa du något, och här har jag stått och skapat ved av säkert 30 grenar med diam av 8-18cm, många raka och fina. :rolleyes:
Det är bättre att såga virke till karm och båge av tätvuxen furu med hög kådhalt, gärna kvistfria sidobräder som förr i tiden.
Grangrenarna är ju en utmärkt ved om man orkar ta reda på dem.
 
Beroende av förutsättningar och var i skogen kan du kapa vedlängd av grenarna när du kvistar. Det är då bra att ha en dräng i familjen som får bära ut dem till närmaste körväg;) Är ju beroende av vad du har att köra med.
 
Hör att jag har flera nya inköp på lista att lägga till :cool:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Hör att jag har flera nya inköp på lista att lägga till :cool:
Ett måste :cool::rofl:
Lättare att få hjälp av dräng också.
ATV med en släpvagn lastad med timmerstockar i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.