Hej,
Jag lavade in gammal ved som legat ute i flera år i min vedbod i Mars i år.
Nu lavar jag om den och ser att det finns vissa vedträ med fint trämjöl på klamparna så något ät på veden.
Inte jättemycket men en del -
Är det någon risk med detta? Jag är lite nojjig mot det mesta som kan göra livet surt för mig.
Ska jag kasta veden, det är kanske 1.5 kubik lavad, eller är skadan skedd om det är något allvarligt då den redan ligger i vedboden?
Hittade en vedbit med nåt slags hål i och en bild på mjölet om det kan ge några ledtrådar.. Vedträ med trämjöl och små hål, tecken på skadedjur eller röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedträ med små hål och spån, eventuella tecken på skadedjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för tips!
Vet inte om de små hålen i ena biten är orsaken till mjölet så bara en chansning...
 
  • Haha
perror
  • Laddar…
Gissar att det är blåhjon eller något annat skit. Men dom brinner ju dom med ;)
 
  • Gilla
kjellinge och 10 till
  • Laddar…
Bara att ta in och elda, kanske 5-10% sämre värmevärde.
 
  • Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Skadan är nog redan skedd. Du kan ju kolla lite om det är främst under barken det är ätit eller om det är längre in i veden.

Jag hade eldat upp det i spisen men jag hade bara tagit in den mängd jag ska elda den kvällen och i en tät hink så det inte drösslar på golvet. Lite nojig har man rätt att vara!
 
  • Gilla
Allt-i-alloMarion och 6 till
  • Laddar…
Fullt normalt att man får angrepp av insekter i ved som inte är helt torr. Men den veden brinner bra även den, om än inte lika bra. När man bor på västkusten som jag gör så är det näst intill omöjligt att inte få angrepp på veden då den inte håller sig helt torr utomhus under vintern. Jag har alltid den där typen av skador på veden från barrträd.
 
  • Gilla
SvanteGp och 1 till
  • Laddar…
Det är inget ovanligt, brukar hända med barrved med bark.
Du kan elda veden utan några problem, veden är inte farlig för att det gått insekter i den.
För att undvika att nått liknande sker i framtiden är det enklast att ha torr kluven lövved i vedboden, barr kan man ha ute under tak och ta in för eldning direkt så slipper man stapla om veden flera ggr.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Hej och tack.
Detta har mestadels varit lövved av olika former, tror ask och annat - detta efter att jag rensat upp i en gammal blandträdhäck.
Veden låg i stockar direkt på arken oskyddade i flera år så jag är rädd för husbock, hästmyror och annat.
Som sagt lavade jag in veden i Mars månad i år, är det smart att lava ut den ur vedboden och hoppas ohyran inte spridit sig eller är det för sent?
Jag måste ändå lava om den inne o boden då ny ved ska in.
Jag funderar på att lägga den på släpen och köra den till tippen..
Känner oro som ni märker...
 
  • Gilla
Eva-Lena Johansson
  • Laddar…
J Jeppe__ skrev:
Hej och tack.
Detta har mestadels varit lövved av olika former, tror ask och annat - detta efter att jag rensat upp i en gammal blandträdhäck.
Veden låg i stockar direkt på arken oskyddade i flera år så jag är rädd för husbock, hästmyror och annat.
Som sagt lavade jag in veden i Mars månad i år, är det smart att lava ut den ur vedboden och hoppas ohyran inte spridit sig eller är det för sent?
Jag måste ändå lava om den inne o boden då ny ved ska in.
Jag funderar på att lägga den på släpen och köra den till tippen..
Känner oro som ni märker...
Du behöver inte oroa dig.
Ska du inte elda upp veden när du lagt ner tid på att ta in och trava den i vedboden?

Planera var i vedboden du travar ved så du inte behöver trava om den för att du ska in med ny ved.
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Det är bara att elda upp veden. Barrträd hade som sagt var sett ut så där oavsett hur du förvarat den (i delar av södra Sverige i alla fall). Jag har eldat mycket sådant där utan bekymmer. Du får inte husbock i huset om huset är torrt. Och är det inte torrt och du får husbock så beror det inte på veden...
 
  • Gilla
multix och 8 till
  • Laddar…
Som andra redan sagt, inga problem att använda den.
Jag har ofta sådana klabbar.
När jag tar in ved så brukar jag alltid slå dem mot varandra för att slå bort damm, spån, spindlar o annat bös jag inte vill ha in i huset.
Så elda upp den i vanlig ordning, släng den inte.
 
  • Gilla
Allt-i-alloMarion och 6 till
  • Laddar…
Tack - jag kollade att jag hade husbock och träskadedjursförsäkring :)

Jag låter veden ligga kvar i vedboden och skakar av den innan jag tar in den, tar in den i plasthink och direkt in i spisen.
Är det farlig ohyra i klabbarna och de legat i boden hela sommaren så tänker jag dom redan smitit in i boden virke under sommaren (skadan skedd) men kanske inte gör mer skada nu höst/vinter när det är kallt och till Mars är den veden slut.
Då sover jag gott med den planen!!
 
  • Gilla
Allt-i-alloMarion och 9 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du behöver inte oroa dig.
Ska du inte elda upp veden när du lagt ner tid på att ta in och trava den i vedboden?

Planera var i vedboden du travar ved så du inte behöver trava om den för att du ska in med ny ved.
Ett av dom bästa råd jag sett, nu travar inte jag utan slänger bara in den i olika fack men jag har nog minst 10 år gammal ved längst ner i nåt fack dit jag aldrig når. Har varit för varma vintrar på sistone. Var oplanerat första åren i huset och sen har stormar och annat gjort att ny tillkommer hela tiden. Som norrlänning är det väl verkligen att svära i kyrkan men jag har för mycket ved. Men sån ved som TS verkar ha har jag mängder av , inga problem enligt mig
 
V Ville_Vessla skrev:
Ett av dom bästa råd jag sett, nu travar inte jag utan slänger bara in den i olika fack men jag har nog minst 10 år gammal ved längst ner i nåt fack dit jag aldrig når. Har varit för varma vintrar på sistone. Var oplanerat första åren i huset och sen har stormar och annat gjort att ny tillkommer hela tiden. Som norrlänning är det väl verkligen att svära i kyrkan men jag har för mycket ved. Men sån ved som TS verkar ha har jag mängder av , inga problem enligt mig
Sälja eller skänka bort det man inte vill ha själv är iaf bättre än att köra till tippen, för de flesta duger lite sämre ved att elda med bara den är torr.
 
  • Gilla
Allt-i-alloMarion och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sälja eller skänka bort det man inte vill ha själv är iaf bättre än att köra till tippen, för de flesta duger lite sämre ved att elda med bara den är torr.
Absolut, det jag har är mest krokiga nerbåsta tallar, en gammal flaggstång, nåt äppelträd, lönn osv. Inte direkt premium björkved så ingen vill nog betala för det eller ens vill hämta det gratis men jag har för avsikt att använda det själv, bara det blir kallt igen.
 
  • Gilla
Mohman
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Absolut, det jag har är mest krokiga nerbåsta tallar, en gammal flaggstång, nåt äppelträd, lönn osv. Inte direkt premium björkved så ingen vill nog betala för det eller ens vill hämta det gratis men jag har för avsikt att använda det själv, bara det blir kallt igen.
Det går att sälja det mesta om priset är rätt, om TS eller du oroas av halvdålig ved är det bara att sätta ut en annons, det finns alltid folk som inte har torr ved och med nuvarande energipriser (2kr/kWh) bör även mjölig ved och bitar av gamla äppelträd ha köpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.