bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Här framgår det kanske lite bättre. Den nedre delen har en islagsmutter (som nog också skulle må bra av epoxy mot träet!)

[bild]

Behöver vara tillräckligt med plats på muttern för att få på en hylsa för att dra manuellt eller med maskin. Allt är redan tillkapat så jag vill helst inte köpa ny gängstång för att få plats med flera muttrar el dyl. Epoxy kanske vore nåt. Inte så farligt dyrt på Biltema ser jag. Kanske bättre än att köpa på sig en massa gänglåsning och bli besviken.
Sitter nedre delen fasthakad i benet på något vis? Om den bara ligger emot så viker ju sig gängstången lätt om man ger vagnen en liten knuff i sidled.
 
Är det någon form av ben för att kunna ställa vagnen i våg när du ställt den på plats?

Edit: Känns som en väldigt överarbetad och krånglig lösning..
 
Ja, det är både för att ställa borden i våg, samt släppa på trycket på länkhjulen för längre perioder. Har redan fått ojämnheter på hjulen av vikten och då är borden tomma, dvs inga skivmaterial som täcker dem eller fullt med maskiner installerade.

Främst är det en kostnadsfråga. Med obegränsade resurser hade man förstås kunnat köpa riktigt bra länkhjul med mindre glapp och bättre yta. Eller nån slags justerbar fot eller hjul-kombo.

Själva designen finns på Youtube, orkar inte leta fram nån länk, men det finns flera personer som gjort den. Hur glappig den blir återstår att se, förhoppningsvis bättre än lågprishjulen iaf! Den enda egentliga nackdelen som jag ser det är att man förstås vill justera dem i par så man inte vrider bänken för mycket. Skulle det bli för mkt glapp får man väl tillverka nån slags styrning runt foten. Så det kan bli lite akrobatik eller springande emellan. Men bättre än lösningar där man ska krypa på golvet och pilla under bänken för att skruva på något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.