I vår fastighet har vi under alla år jag bott här haft problem med vattenläckor på rören i källaren.
Läckorna har alltid varit korrosionshål på VVC-slingan.
Denna byttes ut helt och hållet år 2010.
Nu har det börjat lite smått igen. Rörpularen menar att det är ovanligt mycket läckor här, och funderar på om det kan vara galvaniska strömmar som äter upp kopparen.
Vi har ett tämligen nytt avhärdningsfilter, VRG SXT 45-210 från Culligan, så det borde inte släppa ut eventuell salt. Det smakar i vart fall inte salt. Det gamla systemet kunde möjligtvis göra det då det var gammalt och murket. Det var t.o.m sprickor i ventilhuset. Såg till att det blev bytt illa kvickt. Men det var innan rören byttes.

Det finns inga andra metallövergångar än koppar-mässing-koppar, och alla takupphängningar är av kopparöglor
Har funderingar på att potentialutjämna undercentralen. Men tänker samtidigt om det kan göra det hela värre?
Kan man mäta upp det här på något vis?

Jag gjorde en inte alltför vetenskaplig mätning i undercentralen mellan jordpiggen i ett vägguttag och närmsta rör och fick mellan 20mA och 100mA, AC. Inget på DC. Det känns inte helt okej. Det kanske är 10 meter till berörd undercentral. Kan det induceras tillräckliga spänningar i den lilla bit kabel för att åstadkomma 100mA? Jag kunde inte mäta minsta lilla mV i potentialskillnad dock.

Fast när jag läser om galvaniska strömmar så pratas det mest om att ifall man byter ut från järnrör till kopparrör ska man inte sätta koppar EFTER järnrör i flödesriktningen, men att tvärtom går bra. Och om man gör fel så är det järnröret som det går hål i, inte kopparröret.
I så fall skulle det vara någon ädlare metall än koppar nånstans, men mig veterligen har ingen stoppat in en rörstump av silver, guld, eller platina nånstans. Och kvicksilver är ju ganska uteslutet.

Men om det faktiskt går en ström i rören, inte p.g.a. galvanism, utan kanske dålig isolation i cirkulationspumpen eller nåt, skulle det kunna bli såhär då?
 
Redigerat:
Varför just VVC-slingan? Visserligen är smalare rör tunnare, har ni en större VVC-pump kanske? Så att vattenhastigheten äter upp rören? Klor angriper koppar, men då måste ju en pool vara inblandad. Är det kommunalt vatten?
 
Om jag visste varför just VVC så skulle jag nog ha försökt åtgärda problemet. :D
När rören byttes sattes det in grövre dimension just pga flödet.
Utgående varmvatten från centralen går ut i mitten av slingan, och delar upp sig åt varsitt håll. Returerna går sen ihop och in i centralen igen. Det var väldigt ofta läckor på utgående rör mot VVC förut. Där satt nämligen ett alldeles för tunt rör. Nu är det väl tilltaget. Pumpen är inte särskilt stor. Ser ut att vara i ungefär samma storlek som för radiatorsystemet i en liten villa. Dessutom sitter det bredvid en sån flödesventil med 10-varvig röd ratt. Den står på 0,9 av 10. :p
Typ en sån här
STADpersp_kat_rolf_andersson_vvs_kontroll.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Går det hål i böjarna eller blir det hål på raksträckor i vvc:n? Dimension på vv samt vvc? Vad är det för pump?
Det sitter mätuttag på STAD-ventilen du bifogade en bild på, har installatören mätt flödet?
 
Läckor på VVC-ledningen är mer regel än undantag. Den ständiga rörelsen på vattnet "sliter" på rören, speciellt krökar och skarvar.
 
Förlåt en dum, vad är VVC?
Jag håller med TS, galvanisk korrosion kräver ju en ädlare metall än Cu vilket kan vara svårhittat i hemmarören.
Däremot kan galvanisk korrosion även utlösas av vagabunderande strömmar i huset som letar sig till kopparrören. I mitt nyköpta hus (byggt 80-90talet) är samtliga kromade Cu-rör från den tiden ärrade och jag vet ej varför. Mest i närhet av kopplingar. En mätning visade att det var en spänning på några V mellan vattenrörsystemet och elektriskt jord. Jag gjorde en tjock grön/gul mellan vattensystemet och elektriskt jord men bor för kort tid för att se ett resultat. Nylagda kopparrör är iaf fortfarande glänsande.
 
