S Sven Thomas Jansson skrev:
Var i ett hus behövs låsmuttrar och låsvätska - vi räknar inte in disk, tvättmaskin ock liknande utrustning.
Beror på vilket typ av hus i en villa tror jag dom är ovanlig på större byggnader används det en del bland annat på tex pelare som ska sitta fast i golv och tak men taket ska kunna sjunka en del av snölast används även vid infästning av balkar som det går traverser på.
 
S smurfen72 skrev:
Beror på vilket typ av hus i en villa tror jag dom är ovanlig på större byggnader används det en del bland annat på tex pelare som ska sitta fast i golv och tak men taket ska kunna sjunka en del av snölast används även vid infästning av balkar som det går traverser på.
Det är en viss skillnad på ett handtag till en dörr och en traversbalk på en industri - på min tid när jag var resemontör använde vi låsmuttrar - inget kladd och en visuell kontroll fans också. Har detta ändrats?
 
S Sven Thomas Jansson skrev:
Det är en viss skillnad på ett handtag till en dörr och en traversbalk på en industri - på min tid när jag var resemontör använde vi låsmuttrar - inget kladd och en visuell kontroll fans också. Har detta ändrats?
Jag tror inte att han du svarat egentligen har en aning om vad han talar om..
 
S smurfen72 skrev:
Jag tror du har dålig koll på hur det funkar i verkligheten vem har tid och ork att stoppa ett bygge på grund av att konstruktören föreskriver låsvätska i stället för låsmutter. Står det låsvätska på ritningen och det inte är ett uppenbart felaktigt val då kör man på låsvätska och ofta används låsvätska ihop med kontramutter.
Men nu var det ju tal om att använda gänglåsning för att låsa muttrar utan att dra åt dem.
Använder du kontramutter så är ju ett skruvförband som du drar åt..

Och de gångerna jag upptäcker (så ofta så det är löjligt) att konstruktörerna har missat när de ritat/skrivit montageinstruktioner så är det väl SJÄLVKLART att jag stoppar och ser till att få detta åtgärdat (och givetvis dokumentationen ändrad)..

Hur skulle det se ut om man ex. vis på Volvo inte drar åt skruvförbandet till passagerarstolen med erforderligt moment (ja, det finns tabeller för detta på olika skruvstorlekar och kvaliteter) bara för att en konstruktör skrivit "Låses med blå Loctite och dras med 5 Nm" det hade ju varit katastrof!!

Nej. Är det någonting jag vet så är det att man ska aldrig lite blint på något en konstruktör lämnar ifrån sig.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nej. Är det någonting jag vet så är det att man ska aldrig lite blint på något en konstruktör lämnar ifrån sig.
Det gör du rätt i - tyvärr så är det få konstruktörer som gör sig besväret att prata med verkstäderna,,,,
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Har ersatt loctite med superlim... funkar väldigt bra i de flesta lägen.

ngt du vill göra ett test på?
 
S Sven Thomas Jansson skrev:
Det är en viss skillnad på ett handtag till en dörr och en traversbalk på en industri - på min tid när jag var resemontör använde vi låsmuttrar - inget kladd och en visuell kontroll fans också. Har detta ändrats?
Det används låsmuttrar i dag också men det beror på konstuktionen och konstruktören det är antagligen samma låsvätska som används till balk eller handtag om man inte kör med stift och slipper kladdet om det fortfarande finns att köpa var några år sen jag såg nån men har lämnat montage branchen sen ca 5 år.
 
Violina Violina skrev:
Men nu var det ju tal om att använda gänglåsning för att låsa muttrar utan att dra åt dem.
Använder du kontramutter så är ju ett skruvförband som du drar åt..

Och de gångerna jag upptäcker (så ofta så det är löjligt) att konstruktörerna har missat när de ritat/skrivit montageinstruktioner så är det väl SJÄLVKLART att jag stoppar och ser till att få detta åtgärdat (och givetvis dokumentationen ändrad)..

Hur skulle det se ut om man ex. vis på Volvo inte drar åt skruvförbandet till passagerarstolen med erforderligt moment (ja, det finns tabeller för detta på olika skruvstorlekar och kvaliteter) bara för att en konstruktör skrivit "Låses med blå Loctite och dras med 5 Nm" det hade ju varit katastrof!!

Nej. Är det någonting jag vet så är det att man ska aldrig lite blint på något en konstruktör lämnar ifrån sig.
Om man inte kan lita på konstruktören 1 gången kan man då lite på konstruktören 2 gången eller bryr du dig inte i instruktionerna och kör efter egen ide ? Varför skulle det vara katastrof att dra stolen med 5 nm och låsa skruven så den sitter kvar ?
 