Krilleman
Tack, det var det jag misstänkte.
Samma har vi ofta i Tyskland men jag har aldrig hört talas om att det fräter sönder rören. Kan ju vara så att strömningshastigheten justers olika i olika länder. Men här verkar ju hastigheten vara låg.
Kan det finnas en grunka i VVC som har nästan samma plats på den elektronegativa skalan som koppar och som i kombination med en liten potentialskillnad äter upp rören?
Är det korrosionsskador på själva rören eller vid kopplingarna? Borde inte rören spricka av trycket om de är så försvagade?
 
Jag har funderat på vagabonderade strömmar också. Jag har inte kollat hur länge nya rör är blanka och fina faktiskt...
Det skulle vara intressant att se om en tångamperemätare runt rören gav utslag. Nu har jag dock ingen sådan.

Det är möjligt att någon mätt flödet genom ventilen en gång i tiden, men innan jag var där och skruvade var den mer än halvöppen. När jag stänger helt låter pumpen annorlunda, så klart, och jag har öppnat precis så mycket så den låter "normalt" och det blev 0,9. Hur kollar man förresten flödet i såna där?

Det har mest blivit hål mitt på raksträckor. Vilket iofs har varit en fördel om man ska se ljust på det för då har jag ju kunnat dra dit en gummibit och slangklämma tills rörnisse kommer. :D
Jag tycker också att det borde spricka men det syns ingen förtunning av godset än just precis där det blivit hål. Sist var det precis vid en lödskarv faktiskt, och när han sågade av en bit åt var sida så sprack röret där hålet var. Hehe. Och det gav inte med sig trots 5-6 bar eller vad det nu är.
 
Redigerat:
Vi har i experimentsyfte, sedan ett år tillbaka, bytt ut en längre sträcka mot plastslang. Hittills har det inte lett till några läckage.
 
  • Gilla
toto1
  • Laddar…
Vad är dimensionen på varmvattenröret resp. vvc-röret? Vad är det för vvc-pump? Oftast är äldre pumpar överdimensionerade=för hög hastighet på vattnet. Vilket leder till turbulens efter böjar eller ojämnheter efter rörstick och lödningar m.m.
Den turbulensen kan orsaka hål på en raksträcka efter just en böj, stick, lödning m.m
 
hsd
Vad har Du för Ph-värde på vvc-vattnet
jorda inkommande vattenledning ,16mm2
 
Har inte mätt pH, men vattenavdelningen här i stan säger att värdet brukar ligga mellan 7,6-7,8, och har vid något enstaka tillfälle varit 7,3.

Inkommande vattenledning är i form av en 50mm PEM-slang, så den blir svår att jorda. Däremot är fjärrvärmerören i metall ojordade. Det tänkte jag ordna.

Cirkulationspumpen är en Grundfos UP 20-30 N 150, och är på 100W.
Om jag läser diagrammet rätt orkar den med ca 1 kubik i timmen med en vattenhöjd på 2 meter. Det verkar väldigt mycket... Men STAD-ventilen är ju som sagt näst intill stängd, så jag vet inte alls hur högt flödet är. Och jag tror aldrig den mätts upp för det står ingenting på lappen som hänger i en ring om kranvredet.

Utgående VV från centralen är 25mm. När den delar upp sig i en T-koppling går det 20mm åt varje håll. Efter sista sticken går de ner till 15mm, och sen går de runt till VVC som fortsätter vara 15mm, och där de går ihop i en T-koppling går ett 20mm-rör in till pumpen igen.

Det är totalt 12 lgh, så det är 6lgh på var sida om T-kopplingen.

Och jag tror nog att de flesta läckor faktiskt uppstått strax efter någon slags skarv, koppling eller böj nu när jag tänker efter.
 
Redigerat:
hsd
Lågt Ph, bör vara drygt 8
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.