S smurfen72 skrev:
Varför skulle det vara katastrof att dra stolen med 5 nm och låsa skruven så den sitter kvar ?
För att det är åtdragsmomentet som bestämmer hur stora skjuvkrafter förbandet klarar - Inte hur svårt det är att lossa skruven.
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Om man inte kan lita på konstruktören 1 gången kan man då lite på konstruktören 2 gången eller bryr du dig inte i instruktionerna och kör efter egen ide ? Varför skulle det vara katastrof att dra stolen med 5 nm och låsa skruven så den sitter kvar ?
Om jag inte ser några felaktigheter i instruktionen/på ritningen gör jag givetvis som det står, men de gånger jag vet att det strider mot ex. vis tillverkarens anvisningar ifrågasätter jag givetvis varför.

Människor är inte ofelbara (inte jag heller) så att tro att något garanterat stämmer bara för att en konstruktör skrivit det vore inget annat än korkat.

Om du inte förstår hur ett skruvförband fungerar visar det tydligt att detta inte är en diskussion vi behöver föra.
 
useless useless skrev:
För att det är åtdragsmomentet som bestämmer hur stora skjuvkrafter förbandet klarar - Inte hur svårt det är att lossa skruven.
Naturligtvis påverkar momentet hur stora krafter skruven klarar men hur stora skjuvkrafter blir det på en passagerar stol är det nån risk för katastrof även om skruven sitter med väldigt lågt åtdragningsmoment jag har aldrig monterat nån stol och vet inte heller vilka krafter det rör sig om varken drag eller skjuvkraft.
 
just stolen var nog bara ett exempel. Principen är att skruven måste dras åt så hårt förbandet kräver. Man kan inte ersätta åtdragsmomentet med att limma fast skruven med motiveringen att det krävs (minst) lika stor kraft för att lossa själva skruven.
 
  • Gilla
hlph och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Om jag inte ser några felaktigheter i instruktionen/på ritningen gör jag givetvis som det står, men de gånger jag vet att det strider mot ex. vis tillverkarens anvisningar ifrågasätter jag givetvis varför.

Människor är inte ofelbara (inte jag heller) så att tro att något garanterat stämmer bara för att en konstruktör skrivit det vore inget annat än korkat.

Om du inte förstår hur ett skruvförband fungerar visar det tydligt att detta inte är en diskussion vi behöver föra.
Violina Violina skrev:
Om jag inte ser några felaktigheter i instruktionen/på ritningen gör jag givetvis som det står, men de gånger jag vet att det strider mot ex. vis tillverkarens anvisningar ifrågasätter jag givetvis varför.

Människor är inte ofelbara (inte jag heller) så att tro att något garanterat stämmer bara för att en konstruktör skrivit det vore inget annat än korkat.

Om du inte förstår hur ett skruvförband fungerar visar det tydligt att detta inte är en diskussion vi behöver föra.
Finns det nån anvisning i tillverkarens instruktioner som anger att man inte får använda tex loctite för låsning av muttrar vid infästning av övre tippstöd på en hög balk det är en applikation där det används ibland balken behöver kunna röra sig i längsled men inte i sidled därför dras skruven med lågt moment och låses med tex loctite ofta används ganska grova bultar m20-m24 antagligen för att undvika klipprisken. Jag tror inte saker stämmer bara för att konstruktören skrivit något men om man tror att man tar upp varenda detalj som kunde gjorts bättre eller annorlunda på en konstruktion då blir det inte mycket gjort på dagarna har man som jag jobbat mest på fast pris då ska montaget snurra på om det ska bli nån peng över i slutet det är naturligtvis annat om det är direkta felaktighet som kan leda till problem men såna saker är tack och lov ovanliga.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
just stolen var nog bara ett exempel. Principen är att skruven måste dras åt så hårt förbandet kräver. Man kan inte ersätta åtdragsmomentet med att limma fast skruven med motiveringen att det krävs (minst) lika stor kraft för att lossa själva skruven.
Jo man kan det om anledningen till att man låser skruven är att den inte ska lossna. Det finns massor med skruvar runt i världen som håller alldeles utmärkt även löst dragna och riskerar dom lossna kan man använda loctite skruven kommer inte få högre skjuvkrafter för det utan kommer fortsätta hålla lika bra och förhoppningsvis sitta kvar på sin plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.